Al 2 maanden pijn in tand 47 en kaak. Moedeloos!

Author:
KimH
Posted:
vr, 05/31/2024 - 18:34
Hey allemaal

Ik ben al een 2tal maand op de sukkel met mijn achterste kies in de rechteronderkaak die ook uitstraling geeft in onderkaak en bovenkaak achter de laatste kies ter hoogte van het tandvlees. Ook precies een gevoel van zwelling in de onderkaak binnen in de mond achter de laatste kies, terwijl er langs buiten niet echt iets duidelijk te zien was. Ook gevoeligheid bij dichtbijten en tikken tegen de tand.
In maart ben ik naar een weekendtandarts geweest, aangezien ik het niet meer kon houden van de pijn. Deze had foto's getrokken, maar hier was geen ontsteking op te zien. Aangezien ik echt heel veel pijn had is deze wel een wortelkanaalbehandeling gestart, omdat een ontsteking niet altijd te zien is, maar door open te maken de ontsteking wel zichtbaar word.
Met open te maken ook niet veel bijzonders te zien, enkel 1 kanaal die ik wel voelde bij het vijlen (bij aanraking van de wortelpunt vermoed ik) en die wel wat bloedde zoals de tandarts aangaf. Tandarts heeft het verder allemaal gereinigd en er dan een noodvulling ingezet en ik moest dan binnen een aantal weken bij mijn eigen tandarts de behandeling verder zetten. Ondertussen had ik wel ook nog altijd klachten bij het dichtbijten (ook ongeveer hetzelde gevoel als ze er ingingen met een vijltje)
Bij mijn eigen tandarts een paar weken verder dan..deze heeft de tand weer open gemaakt, grondig opnieuw gereinigd en ook weer bij 1 kanaal toch nog altijd een verhoogde gevoeligheid (hier voel ik telkens ze wat te diep binnen gingen een scherpe prik, ik vermoed aan de wortelpunt) weer een tijdelijke vulling er in en ik moest binnen 4 weken terugkomen.
Ondertussen in die weken weer veel pijn gehad dat door trok tot in mijn kaak en spier tot in mijn nek zelfs. Ben dan vorige week teruggeweest naar mijn eigen tandarts, omdat het weer niet te doen was met de pijn. Deze had terug een foto getrokken, maar wederom niks te zien van ontsteking (ook niet rond de wortelpunt) had dan antibiotica gekregen zodat ik tot vandaag voort kon om dus vandaag de wortelkanaalbehandeling verder te zetten. Hij heeft ook mijn onderste laatste tand en de bovenste laatste tand afgeslepen, omdat hij dacht dat ik eventueel aan het klemmen was met mijn kaak en zo de verhoogde gevoeligheid bleef hebben.
Vandaag dus de wortelkanaalbehandeling verder laten behandelen, deze is weer grondig gereinigd. Wederom ook weer telkens een heel vervelend gevoel bij 1 kanaal bij het vijlen. De tandarts begreep niet waarom ik hier zo een verhoogde gevoeligheid aan heb, ze heeft deze nu al definitief gevuld gedeeltelijk en binnen 4 weken moet ik nog eens terug voor hem helemaal te laten vullen (ja vraag me niet waarom ik telkens terug moet)
Ik word er een beetje moedeloos van, het blijft maar aanslepen. Het belemmert mij in mijn dagelijks leven.

Heb ook wat foto's toegevoegd zodat jullie zelf ook eens kunnen zien of jullie soms iets zien?
En ter verduidelijking, mijn verstandskiezen heb ik niet meer.

Kunnen jullie mij evt helpen? Danku!!
Attach
Tandarts_Richa…

Ik zeg altijd dat gevoeligheid 7 dgn na defitief afbehandelen wkb ver over moet zijn. Intussen , als niet definitief afgewerkt, kan gevoeligheid aanhouden. Netjes 3 kanalen op lengte gevonden. Soms maar niet altijd een vierde kanaal. Anders vragen om verwijzing naar een endodontoloog. Maar zo te zien weet uw tandarts wat te doen.
vr, 05/31/2024 - 21:25 Permalink
KimH

Bedankt voor u reactie!
En is er ook evt een wortelbreuk te zien op de foto? Of is er door u ook geen ontsteking waar te nemen? Bij een breukje of barstje in de wortel heb je ook klachten bij dichtbijten en kauwen toch? En dit kan men ook niet altijd zien op foto dacht ik?
Ik weet ook van mijn eigen dat ik regelmatig klem, kan dit dan ook deze klachten veroorzaken?
Haha ik ben echt ten einde raad.
vr, 05/31/2024 - 23:32 Permalink
Tandarts_Richa…

Een breuk is idd meestal niet op een x=foto waar te nemen. Maar kenmerkend is een lokaal diepe pocket. Een barstje , vaak niet waar te nemen, kan ook bijt klachten geven. Bij klemmen misschien verstandig een "bitje"te gebruiken.
vr, 05/31/2024 - 23:51 Permalink
KimH

Ja ik moet wel zeggen dat ik bij de laatste tand waar het dus om gaat, wel een stukje met een tandenstoker onder kan. Dan spreek ik over het stukje tandvlees (aan de kant van de wangzijde) hier is dus ook het kanaal gelegen wat zeer gevoelig is.
Maar ik neem aan dat u dan een diepere pocket bedoeld?
vr, 05/31/2024 - 23:59 Permalink