stukje van voortand laat steeds weer los - nu al voor de 4e x in minder dan een jaar....

Author:
colet
Posted:
zo, 06/16/2024 - 12:14
Een jaar of 15, 20 geleden is er een schilfer van mijn bovenste voor- snijtand afgekomen. Dit is destijds vakkundig gerepareerd met composiet en dat bleef telkens een jaar of 3 zitten- soms wat langer. Dan liet de schilfer los, en werd t weer voor n paar jaar gerepareerd.

Echter sinds oktober is die zelfde splinter er nu al voor de 4e x af gekomen. Steeds door dezelfde (voor mij nieuwe) persoon gerepareerd en ik begin nu eigenlijk aan haar kundigheid te twijfelen, maar is dat terecht? of is het normaal dat zo'n stukje in de loop van de jaren steeds minder goed hecht...

ter vergelijking: mijn man mist ook een stukje voortand, dat blijft al 30 jaar zitten... ik snap dat de ene tand de andere niet is. maar 5x per jaar een voortand repareren vind ik wel wat veel worden.

Ik had de vraag al eerder gesteld maar geen antwoord gekregen. Het is niet mijn bedoeling om een collega af te vallen oid, ik wil echt oprecht onafhankelijk advies en dan zo snel mogelijk óf weer terug naar deze kundige assistente die haar best doet, óf iemand anders zoeken...

Hartelijke groet, Colet
Tandarts_Richa…

Is de kundige assistente een tandarts of een assistente?. Maar het kan helaas voorkomen dat het vaker los komt. De vraag is door welke handeling v u komt het los. Te veel druk dan wat afslijpen v die tand of v d tand die ertegen f plakt uw tandarts het gewoon verkeerd???. Dat kan ik v hier niet beoordelen.
ma, 06/17/2024 - 23:54 Permalink
colet

De afgelopen keren was het een assistente. En het kwam vorige 2 keer los door nagelbijten - maar dat deed ik voorheen ook gewoon. Na de voorlaatste keer heb ik dat heel bewust niet meer gedaan. Nu kwam hij los terwijl ik een time released melatonine pilletje stukbeet met mijn voortand - op zich geen keihard materiaal lijkt me, maar natuurlijk wel een krachtenspel op een klein oppervlak, maar dat zou een vulling normaliter toch wel gewoon aan moeten kunnen...?

De assistente is kundig, zeiden ze met zijn 3-en - zij zou dit al 10 jaar doen.
Voor de zekerheid (en mijn gemoedsrust) is het gister door de tandarts zelf gerepareerd.

Ik hoorde hem wel iets zeggen over de soort composiet die zou zijn gebruikt - er zou een komposiet gebruikt zijn die normaal bij kiezen wordt gebruikt en niet bij voortanden? ik heb er niet op doorgevraagd en thuis dacht ik er pas weer aan. Maar zou dat kunnen zorgen voor een zwakkere hechting bij het krachtenspel van een snijtand?

Als het nu wéér snel loslaat, is het advies om met een antiknars bitje te gaan slapen. Dat lijkt me niet fijn slapen....
Maar eigenlijk geloof ik niet dat dat het is - mijn man heeft mij nog nooit horen knarsen....
Een kroon is ook geopperd (door een assistente) maar de tandarts was daar niet zo voor, omdat hij dan gezond tandweefsel moet wegslijpen en er op termijn kleurverschil kan ontstaan....

Dank voor het meedenken in elk geval, en ik hoor graag of je hier nog nieuwe inzichten op hebt voor me?

vriendelijke groet, Colette
zo, 06/23/2024 - 11:10 Permalink
Tandarts_Richa…

In principe geen zwakkere hechting. Maar een tandartsassistente die een vulling plaatst????>Uw echtgenoot hoeft u niet te horen knarsen . U kunt dan toch knarsen.Met een klein schilfer zou ik ook geen kroon adviseren.
ma, 06/24/2024 - 00:01 Permalink
colet

ja een assistente - maar ik weet niet precies wat haar functie is. Ik bedenk nu, het zal wel de mondhygieniste zijn. In elk geval doet ze het al 10 jaar.

dank voor het meedenken in elk geval! we wachten nu af wat de schilfer de komende maanden gaat doen....
wo, 06/26/2024 - 13:19 Permalink