Ik ga elk half jaar naar de tandarts en had jaren geen last, maar nu sinds een maand kreeg ik zo nu en dan last van een vaag drukkend en dof gevoel in de rechterkaak. de kies 17 boven die 8 jaar geleden een wk behandeling bij de endodontoloog heeft gehad werd erg gevoelig . deze kies is destijds bij de tandarts geperforeerd en gerepareerd met mta bij de endodontoloog. maar ook de grote kiezen 46/ 47 in de onderkaak zijn gevoelig. de 46 is niet ontzenuwd maar de 47 wel. ik ben terug naar de tandarts gegaan en op foto's is niets te zien. ook is er getikt op de boven kies en dit deed geen pijn. ze denken aan een bijholte ontsteking. het duurt nu echter wel erg lang voor dit over gaat. de klachten zijn ook best vreemd. ik kon weken geleden niet kauwen op rechts en nu gaat dit weer wat beter. als ik in bed ga liggen dan gaat het gevoel over maar zodra ik het bed uitkom en recht sta dan begint het weer. het lijkt wel of dit met druk te maken heeft? ook verschilt de last per dag. als ik goed geslapen heb dan heb ik er ook minder last van. bij stress en slaapgebrek meer pijn. ook bij veel praten meer last en druk erop zetten met fysieke activiteiten. ik sukkel dus voort en heb niet het idee of gevoel dat dit vanzelf overgaat en denk zelf dat de klachten uit mijn gebit komen. ik vermoed misschien de perforatie plek dat daar een ontsteking zit. op de foto is de perforatie niet te zien. maar er zit wel een diepe pocket .hoe ga ik daarvan mijn tandarts overtuigen? volgens mijn tandarts zit de diepe pocket daar omdat de kies scheef gegroeid is omdat de 16 ervantussen is.
Als de pocket zeer lokaal op…
Ik draag al jaren lang elke…
soms wel.......
inmiddels een week verder en…
Ik heb trouwens ook een…
Ik doe pas iets als ik zeker…
Ik kom vaak ook meerdere…
Goed afgesloten perforatie…
Ga het zeker nog eens…
Misschien dus toch de…
Ik ben nog steeds wel…
Misschien toch een…
U bedoeld weerpijn? en ik…
Cone beam kan maar gewoon…
Nou vandaag is het dus weer…
(de neusverkoudheid lijkt vandaag ook nu weer ineens voorbij) en dit zijn niet dezelfde pijnklachten die ik eerder had. ik had eerder steeds een dof en vaag gevoel wat nog volledig over ging bij het liggen in bed. maar deze pijn is knallend en heel scherp en verergerd juist bij het liggen. ik heb ook al gespoeld met zout water door de neusgaten maar ook dit brengt geen verlichting.
vorige week maandag kreeg ik ineens heel erge keelpijn die na 5 dagen pas overging. nu dus knallende pijn in de kaak of kies. ik voel het echt soms ook als ik bv hoest die druk in de kaak. het is ook best een heel verhaal want ik heb mij in de afgelopen maand alleen maar grieperig gevoeld en allerlei griepverschijnselen gehad en daar lijkt ook maar geen einde aan te komen.
dus ik weet nu even niet wat te doen???? is dit er eentje voor de tandarts of toch voor de huisarts? omdat de tandarts het al eerder op een bijholte ontsteking gooide en ik gedurende dit probleem ook steeds verkoudheids klachten heb wat natuurlijk ook weer toeval kan zijn. anderzijds het probleem in de kaak manifesteert zich telkens ook maar alleen in de rechterkant..
bij mijn eerdere tandartsbezoek is er wel al op de kies getikt .het was iets gevoelig maar dat is het eigenlijk altijd wel een beetje maar niet dat je zegt van auw dat doet pijn. de tandarts prikte wel met haar haakje in de pocket en dat deed wel echt pijn. toen vroeg ze nog doet dat zoveel pijn . op een manier van dat ze dat niet kon geloven dat dat zoveel pijn kon doen. en hier bestede ze dan verder ook geen aandacht aan. bij eerdere controle begin februari werd mijn gebit gereinigd van tandsteen etc . ik weet toen nog wel dat de rechterkant na behandeling ook al pijn deed. de hele avond toen last van gehad. de problemen waren toen al een paar weken voor de controle begonnen . ik had al eens eerder een beetje last wat weer kwam en ging maar ook voor die periode rond de kerstdagen was ik ziek en erg neusverkouden geweest.
