Angstig Belgje

Author:
Nimare
Posted:
wo, 07/31/2024 - 21:51
Hallo allemaal!

Ik lees hier al jaren als een dief in de nacht mee. En nu dan toch maar eens een onderwerp gestart.

Ik ben al angstig voor de tandarts sinds mijn tienerjaren. Dat is gekomen toen ze 4 gezonde kiezen trokken voor mijn beugel te plaatsen. Ik heb daar enorm van afgezien. Op alle vlakken. Mentaal, pijnlijke behandeling, napijn…
Toen besloot mijn orthodont haar praktijk aan de kust verder te zetten. Dus op zoek naar een nieuwe. Die was niet tevreden met haar werk, een heel nieuw plan. In totaal 4 jaar met een beugel gelopen. Op mijn 16 was ik het beu en heb ik hem eraf laten halen.

Toen moesten mijn verstandskiezen eruit. Maar mijn ouders hebben hier nooit echt werk van gemaakt. En toen in die tijd waren dat best nog horror verhalen.
Een te grote schrik gekregen om het op mijn 18 zelf in orde te maken.

Toen werd ik ongepland zwanger en ging het geld naar de zoon, en geld komt niet makkelijk op die leeftijd.

Daardoor schaamte gekweekt bovenop mijn angst.

Ik denk zo een 10 jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en toch maar eens een tandarts gebeld.
Met de bibbers er naartoe. In 1 van de doorgekomen verstandskiezen zat een gaatje. Hij zei dat opvullen weinig zin had. Daar ik er maar moeilijk aan kon voor te poetsen en die er uiteindelijk toch uit moest. Hij kon die wel vlug even trekken zei hij.
Ik hem gevraagd of dat niet enorm pijnlijk ging zijn en of ik dan geen vrije dag van het werk moest nemen. Niet nodig zei hij. Volledig pijnloos. Ook nadien.
Ja, niet dus! De man heeft zich met zijn voet op zijn behandelstoel moeten afdrukken om het kreng eruit te krijgen. En tot een week daarna heb ik ferm afgezien! Ook een groot gapend gat waar die verstandskies ooit zat.

Kunt het al wel raden. Mij zag je niet snel terug bij een tandarts.

Zoveel jaren later, zwanger van de laatste telg, besloot ik dat als ik ten volle wou genieten van de baby, ik dat met een mooi gebit moest doen.
Ondertussen waren twee kiezen gebarsten (door onderste verstandskiezen die mijn gebit bijeen drukten). De andere verstandskies bovenin is er gewoon uitgevallen (de wortel zit nog denk ik). Ook enorm veel tandsteen (familiekwaaltje).

Afspraak bij tandarts. Die ging er heel goed mee om! Heeft alles proper gemaakt. Ben na de bevalling zelfs teruggegaan naar hem. Dan pas kon hij een foto maken. En verwees me voor de extractie van twee gebarsten kiezen door naar het ziekenhuis. Dit kon hij zelf niet.
Ik met goede moed daar heen.
De vrouw was niet te harden. Wist van mijn angst. Maar was koud, hardhandig, gehaast, … geen begrip voor de angst. En wou liever narcose dan een roesje omdat “een roesje niet zou helpen bij mij”.

Jullie raden het al. Ik ben niet meer terug gegaan. Niet naar het ziekenhuis. Niet naar de tandarts.

Nu twee jaar later voel ik weer enorm
Veel tandsteen en denk ik dat een verstandskies los staat, of op barsten…
Dus… maar een nieuwe praktijk gezocht want naar de vorige tandarts durf ik niet meer gaan. Te beschaamd dat ik hem en het ziekenhuis “heb laten stikken” zeg maar.

Daar mag ik 19 augustus naartoe. Vol met schrik natuurlijk. Had gemaild dat ik heel angstig ben. Ze houden wel rekening met mensen met stress. Maar meer dan dat ook niet.

Ik ben 38 jaar. Ik wil gewoon terug mooi kunnen lachen!

Nu, ik lees hier zoveel goede dingen op het forum over Kerkrade. En ik wou daar niet al te ver vandaan (weliswaar in België).
Is het een mogelijkheid voor mij als Belg om daar aan te kloppen?

