Ik twijfel over mijn wkb behandeling bij endodontoloog

Author:
Shrad
Posted:
ma, 06/17/2024 - 00:14
A.s. donderdag sta ik gepland voor een wkb bij element 26 kies met 25 jaar oude kroon.

Dit is zijn diagnose;

Element: 26

Opmerkingen:
Element onderzocht. Alle endodontische testen uitgevoerd. Geen fistels aanwezig. Er is een diepe pocket aanwezig in het distale vlak. Mobiliteit is normaal. Element is licht gevoelig met bijten, licht gevoelig met percussie en licht gevoelig met palpatie. Het element reageerd niet gevoelig met koud. Op de rontgenfoto apicale laesie aanwezig. Kroon. CBCT scan. Apicale laesie bij alle wortels. 2 wortels aanwezig. Er is een laterale leasie aanwezig in het mesiale en distale vlakken.

Diagnose: niet pijnlike parodontitis apicalis of verticale wortelfractuur

Advies: inspecteer de tand van binnenuit. Als er een breuk aanwezig is, wordt extractie geadviseerd. Als er geen breuk aanwezig is, gaan we over met de wortelkanaalbehandeling in twee afspraken - we plaatsen bij de eerste afspraak calciumhydroxide en wachten 6 maanden. Na 6 maanden kijken we of er tekenen van genezing aanwezig zijn. Indien er tekenen van genezing zijn zullen wij de behandeling afronden. Indien er geen tekenen van genezing aanwezig zijn wordt extractie geadviseerd.

Vraag 1: Toen ik hen telefonisch om informatie had gevraagd vertelde ze mij dat ze door de 3d foto alles gezien kon worden. Nu moet er toch eerst open gemaakt worden om te kijken of er een breuk is? Klopt dit?

Vraag 2: Hij heeft ook aangegeven dat ik tussen de 2 kiezen bot mis, zie foto's). En volgens mij groeit (kaak)bot niet meer terug toch?

Vraag 3: zou ik voor deze flinke ontsteking niet naar de kaakchirurg moeten worden doorverwezen? Of is dat alleen bij trekken kies?

Vraag 4: ik twijfel enorm om de behandeling te doen merk ik. Ik moet het zelf betalen a 1300 euro. En volgens mij valt die kies niet meer te redden. Er is namelijk nu geen beweging in gezien, maar die is er wel geweest in 2022, en vastgesteld door mijn mondhygiëniste. Ik vermoed dan ook dat hij al gebroken is.

Zou ik om jullie mening mogen horen alstublieft?
Attach
Tandarts_Richa…

1: Dat kan kloppen
2: in zekere maten kan herstel v bot optreden. Hangt per situatie af maar niet altijd.
3: KC kan voor een apex resectie maar een WKB heeft meer kans v slagen.
4: het is veel geld en daarna nog een nieuw kroon als alles goed gaat, maar een implantaat kan tussen 1800-2200 eur kosten zo ook een brug.Het is een keuze.
di, 06/18/2024 - 00:20 Permalink
Shrad

Dank u nog voor uw bericht. Wegens overlijden helaas geen tijd gehad om te reageren.

Ik ben nu 2,5 verder en deze behandeling heeft plaats gevonden; Element: 26
Opmerkingen: Anesthesie. Cofferdam. Opening gemakt. Kanal voorbereid tot de lengte. Met de
microscoop geen wortelfractuur zichtbaar. Gespoeld met NaOCL 6% en EDTA
17%. Ultrasone activatie. Ca(OH)2 ingesloten. Tijdelijke vulling.
Na 6 maanden kijken we of er tekenen van genezing aanwezig zijn. Indien er
tekenen van genezing zijn zullen wij de behandeling afronden. Indien er geen
tekenen van genezing aanwezig zijn wordt extractie geadviseerd.

Ik heb 2 maanden geen gevoeligheid gehad bij die kies. Sinds 2 weken begon ik hem weer te voelen. Zeurderige pijn. Ik sta op het moment onder veel stress, waardoor ik wellicht meer aan het klemmen ben. Mondbitje draag ik zoveel mogelijk continu.

Echter vrijdagnacht en vanacht kloppende pijn, ook bij de kies daarachter

Ik wil de endo toch gaan vragen om de behandeling nu te gaan doen. Na het dragen van het mondbitje gaat de pijn weg. Maar als ik goed redeneer lijkt het klemmen niet bevorderlijk om te kunnen genezen, wat denkt u?

En dat het doorstraald naar de achterkies lijkt me ook geen goed teken.

Ik denk dat het klemmen
zo, 09/15/2024 - 10:50 Permalink
Tandarts_Richa…

Achterste kies kan ook door klemmen. En neen extra druk door klemmen is niet bevorderlijk. Waarom is de behandeling niet gelijk afgemaakt??. Als de kanalen schoon zijn dan kunnen ze def. afgesloten worden. Maar iedereen heeft zijn/haar eigen behandel wijze. We praten toch wel over een endodontoloog en niet een tandarts die endodontologie die. Even bellen en klachten doorgeven.
zo, 09/15/2024 - 22:37 Permalink
EliseS

Ik heb een vergevorderd paradontitis aplicalis met fistelvorming in tand 12. Ik ben 2 maanden bij endo geweest en heb ook nog eens een extra wortelkanaal in tand 12. Ik laat 8 oktober een extractie uitvoeren en 4 maanden later een implanaat. Ik vond het overbodig om 900 uit te geven aan een wortelkanaalbehandeling waarbij de slagingskans bijna niet aanwezig is vanwege een krom extra wortelkanaal. Ik steek liever het geld in een implanaat. En nog maar te zwijgen over de apex behandelingen en dergelijke wat ik me op de hals zou halen met deze tand om het element te behouden. Al maak ik mij wel zorgen over het fistel, kan dit geen sepsis geven in de komende 3 weken...
wo, 09/18/2024 - 16:16 Permalink