Het is een lange weg te gaan !!

Author:
Dionisia
Posted:
za, 05/25/2024 - 17:14
Ik ging googlen en googlen en kwam uiteindelijk bij een praktijk voor digitale protheses terecht voor een second opinion. Deze wist mij te vertellen dat de onderprothese nooit zou gaan passen en het bovengebit moest beetje aangepast worden. Na bellen met de verzekering mocht ik bij deze man die ontzettend lief was en mij alles uitlegde wat mij nooit verteld was (niets) Hierdoor kreeg ik ontzettend veel vertrouwen in deze man en langzamerhand ook weer een beetje vertrouwen in mijzelf. Na een goede week kreeg ik nieuw boven en ondergebit het voelde goed maar na een paar dagen deed het zeer , ik moest geduld hebben want mijn mond moest zich weer aanpassen aan het nieuwe gebit. Ben nu 3 wkn verder en mijn bovengebit brand verschrikkelijk , het gehemelte maakt mij dagelijks misselijk waardoor eten niet best gaat. Doe het wel maar het kauwen is nog vreselijk wennen. De onderkant snijdt in mijn gehemelte v/d voorkant en achterkant bij waar de tanden zaten en ik krijg een hele droge nare keel van de achterkanten van de onderprothese. Ook hiervoor geduld , het gebit moet zijn weg gaan vinden

Wie heeft dezelfde ervaring ? Hoelang duurt het allemaal nog ? Ik vind dat mensen die over moeten naar een kunstgebit een lange weg te gaan hebben.

Sorry het is langer geworden dan ik wilde. Alvast bedankt voor de reacties.
Tandarts_Richa…

Voor de duidelijkheid: U bedoelt een vervangende prothese??.U had al een prothese. Want er is een duidelijk vrerschil. Ook als er een "gok"immediaat prothese gemaakt wordt of dat u eerst een tijd zonder tanden en kiezen gelopen heeft. Op dit forum heb ik al meerdere malen de voor en nadelen beschreven. Een boven prothese Zuigt net als twee glas platen met water ertussen, Als u niet goed kunt slikken of braakreflex krijgt controleren dat het verhemelte gedeelte niet voorbij de A-lijn komt (als u aaaaa zegt). Grens tussen harde en zachte verhemelte. U mag blij zijn als het onder gebit stabiel ligt. Zuigen kan maar gebeurt vaak niet. Daarom moet u met een gebit anders leren eten. Geen voorkeur zijde maar uw voedsel aan beide zijden verdelen en aan beide zijden tegelijk eten. Trek ongeveer 3 maanden uit om dit aan te leren. Druk plekken laten aanpassen.
zo, 05/26/2024 - 08:45 Permalink
Dionisia

Ten eerste sorry voor het dubbele bericht @Tandarts-Richard...
Ik heb een tweede prothese sinds februari 2024 direct na de algehele extractie , twee keer een noodprothese. Voor mij is dit allemaal nieuw en een heel forum doorlezen lukt mij niet meer . Zit meer achter de algehele extractie ;) Maar dank u voor uw uitleg . Ik zal deze antwoorden van u meenemen , zeker ivm het braakreflex. Ik zeg ook niet dat ik niet blij ben vraag alleen een aantal dingen ;) Ik ben nu 3 wkn onderweg en u geeft mij antwoordt dat het nog wel even kan duren. Dank u wel dit is wat ik wilde lezen. Nogmaals dan.
zo, 05/26/2024 - 15:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Het duurt ongeveer 18 maanden voordat het slinken v uw kaak stabiliseert. De eerste 6 maanden slinkt de kaak het hardst. Dan doe ik wel een rebasing en eventueel nogmaals een of twee keeer. Maar pas een definitief gebit maken na ongeveeer 18 mnd. Het heeft voor mij geen zin eerder een definitief gebit te maken want dan slinkt de kaak verder en komen de aanpassingen aan het definitief gebit. Soms wil men ook een implantaat. Maar dat pas na minimaal een jaar indien nodig.
ma, 05/27/2024 - 12:59 Permalink