Sorry voor mijn relaas. Niemand weet van de staat van mijn gebit of mijn angst… dit deed echt goed. Alles eens te vertellen!
Tandarts_Richa…

U kunt overal aankloppen. Weet alleen niet hoe u verzekerd bent en of uw verzekering in Belgie ook een behandeling in Nederland vergoedt. Weet niet waar u op dit forum over Kerkrade gelezen heeft. Er zijn overal goede Tandartsen. Vind ze.
wo, 07/31/2024 - 22:12 Permalink
Nimare

Vooral voor patiënten met angst heb ik Kerkrade gelezen gehad.
Ik weet alleen dat je een angsttandarts in België niet zo makkelijk vindt. Of iemand met een roesje ook niet. En volledige narcose wil ik zelf niet echt. Daar dat niet veel van mijn angst zal wegnemen. En daar wil ik zoooo graag overheen komen.
Ik zou niet liever willen dan elk half jaar vrolijk bij de reguliere tandarts aankloppen.
wo, 07/31/2024 - 23:09 Permalink
onbemiddeldbang

Wat moedig dat je je verhaal durft te delen. En wat krachtig dat je opnieuw op zoek gaat om je gebit in orde te willen laten maken.

Je angst herken ik. Enkele jaren geleden ben ik daarom ook naar Kerkrade gegaan. Mijn ervaring was dat afspraken steeds kort voor de tijd verzet werden, dat wachttijden van een half uur normaal waren. Dat het mij onrust gaf dat er zoveel tandartsen naast elkaar zaten met flinterdunne scheidingswandjes daartussen. Daardoor kon ik alles horen wat er in de andere ruimtes gezegd en gedaan werd. Die wandjes kwamen uit op een centraal midden waarin tandartsen en assistentes druk door elkaar heen liepen. Behandelingen konden onder narcose plaatsvinden maar dat was voor mij een te dure aangelegenheid. Misschien dat het er nu anders aan toegaat en dit is slechts mijn ervaring. Anderen hebben vast weer hele andere ervaringen.

Sinds jaren heb ik nu een afspraak voor aanstaande dinsdag in een kleinschaliger praktijk. Ik heb hen vooraf in een e-mail mijn verhaal gedaan en geschreven dat ik banger dan bang ben voor de behandelingen maar ook voor de rekeningen daarna. Ik heb daarom ook meteen aangegeven waar ik verzekerd ben en hoe ik verzekerd ben. Ik kreeg er een lief antwoord op terug, de uitnodiging een afspraak te maken en de belofte dat ze me een schriftelijke kostenopgave geven. In het gesprek dinsdag zal ik de tandarts vragen of het een goed idee is om een rustgevend tabletje te slikken voor de behandelingen. Op recept van de tandarts of via de huisarts.

Ik duim voor jou. Jij ook voor mij?
vr, 08/02/2024 - 00:39 Permalink
Nimare

Dank je wel voor je berichtje!

Ik duim zeker meer voor je. En heel moedig dat je toch weer gaat. Hoe ik het lees is het dat je toch ook al jaren niet meer geweest bent? Valt je gebit een beetje mee?
Ik zal zeker een kaarsje branden hier voor je. Baat het niet dan schaad het niet hè 😁
Als je wil, en kan, hou je me op de hoogte hoe het gegaan is?

Bedankt voor de informatie over Kerkrade. Dan misschien toch maar niet doen 😅 aangezien ik sowieso geen narcose wil. Een roesje misschien nog wel hoor. Maar zou gewoon graag van de angst afraken. En denk niet dat dat lukt met narcose.
vr, 08/02/2024 - 10:14 Permalink
Nimare

Ik hoop echt dat het met deze klikt. Hij werkt alleen, en 2 assistentes. Dus geen grote praktijk.
Ik hoop dat hij nog wat van mijn gebit kan maken… ik heb in alle geval de drive om door te zetten. Ik wil weer genieten kunnen van het leven.

