Ik heb een probleem met de kiezen van mijn rechter bovenkaak, althans inmiddels ontbrekende kiezen. Ik heb 11 jaar geleden na een plaatje waar ik niet aan kon wennen vanwege het vrij dichte gehemelte, een vierdelige brug gekregen. De pijlers zijn een hoektand en de een na achterste kies. Twee kiezen ertussen ontbreken aldus. De kies die als pijler dient heeft helaas een wortelkanaalbehandeling moet hebben, er is destijds door de brug heen geboord. Drie zenuwen. Ḧelaas houd ik daar zenuwpijn, ondanks dat mijn (goede) tandarts aangeeft dat ik dat niet zou moeten kunnen voelen. Helaas is dit wel het geval. Er is nu sinds enige tijd een hoekje af van de brug op deze pijler. Sindsdien heb ik nog meer zenuwpijn. Foto gemaakt, niets te zien. Maar ik zie ook dat er niet door de brug heen te kijken is, dus wat zie je van de kies zelf in dit geval?
Nu mijn dilemma: de tandarts raadt een implantaat aan (1 implantaat met twee kronen voor de ontbrekende twee kleinere kiezen. Dit met name omdat de achterste pijler (de pijnlijke kies) door de wortelkanaalbehandeling niet stevig genoeg zou zijn om de brug jarenlang te 'dragen'. Is een met wortelkanaal behandelde kies echt zo'n stuk zwakker? Hij wilde liefst niet wachten tot de brug vanzelf loslaat (zit nu nog goed vast) omdat deze vaak dan breekt en er dan kans bestaat dat de pijlerkies (ik noem m maar even zo) afbreekt , waardoor de kans bestaat dat ik nog een kies kan verliezen.
Ik heb echter een immuunprobleem (te weinig IgG) en heb een pacemaker en ben astmapatient. Toch zag hij wel een goede kandidaat in mij voor een implantaat. Ik houd wel mijn mond goed schoon en behalve deze ellende rechtsboven (ooit ontstaan na langdurige gedoe bij een vorige tandarts) heb ik verder geen caries ergens anders. Het enige dat ik wel heb, is opgetrokken tandvlees op beide hoektanden, onder en boven.
Ik weet niet waar ik goed aan doe. De verzekering heb ik waarschijnlijk niets aan, in de aanvullende verzekering die ik nu heb, worden geen kronen/bruggen vergoed en men heeft voor komend jaar ineens wachttijden ingevoerd, die helaas ook voor mij gelden. Dat maakt dat ik niet kan doen wat de tandarts het liefst zou doen, namelijk in het nieuwe jaar beginnen met de procedure. Dus zou ik het zelf moeten bekostigen.
Maar gezien mijn medische geschiedenis, vraag ik mij af of dit bij mij de beste keuze is. Hij vond blijkbaar van wel, want hij weet ervan. Aan de andere kant vraag ik mij af, als ik een nieuwe brug zou laten maken, of mijn pijlerkies het echt zo moeilijk heeft? (het zit nu al elf jaar vast?) Of is er iets om een brug te nemen waarbij de pijlerkies extra ondersteuning krijg om de brug te dragen als pijler?
En dan zit ik nog met de pijlerkies die echt toch wel zenuwpijn geeft. Er is dus nog steeds iets, dat irriteert in deze kies. Maar daarvoor zou de brug eraf moeten.
Wat raden jullie mij aan? welke zaken zijn het belangrijkst om in mijn overweging mee te nemen? Aanvullende vragen zal ik proberen te beantwoorden.
Nu mijn dilemma: de tandarts raadt een implantaat aan (1 implantaat met twee kronen voor de ontbrekende twee kleinere kiezen. Dit met name omdat de achterste pijler (de pijnlijke kies) door de wortelkanaalbehandeling niet stevig genoeg zou zijn om de brug jarenlang te 'dragen'. Is een met wortelkanaal behandelde kies echt zo'n stuk zwakker? Hij wilde liefst niet wachten tot de brug vanzelf loslaat (zit nu nog goed vast) omdat deze vaak dan breekt en er dan kans bestaat dat de pijlerkies (ik noem m maar even zo) afbreekt , waardoor de kans bestaat dat ik nog een kies kan verliezen.
Ik heb echter een immuunprobleem (te weinig IgG) en heb een pacemaker en ben astmapatient. Toch zag hij wel een goede kandidaat in mij voor een implantaat. Ik houd wel mijn mond goed schoon en behalve deze ellende rechtsboven (ooit ontstaan na langdurige gedoe bij een vorige tandarts) heb ik verder geen caries ergens anders. Het enige dat ik wel heb, is opgetrokken tandvlees op beide hoektanden, onder en boven.
Ik weet niet waar ik goed aan doe. De verzekering heb ik waarschijnlijk niets aan, in de aanvullende verzekering die ik nu heb, worden geen kronen/bruggen vergoed en men heeft voor komend jaar ineens wachttijden ingevoerd, die helaas ook voor mij gelden. Dat maakt dat ik niet kan doen wat de tandarts het liefst zou doen, namelijk in het nieuwe jaar beginnen met de procedure. Dus zou ik het zelf moeten bekostigen.
