Weken pijn die verergert ondanks extractie kies

Author:
Jacobah
Posted:
zo, 02/25/2024 - 08:27
Vijf weken geleden kreeg ik hevige pijn bij een kies in de bovenkaak, de tandarts constateerde een wortelpuntontsteking. Een antibiotica zou binnen een paar dagen verlichting moeten geven, maar dat was niet het geval. Toen is de kies (rechtsbovenin vanaf de tanden is het de 2e) getrokken. De tandarts kon toen ook de redelijk grote ontsteking zien en daar wat van weghalen.
De eerste dagen waren pijnlijk maar toen nam het vrij snel af en kon ik helemaal met pijnstillers stoppen.
Op dag 9 kwam er echter pijn terug, die hetzelfde leek als ervoor maar ook heviger. De tandarts zag dat het tandbeen wat openlag (dry socket) en zag necrose. Op de foto was ook wat gruis te zien (witte vlekjes) maar dat leek nog van de wortelkanaalbehandeling uit 2009. Ik kreeg advies te spoelen met zout water en pijnstillers aan te houden. Met ibuprofen en paracetamol ging het overdag maar de nachten waren pittig. Omdat ik in een afbouwtraject zit met amitryptiline, zei de huisarts beter geen zwaardere pijnmedicatie te nemen. De huisarts dacht dat het zenuwpijn kon zijn.
Een week later had ik een afspraak bij de tandarts voor het herstel van een vulling aan dezelfde kant maar ik gaf aan dat ik daarmee wilde wachten maar wel graag even de wond te laten beoordelen. De wond was inmiddels dicht. Ik moest het nog wat tijd geven, er staat 1-2 weken voor. Inmiddels kon ik weer slapen met de medicatie.
Echter na die 2 weken was de pijn nog steeds soms voelbaar door maximale dosis heen dus ik belde maar vanwege de voorjaarsvakantie kwam ik bij de spoedtandarts. Die zei ziet er goed uit, maar dry socket heling kan tot 6 weken duren, alleen dat 'gruis' kon hij niet beoordelen (geen dossier) maar anders misschien toch verwijderen nodig.
Enkele dagen later, afgelopen donderdag, wilde ik de ochtend uitproberen om even te wachten met pijnmedicatie maar niet gerealiseerd dat het even duurt door de spiegel. In de loop van de middag nam ik pijnmedicatie maar ik kreeg toch zoveel scherpe pijn dat ik er misselijk van werd.
De volgende dag, afgelopen vrijdag door de eigen tandartspraktijk gezien. Geklopt op de kiezen erom heen, niks, tandvlees wel wat ontstoken en ze zei omdat je er niet kauwt kan dat ook pijn geven; dry socket is goed genezen maar geef het nog even en ga weer die pijnstilling goed gebruiken. Het gruis gaf de tandarts aan zien we veel vaker, lost het lichaam in prncipe zelf op en bovendien als het er al sinds 2009 zit kan dat haast niet het probleem zijn.
Echter vrijdagnacht kon ik weer niet goed liggen de eerste helft van de nacht. Inmiddels op 1600 mg per dag ibuprofen naast 8 PCM. Nu afgelopen nacht was het nog gekker, om 1 uur werd ik wakker met weer die scherpe pijn dat ik er misselijk van werd en eerst zitten en toen met hoofd omhoog heb geprobeerd weer in slaap te komen. Het is iets gezakt in de loop van de nacht.
Inmiddels ben ik 3 weken verder nadat die pijn terug kwam (en dus ruim 4 weken na extractie kies).
Ik ben bezorgd: wat is er aan de hand. Juist omdat het erger wordt. En ik het niet begrijp, maar zorgen maken helpt uiteraard niet voor pijn. Maar het beeld lijkt niet te kloppen met wat ik op internet lees over dry socket en zenuwpijn volgens de huisarts weet ik ook niet of dat zo is.
Jacobah

Ah begrijp ik. Dan is de gedachte dus: cyste weg gehaald, groeit niet zo maar weer een nieuwe. En hij had het ook over aan de buitenkant niks te zien dus geen ontsteking.
Dan moet ik er dus vanuit gaan dat alle pijn op die plek een myogene oorzaak heeft. Blijft wonderlijk dat het op en rond plek ingreep zo gevoelig is. Al begonnen met wennen aan een bitje, hopelijk gaat dat uit werken naast de kaakgewricht oefeningen.
wo, 05/29/2024 - 21:17 Permalink
Dick van Drie

Ik schrik hier toch wel een beetje van, ik hoop niet dat dezelfde ellende me staat te wachten. Ik zit nu op een week na het trekken van een kies, de tweede binnen 1 week. Ik heb ook nog steeds pijn, die uitstraalt naar oor en zijkant hoofd. Het viel me op dat ik een kleine opening in het tandvlees heb die er droog uit ziet. Ik weet niet of dit dry socket is, maar symptomen lijken er wel op. Mijn tandarts zegt dat het er goed uit ziet en doet niks aan die opening. Heeft zijn tijd nodig om te genezen zegt de tandarts. Voor de pijn (snachts meer) moest ik maar een pijnstiller nemen. Ik zit er aan te denken om een verwijzing te vragen voor een afspraak bij een kaakchirurg misschien dat die het schoon kan maken en kan hechten. Ik ben een beetje bevreesd dat dit niet zomaar snel zal genezen.
vr, 05/31/2024 - 12:32 Permalink