Misschien nog een vraagje voor tandarts Richard. Bij de vorige was het wel pijnlijk om tandsteen te reinigen. Op zich kan (en moet) ik daar wel doorheen. Maar is het een mogelijkheid om dat dan wat te verdoven. Of is dat echt een no go? Het zou voor mij alvast de drempel kleiner maken om telkens terug te gaan…
En met muziek in de oren hoop ik niet al teveel van de behandelingen te moeten horen.
vr, 08/02/2024 - 16:28 Permalink
Tandarts_Richa…

Neem je muziek mee. vraag verdoving bij tandsteen verwijderen, kost wat meer en onder zal niet tegelijk behandeld kunnen worden dus extra afsraak, maar als dat je rustig maakt waarom niet. Verdoofd is verdoofd ook bij vullen of kiezen trekken. Je voelt dat wij bezig zijn maar geen pijn. Niet voldoende verdoofd, vraag ok bij verdoving. Helaas bij flinke ontsteking wordt de werking v d verdoving soms geneutraliseerd dus laat het niet zo ver komen. de drive hebben is zeer positief ...zet door. Maak samen , uit de verschillende mogelijkheden, een behandel plan. Waar uw wensen en financien bij elkaar dat moet uw keuze zijn/ rome is niet in een keer gebouwd, Soms is het mogelijk de plan in fases uit te voeren. Een stappen plan.
vr, 08/02/2024 - 18:00 Permalink
onbemiddeldbang

Dankjewel voor je duim en dankjewel voor je kaarsje! Ik lees dat jij intussen ook een afspraak hebt gemaakt. Als je me laat weten voor wanneer komt bij mijn duim ook een kaarsje. Beloofd!

Wij zijn eigenlijk helden. Allebei bang en toch allebei de lef getoond om een afspraak te maken. Die overwinning hebben we alvast al behaald. Die eerste moeilijke horde hebben we alvast al genomen. Zelf heb ik daar al zo vaak tegen aangehikt. Zoveel avonden eerder al bedacht de volgende morgen te zullen bellen. En dan was het de volgende morgen en dacht ik vanmiddag bel ik. En in de middag liet ik het zolang achterwege dat het te laat werd om nog te kunnen bellen.

In de loop der jaren heb ik veel aan mijn gebit laten doen en er bergen geld aan uitgegeven. Jammergenoeg niet door de besten… De laatste keer dat ik geweest ben is naar een bevriende kaakchirurg van een kennis. Drie jaar geleden in een privékliniek. Onwijs aardige man en goed behandeld. Een drankje vooraf waardoor het water van de boor veranderde in prachtige kleurige fonteinen. Een smeerseltje op de prikplek voorafgaande aan de verdovingen. Drie behandelingen gehad, niets van meegekregen. Ik was helemaal blij en tevreden. Totdat de rekeningen op de mat vielen… Bij binnenkomst kreeg ik een brief mee dat kaakchirurgie onder de basisverzekering zou vallen, maar daar bleek achteraf geen enkele sprake van. Ik heb contact opgenomen met de zorgverzekeraar die hierin veel voor mij hebben betekend. Er bleek geen contract tussen de chirurg en zorgverzekeraar te bestaan. Allerlei bedragen gedeclareerd te zijn die niet of maar gedeeltelijk klopten. En in de opgevraagde rapportage stond te lezen dat ik een schriftelijke kostenbegroting geweigerd zou hebben. Ik was totaal niet bij kennis dus heb er geen idee van wat er al dan niet aan me is gevraagd. Via bemiddeling met een overkoepelend orgaan heb ik uiteindelijk gekozen voor een schikking. Ik was moe van lelijke brieven en dreigende taal.

Zo’n 10 jaar geleden heb ik ook al eens een financieel akkefietje met een tandarts gehad. Ook in privékliniek. Hele bovengebit getrokken, 6 implantaten met daarop een vaste brug en in mijn onderkaak een flapoperatie. Alles op 1 dag. Ik kwam binnen om 8 uur en vertrok er om 17 uur. Dat het € 20.000,- zou kosten werd me mondeling verteld en ben ik mee akkoord gegaan. Dat we er ruzie over zouden krijgen dat ik dat niet contant neer wilde leggen was ik niet op voorbereid. Tenslotte ervoor gekozen 10.000,- cash te betalen en de andere helft per bank. De sfeer was verschrikkelijk en alle aardigheid spoorslags verdwenen.

