Kaakartrose, scheve tanden en een beugel? (met foto's)

Author:
ikzelf01
Posted:
ma, 06/18/2012 - 15:04
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over mijn gebit en wat er aan behandeling nodig is om mijn problemen te verhelpen.

Allereerst wat achtergrondinformatie:
als kind had ik een rasecht 'fietsenrek'. Dit is verholpen met een blokjesbeugel, die ik tot mijn 13e a 14e heb gehad. Daarna heb ik een spalkje achter mijn tanden gekregen, die steeds knapte/kapot ging. De orthodontist heeft het toen opgegeven en het spalkje verwijderd. Ik heb nooit meer op controle hoeven komen.

Niet lang daarna kreeg ik last van mijn kaakgewrichten. Ik ben daarvoor in behandeling geweest bij een kaakchirurg, toen mijn kaak op gegeven moment 3 weken lang op slot zat.

Ik bleek artrose aan mijn kaakgewrichten te hebben. Aan de ene kant is nu eenderde weggesleten en aan de andere kant de helft.
Na een behandeling van oefeningen en spierverslappers is de pijn aan mijn kaakgewrichten weggegaan. Als ik rekening hou met wat ik eet (geen harde dingen) en met hoe ver en hoe lang ik mijn mond open doe, heb ik er amper last van.
De kaakchirurg gaf aan dat een operatie, waarbij mijn onderkaak naar voren wordt geplaatst, niet mogelijk was vanwege mijn kaakgewrichten. Destijds snapte ik niet waar hij over praatte en waarom hij over zo'n operatie begon. Ik neem aan dat hij een osteotomie bedoelde.

Als ik mijn kiezen op elkaar heb staan, voelt het alsof ik mijn onderkaak te ver naar achteren moet bewegen en alsof mijn spieren verkrampen. Ademen door mijn mond is dan lastig en mijn kaakgewrichten knakken als ik mijn mond dan opendoe.

Als ik mijn kaken ontspan beweeg ik mijn onderkaak (een paar mm) naar voren toe, maar dan krijg ik mijn tanden niet meer op elkaar. Om dat te compenseren rust ik mijn kiezen op mijn tong. Wanneer ik mijn onderkaak wat meer naar voren beweeg is het ademen door mijn mond veel prettiger en knakt mijn kaak niet als ik mijn mond open of dicht doe.

De huidige stand van mijn gebit, wanneer ik de kiezen op elkaar zet:

http://img.photobucket.com/albums/v239/sherehzenade/Prive/tanden.jpg

Ik merk dat een van mijn voortanden steeds verder naar voren gaat staan en dat ik meer moeite krijg mijn lippen op elkaar te houden. Ook begin ik mijn kaakgewrichten weer te voelen, maar ik forceer mijn kaken nu wat, nu ik merk dat ik mijn lippen minder gemakkelijk op elkaar kan houden en ik er meer op let.

Welke behandeling zou in mijn geval helpen? Ik wil geen operatie, maar een beugel vind ik geen probleem. Mijn hoofddoelen zijn het gemakkelijk kunnen sluiten van de lippen en geen kramp te voelen bij het op elkaar zetten van mijn kiezen. Rechtere tanden en een wat kleinere overbeet zijn mooi meegenomen, maar het hoeft niet perfect :wink:

Heeft de behandeling ook effect op het profiel? Ik heb namelijk geen duidelijke kaaklijn, doordat ik een teruggetrokken kin heb bij het op elkaar zetten van de kiezen.

Mochten de foto's niet duidelijk zijn, dan hoor ik het graag en zorg ik voor andere foto's.

Alvast bedankt voor de informatie! :D
Ortholimburg

Aan je profiel gaat een orthodontische behandeling weinig of niks veranderen, een osteotomie wél, maar ik begrijp heel goed dat de kaakchirurg daar eerder terughoudend mee is igv arthrotische kaakgewrichten.
Of orthodontie je kaakklachten gaat verbeteren: misschien wel ,als de diepe beet wordt opgelost, maar dit is eigenlijk niet voorspelbaar.
Anderzijds vind ik het vreemd dat je enkele keren aangeeft dat je door je mond moet ademen .Het is normaal de bedoeling dat je door de neus ademt ,en als dat niet goed lukt moet er misschien een nagekeken worden waarom je neusademhaling bemoeilijkt is.
ma, 06/18/2012 - 19:21 Permalink
ikzelf01

Bedankt voor de snelle reactie!

De reden dat ik het meerdere keren over ademhalen door de mond heb komt doordat ik vaak neusverkouden ben door sinusproblemen. Tijdens die periodes heb ik vaak een verstopte neus en zo is het me opgevallen dat ik moeilijk door mijn mond adem kan halen wanneer ik mijn onderkaak naar achteren heb staan.

Hoe kan het dat mijn onderkaak zich in ontspannen toestand verder naar voren bevindt en ik het gevoel heb de stand te moeten forceren om mijn kiezen op elkaar te zetten? Zouden mijn ondertanden te ver naar voren zijn geplaatst door mijn beugel of kan het aan meerdere dingen liggen?

U/je zegt dat het niet zeker is of een orthodontische behandeling zal helpen... Is een osteotomie in mijn geval zo nodig?
Voor mijn profiel vind ik een operatie een te grote ingreep, ik ben best tevreden met hoe het nu is :)
ma, 06/18/2012 - 19:37 Permalink
Ortholimburg

Hoe kan het dat mijn onderkaak zich in ontspannen toestand verder naar voren bevindt en ik het gevoel heb de stand te moeten forceren om mijn kiezen op elkaar te zetten? Zouden mijn ondertanden te ver naar voren zijn geplaatst door mijn beugel of kan het aan meerdere dingen liggen?

Kan aan vanalles liggen, is zo niet te zeggen

U/je zegt dat het niet zeker is of een orthodontische behandeling zal helpen... Is een osteotomie in mijn geval zo nodig?

Zelfde beperking geldt voor een osteotomie: als er akute kaakgewrichtsklachten zijn gaan die na een osteotomie vaak nog verergeren, zeker tijdelijk, en voor arthrotische kaakgewrichtskopjes is zo'n operatie ook niet goed.
di, 06/19/2012 - 12:49 Permalink
ikzelf01

Nou, ik heb vandaag een consult bij een orthodontist gehad. Die gaf aan dat ik een overbeet en een malocclusie heb. Ook is er sprake van ruimtegebrek. Een verder onderzoek moet meer duidelijkheid geven, maar dat stel ik uit tot k genoeg geld heb.

De orthodontist las dat mijn kaakchirurg een operatie had afgeraden, maar raadde mij wel een operatie aan, omdat het nodig was om mijn malocclusie op te lossen.

Ik heb aangegeven geen operatie te willen vanwege het advies van de kaakchirurg, maar ook omdat ik nu geen last meer van mijn kaakgewrichten heb en geen risico wil lopen met een operatie. Alternatieven zijn dan het trekken van 4 kiezen: de kiezen naast mijn hoektanden (of die daarachter) en gedurende 2 jaar een blokjesbeugel. Heel misschien zou het zonder extracties kunnen, maar daarvoor moeten eerst foto's gemaakt worden om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Ze kon niet aangeven of mijn malocclusie zo opgelost zou worden.

Is het aan te raden meerdere orthodontisten te consulteren in dit geval?

Hoe is het trouwens mogelijk dat ik een malocclusie heb, terwijl ik als kind gedurende enkele jaren een beugel heb gehad?

Nogmaals bedankt voor de reacties! :D
do, 06/28/2012 - 13:01 Permalink