Maar gezien mijn medische geschiedenis, vraag ik mij af of dit bij mij de beste keuze is. Hij vond blijkbaar van wel, want hij weet ervan. Aan de andere kant vraag ik mij af, als ik een nieuwe brug zou laten maken, of mijn pijlerkies het echt zo moeilijk heeft? (het zit nu al elf jaar vast?) Of is er iets om een brug te nemen waarbij de pijlerkies extra ondersteuning krijg om de brug te dragen als pijler?
En dan zit ik nog met de pijlerkies die echt toch wel zenuwpijn geeft. Er is dus nog steeds iets, dat irriteert in deze kies. Maar daarvoor zou de brug eraf moeten.
Wat raden jullie mij aan? welke zaken zijn het belangrijkst om in mijn overweging mee te nemen? Aanvullende vragen zal ik proberen te beantwoorden.
aanvulling: ik zou zelf…
Ik heb inmiddels een…
Een boven kies heeft vaak…
dank
Nog even een aanvulling? Op…
- een afgeslepen hoektand, met opgetrokken tandvlees, maar daar zit de brug goed en deze deze tand heeft geen wortelkanaalbehandeling ondergaan
- twee kleinere dummies (brugdeel)
- pijlerkies (een na laatste hoektand). Pijn, wel wkb gehad. Brug sluit boven niet mooi aan aan het tandvlees bij deze pijler. Heeft hij ook nooit gedaan. misschien een oorzaak voor verder verderf?
Mocht deze kies niet te redden zijn, wat is dan mijn beste optie? Dan heb ik drie 'gaten' naast elkaar. De tandarts sprak over de plek van de dummies inruilen voor 1 implantaat en twee kronen. Maar wat is dan mijn beste optie als de kies erachter niet te redden is? Ik krijg in elk geval niets vergoed.... het gaat mij om de duurzaamste oplossing.
En als hij wel te redden is (geen idee of ik dan alsnog een wkb krijg, maar die pijn moet ergens vandaan komen)
Mijn tandvlees boven de brug…
Ik voeg voor de verduidelijking van mijn specifieke brug even een foto toe. Nu ik de foto bekijk, schrik ik wel. Wat is dat zwarte deel en dat gekleurde erboven? Deze pijler heeft dus qua passing nooit mooi aangesloten tot bovenaan het tandvlees, zoals de dummies en de andere pijler.
Niet vier wortels maar 4…
Bedankt weer! De brug heeft…
Soms is goedkoop duurkoop…
Beste tandarts, dank voor uw…
consult gehad
Is het eventueel mogelijk om de achterste kies naar voren te plaatsen met een soort van orthodontie? Geen idee of dat uberhaupt mogelijk is, daarom vraag ik het maar.
Als laatste vroeg ik mij af of de 'plaatjes' van tegenwoordig veranderd zijn misschien tov vroeger, waardoor er minder ruimte zit tussen je tandvlees en het vasthoudende deel van zo'n plaatje? Omdat ik er eerder eentje gehad heb voor de twee dummies, maar steeds met speeksel zat.Dit zou voor mij nog een derde optie kunnen zijn.
U heeft volkomen gelijk. Was…
dank!
succes en laat ons weten hoe…
we zijn weer bijna een week verder
Dan zou ik morgen toch de kies moeten laten trekken. Wat zou u doen, kroon repareren en kijken of de pijn vermindert of toch de kies laten trekken? Ik heb besloten, om geen uitgebreide wkb meer te ondergaan.
Denk niet dat een stuk…
Beste tandarts, dank voor de…
Het is idd jammer. Diegene…
Dank. Ben inmiddels geweest…
Vanmorgen bij opstaan geen pijn, later ook niet. Wel paracetamol gehad, misschien lag het daaraan, maar gisteren hielp paractamol niet eens tegen de pijn, dus het was vreemd. Helemaal vreemd om bij de tandarts te staan terwijl je kies op dat moment geen pijn doet. Ik dacht misschien gaat kiespijn op en af, ik ben gelukkig niet zo ervaren in kiespijn hebben. Maar de tandarts gaf aan dat je dan continue pijn hebt, niet meer of minder, golvend zeg maar.
Goed.....toen weer het watje. Dat deed nu geen pijn! En van de week sprong ik zowat van de stoel. Kies erachter iets gevoelig na langere tijd watje erop houden. Tandarts dacht het is de andere kies. Zou kunnen, maar ik kon nog steeds niet plaatsen waarom het dan echt op de pijlerkies zeer doet EN het watje afgelopen week daar ook zo'n zeer deed. Hij wist het ook niet. Ik ook niet meer nu. Goed, besloten werd een soort ct scan te maken (tien seconden op je hoofd heen). Ik had zo'n hoop dat daaruit zou blijken wat het nu is, de tandarts vast ook. Maar helaas, hij zag er geen afwijkingen op. Geen grote bijzonderheden. Zucht...... Toen zijn we toch bezig gegaan met afslijpen van contactpunten aangezien ik s nachts soms blijk te knarsen (heb wel een bitje). Achterste kies had wel contact. Dat dus nu weggeslepen. En ben ontslagen nu.....afwachten hoe het verloopt. Wordt vervolgd........ (hopelijk is het nu voorbij en blijven de implantaten nog even op de plank)
Op een OPT ( wat u…
Ik heb de foto's bekeken van…
De tandarts gaf gister aan…
Het heeft de hele dag…
Het kan zijn dat u in uw…
dank. Het bitje heb ik al…
En u gebruikt het elke nacht…
Jazeker! (ben zo gewend, kan…
Kan wel een ontstoken zenuw…