Tandarts laten beoordelen.
Ja ik heb de tandarts gebeld…
ik hoop maar dat mijn tandarts erachter kan komen. dit zijn complexe problemen . eigenlijk zou ik gelijk moeten kunnen komen en dat ze dan een verdoving zetten om te kijken of de pijn dan volledig wegzakt. want morgen of overmorgen kunnen de klachten weer heel anders zijn. dat heb ik wel gemerkt met gisteren en vandaag.
Ik heb de tandarts maar…
ik eet nu een boterham maar kan er gewoon op kauwen zonder meer last of pijn te krijgen. daardoor ga je weer twijfelen of het de kies wel echt is.
in ieder geval zal er wel iets aan moeten gebeuren want zo doorgaan is grote ellende. bij een volgende stap dan misschien Antibiotica. hopen dat het dan wel voor langere tijd over gaat . kies trekken is de laatste optie denk ik. maar stel de kies is eruit en de klachten blijven dat zou wel erg balen zijn.
Beste Tandarts Richard, u…
u ziet 2 foto's van de kies die 2 keer behandeld is bij bij de laatste geperforeerd aan de achterste wortel. dit is gerepareerd door de endodontoloog 8 jaar geleden. de kies heeft een overknobbelende vulling. geen kroon .kunt u aan de hand van deze foto's stellen of zo'n kies erg zwak is voor scheuren?
Dat kan ik niet zo stellen…
Ik werd gistermiddag laat…
de tandarts deed ook weer de percussietest . ze tikte op elke tand en ik moest dan zeggen hoe het voelde .de ontzenuwde kiezen voelden duidelijk anders, gevoelig maar niet echt heel pijnlijk . volgens de tandarts ook normaal dat een ontzenuwde kies anders aanvoelt.
ik heb het nog over de pocket gehad maar dat is een normale ondiepe pocket zoals ik er hier en daar wel meer heb. en dus geen pocket waar je ineens bij in een diep gat zakt volgens de tandarts. ze vermoed dus niet dat er daarmee een verband bestaat met een scheur in de kies. mocht er op dit moment toch een scheur in zitten dan kan je dat volgens mijn tandarts enkel nu zien als de kies getrokken is of hij moet later afbreken etc.
een cone beam scan vonden ze geen goed idee omdat dit ook geen sluitend bewijs leverde. volgens haar praatte ik nogal verkouden en ze blijft het op een holte ontsteking gooien. ik heb 5 dagen Naproxen voorgeschreven gekregen.
het is nu weer een heel andere dag. de pijn is niet meer aanwezig ik voel nog wel iets natuurlijk maar dat is te verwaarlozen . dat een dag zoveel kan uitmaken op deze klachten is wel opmerkelijk bijzonder. helaas weet ik nog steeds niet wat er werkelijk speelt. toen ik gisteren naar huis ging van de tandarts keek ik scheel van de spanningen en voelde mij erg slecht en vermoeid in mijn hoofd. ook kwam de pijn in de kaak weer meer terug toen ik naar huis fietste. ik dacht nog misschien hadden ze beter die verdoving wel kunnen zetten maar op het moment toen ik daar in de stoel zat had ik amper nog last en voelde ik mij een stuk beter. daarom heeft de tandarts de verdoving op dat moment niet gezet. ik heb het al vaker gehad. je zit met pijnklachten en dan kom je bij de huisarts of tandarts en dan lijken de klachten ineens op dat moment verdwenen te zijn. eenmaal bij thuiskomt als je tot rust komt begint het dan weer. dat maakt het ook weer een stuk lastiger.
