ongevraagde overzichtsfoto

Author:
mariusjunior
Posted:
za, 08/12/2023 - 22:13
Ik ben sinds kort van tandarts veranderd.
Na maanden mocht ik komen voor een intake.
Vraag was of ik het dossier van de vorige tandarts kon opvragen, dat heb ik naar hun toe laten sturen.

De reden dat ik een andere tandarts zocht was dat mijn vullingen er continu uitvielen bij mijn vorige tandarts, dus ik wilde eens een andere tandarts proberen.
Nieuwe vullingen wil ik voorlopig nog niet, want ik heb mijn volledige vergoeding hiervoor al verbruikt dit jaar.

Aangezien ik geen inkomen heb, heb ik nog nagekeken bij mijn tandartsverzekering of een intake vergoed wordt.
Dat wordt het.

Ik kom binnen, word geroepen door een niet nederlands sprekende assistente, die leid me een kamer in, en ik moest mijn hoofd in een apparaat steken, voor een, bleek later, een overzichtsfoto.
Er werd me niets gevraagd.

Mijn gebit werd nagekeken, er moet heel wat gebeuren, maar ik leg uit, dat moet dan maar tot volgend jaar wachten.

Krijg ik later een rekening van infomedics voor ca. 80 euro voor een overzichtsfoto dat niet vergoed wordt?
Ik vraag het na, ik heb toch een tandartsverzekering? Maar de verzekering verklaart dat ze alleen kosten vergoeden die ze noodzakelijk achten.

Oftewel, ik kom voor een intake, waarvan ik dacht dat het vergoed werd, ik kom niet met een klacht, alleen voor de intake, en ongevraagd wordt er een dure behandeling uitgevoerd, dat niet noodzakelijk is, terwijl ik geen hulpvraag had op dat moment, en ik krijg hiervan de rekening?

Kan dat zomaar?
En waar is die foto dan wel niet voor? Er hoefde geen probleem gezocht te worden, de tandarts ging sowieso wel in mijn mond kijken, ze ging daarbij niet eens van de foto uit, maar alleen van haar eigen bevindingen.
Mag een tandarts dat zomaar doen, naar eigen dunken?

Kan ik hiervoor naar de klachtencommissie?
Tandarts_Richa…

Het is wel netjes v tevoren te informeren dat iets gedaan wordt met de eventuele kosten. Voor kosten boven de 250 eur moet eerst een begroting gegeven worden. Helaas is het zo dat alles dat wordt gedaan een prijskaartje heeft. Zo ook een intake en een overzicht foto. Als er geen recente foto's zijn dan vind ik het prettig , om een goed oordeel v h gebit te krijgen en ondanks dat er geen klachten zijn, een controle te doen met recente foto's. Een foto is mijn extra ogen. Ik kan niet door of in een kies kijken zonder een x-foto. En bij u blijkbaar nuttig omdat het een en ander is ontdekt dat anders misschien niet gezien zou zijn. Een overzicht foto wordt vanuit de aanvullende verzekering meestal vergoed indien u voldoende aanv.verzekerd bent. Hoe komt de verzekeraar tot de conclusie dat de foto niet noodzakelijk is. Zij zijn niet uw tandarts die dat , om bepaalde redenen , wel noodzakelijk acht. Vraag de verzekeraar met uw tandarts te overleggen over de noodzaak. U gaat toch niet alleen naar de tandarts als u klachten heeft maar juist om klachten te voorkomen/beperken. En u had klachten: uw vullingen vallen er steeds uit. Bij een intake / controle, kijk /zoek ik uit of er problemen zijn, en in dit geval blijkbaar wel, er moet heel wat gebeuren. Bij mij mogen twee dingen niet, moeten wel behandeld worden: gaten en ontstekingen, ook als u niets voelt kunnen er ontstekingen zijn, vandaar een overzicht foto om dat te onderzoeken. Kleine gaten worden grotere gaten met soms een ontstoken zenuw (kiespijn) tot gevolg dat met een wortelkanaal behandeling (geen goedkope ingreep) opgelost moet worden. Als u kiespijn heeft wilt u zo snel mogelijk geholpen worden, wij proberen dat te voorkomen omdat het ,door het tekort aan tandartsen, niet altijd mogelijk is ruimte in de agenda te vinden om u gelijk te helpen. Daarom vind ik het niet verstandig gevonden problemen uit te stellen. Maar u kunt altijd zelf het risico nemen. Maar niet klagen als het risico fout afloopt. Indien u een klacht wil indienen, om wat voor reden dan ook, kunt u dat doen bij de klachten commissie waar uw tandarts bij is aangesloten. Beter is uw onvrede eerst uit te praten.
za, 08/12/2023 - 23:35 Permalink
mariusjunior

Snap het.
Maar als je geen inkomen hebt is het niet echt mijn eigen beslissing om zorg uit te stellen.

Ik snap dat de tandarts er ook voor is om problemen te voorkomen, maar zijn daar niet de jaarlijkse controles voor? Dat was dit niet.
Ik was onlangs al bij de vorige tandarts geweest.

Daarbij.. als ik voor een intake kom, dan ga ik er vanuit dat die foto er ook bij hoort...

Ik ben echt van mening dat dit niet zomaar moet kunnen.

Ik kan niet zien bij elk klachtencommissie ze zitten, dus dat vraag ik nog na.
zo, 08/13/2023 - 12:33 Permalink
Tandarts_Richa…

Neen helaas het hoort niet in de tarief v e intake, dat komt er apart bij. Tarief v e intake is hoger dan een routine controle omdat alles geïnventariseerd moet worden. Een onlangs reeds uitgevoerde controle heeft daar geen invloed op. Ik heb, om goed te inventariseren, een goede foto nodig. Ik adviseer het gesprek aan te gaan maar anders, indien dat niet mogelijk is, staat meestal op de website bij welk klachten commissie men aangesloten is, of even vragen. Uiteraard mag u beslissen of u een behandeling wel of niet wil. U had ook kunnen vragen , bij het foto maken, waar dat voor nodig was en gelijk kunnen zeggen dat u dat niet zou willen. Indien u zelf weet en kan beslissen wat wel of niet noodzakelijk is heeft u de dokter niet nodig. Indien men vindt dat ik niet juist diagnosticeer/behandel, ben ik niet de juiste tandarts voor die persoon. Men zoekt dan verder. Indien u verder zoekt vermeld dan dat er al een recente foto beschikbaar is anders wordt misschien weer een gemaakt.
zo, 08/13/2023 - 13:14 Permalink