Geen pijn vandaag maar het…
passen deze klachten ook bij een holte ontsteking?? het is alleen aan kies 17. de kiezen ervoor niet.
Misschien het proberen waard…
Proefboren in een kies die…
Sorry u heeft gelijk. Ik zou…
De kies heeft al 2 keer een…
anderzijds vind ik het bv ook vreemd dat als ik een zoete banaan eet vaak meer last krijg?
Het is dan aan de…
Soms twijfel ik inderdaad…
en ik heb eerder last gehad van kies 36 waar ik het steeds aan kies 27 voelde . dit was wel aan de andere kant maar toch vreemd.
het blijft voor mij zeer moeilijk om de boosdoener aan te wijzen. ondertussen heb ik ondanks de naproxen nog wel wat last maar het ene moment niet en dan buk ik of doe mijn hoofd naar beneden en dan krijg ik soms weer gelijk last. en ook als ik last heb en ik ga in bed liggen dan gaat het vrijwel direct over. meestal bij opstaan begint het dan weer. en verder bij kauwen erop . ik probeer het zoveel mogelijk te ontzien. lukt niet altijd maar de ene keer kan ik er beter op kauwen dan de andere keer. de pijn klachten zijn nogal wisselend. alleen slaap ik wel altijd zonder kiespijn.
Wij kunnen hier nadenken,…
Ik heb niet het idee dat…
is het op moment veel dragelijker geworden en het rotgevoel is weg maar ik voel het soms nog wel met kauwen erop. ik ben benieuwd wat het gaat doen na 7 dagen als de medicijnen op zijn.
Waarschijnlijk heeft u 9 v d…
U heeft gelijk. de laatste…
Gelukkig zijn er betere…
Dan heb ik nu een goede…
rest de vraag natuurlijk wat wel was of is er dan wel aan de hand????
ik ben nog steeds wel neusverkouden. u was ervan overtuigd dat dit er eentje voor de tandarts was.. mijn tandarts dacht aan een bijholte ontsteking. ik had ook mijn twijfels aan de bijholte omdat enkel kies nr 17 gevoelig was en de andere boven kiezen niet.
Tijd zal het wijzen
Oke maar duidelijk is wel…
en kan er mogelijk ook een ontsteking aanwezig zijn op de plaats aan de perforatie?
Zo kunnen wij blijven gissen…
Ik vind dit niet echt gissen…
Ik bedoel gissen naar wat…
Bijna 2 maanden later weer terug dezelfde klachten
Soms zie je niets op een…
Sinds gisteravond is de pijn…
Ik herinner mij trouwens nu…
Toch laten nakijken
Ik ben vanochtend weer…
Verwijzing naar de KC vragen…
Ja er zit niet veel anders…
ik heb toen 2 paracetemol genomen en een Naproxen maar dat deed niets aan de pijn, wel voelde ik mijn keelpijn daardoor niet meer . pas laat in de ochtend en 6 uur nadat ik de medicatie had genomen en al die tijd met pijn te hebben gelegen viel ik een beetje in slaap van pure vermoeidheid ,en toen ik 2 uur erna wakker werd was de pijn ineens verdwenen. nu de volgende dag voel ik het nog wel met het aanspannen van de kaakspieren , een beetje stijf gevoel en soms lichte steken. ik hoop dit nooit meer mee te maken want het is een hels rotgevoel. ik probeerde ook slokjes koud water maar dit had totaal geen invloed op de kies zenuwen. ik vermoed dan toch dat het een ontzenuwede kies moet zijn die ligt te zeuren. het is voor mij heel moeilijk om de boosdoener aan te wijzen. men zal dus echt met onderzoek moeten gaan aantonen welke kies het betreft. er zitten 2 ontzenuwde grote achter kiezen onder en boven en beide zijn met de klachten gevoelig. waardoor kan dit eigenlijk komen????
Waardoor,,,, ik hoop dat de…