Dus ik ben niet alleen bang voor de behandelingen maar ook voor de financiële consequenties. Deze keer heb ik niet meer te besteden dan mijn aanvullende verzekering tot maximaal € 500,- en mijn eigen risico. En dat via e-mail ook vast aangegeven. Aangezien er beneden een kies is afgebroken, tandsteen verwijderd moet worden, misschien nog wel meer gaatjes zouden kunnen zijn er er in mijn bovenkaak drie implantaten blootliggen, gaan we dat van die € 500,- niet halen. Volgend jaar is er opnieuw € 500,-, dus dan maar in stappen. Vanwege long Covid ben ik mijn baan verloren. Mijn spaargeld heb ik al eens aan mijn gebit uitgegeven. Dus hiermee moet ik het doen.
vr, 08/02/2024 - 19:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Boven de 250 Eur. moeten wij een begroting geven. U heeft een duur mond , valles aan gedaan. Ik geef altijd het volgende voorbeeld: Waarschijnlijk heeft u een brand verzekering voor uw woning. Stel dat uw woning 400 K kost, neemt u dat een verzekering voor 400 k of minder en neemt u dan zelf het risico voor het resterend bedrag. Zo ook met een tandarts verzekering. U heeft geen goedkoop mond (implantaten), dus als u maarvoor 500 verzekert neemt u zelf meer risico voor hetresteren bedrag dat u kunt verzekeren.
vr, 08/02/2024 - 21:16 Permalink
onbemiddeldbang

Het is mij bekend dat boven de € 250,- een begroting gegeven dient te worden. Maar zo is het niet gegaan. Ik schreef al mijn baan kwijtgeraakt te zijn door long covid. Ik moet financieel dus de tering naar de nering zetten. Een hogere verzekering = meer premie = meer maandelijkse lasten die ik niet kan dragen. De tijd dat ik kiezen kon ligt achter me.
vr, 08/02/2024 - 23:56 Permalink
Tandarts_Richa…

In Nederland krijgt men zorg toeslag. Dat kan men gebruiken om de premie te betalen. Veel risico dan juist een hoger verzekering afsluiten, u kunt de risico niet zelf dragen daar is de extra verzekering voor. Het is een risico afdekking. Helaas doet men dat vaak niet waardoor tandheelkundig zaken , voor die personen, te duur wordt. Elke 6 mnd tandarts bezoek houdt de kosten lager en binnen het verzekerd bedrag. Wat u opspaart door niet te gaan krijgt u later toch op de rekening gepresenteerd. Let op sommige verzekeraars hanteren een eigen risico anderen niet.
za, 08/03/2024 - 09:17 Permalink
onbemiddeldbang

Dank voor uw waarschuwing. Ik ben zuinig met energie geweest waardoor ik in de komende week € 399,00 terugkrijg van betaalde voorschotten. Dat geld kan ik dus besteden aan mijn gebit. Mijn inkomen ligt € 50,- boven de grens waarop ik in aanmerking zou komen voor zorg- en woontoeslag. Daarom krijg ik dat niet. Ik ben het met u eens dat periodiek tandartsbezoek kosten bespaart. Dankzij de teruggave, omdat ik denk het fysiek weer aan te kunnen heb ik om die goede gewoonte weer in ere te gaan herstellen een afspraak gemaakt.
za, 08/03/2024 - 11:39 Permalink
Tandarts_Richa…

Bespreek met uw tandarts wat de mogelijkheden voor behoud zijn, volgens uw budget op dit moment. Misschien stabilseren voor toekomstige betere tijden en betere mogelijkheden. Maar wees reel in wat uw mogelijkheden in de toekomst zullen zijn.
za, 08/03/2024 - 11:45 Permalink
onbemiddeldbang

Dat zal ik zeker doen. Ik ben 63 en dat zal zeker ook meewegen in de toekomst van mijn gebit. Overigens vergat ik in mijn vorige berichtje nog te schrijven dat ik mijn eigen risico van€ 385,- gespreid in 10 maanden betaal aan de zorgverzekeraar. Daarmee heb ik dat ook afgedekt en is het voor mij op te hoesten. Al met al: een aanvullende verzekering tot maximaal € 500,-, mijn eigen risico is geregeld en nog € 399,- in de knip. Het zal niet genoeg zijn, maar het is al wel een goed begin.
za, 08/03/2024 - 13:04 Permalink
onbemiddeldbang

Eureka, I did it! Hele doemscenario’s had ik in mijn hoofd, de uiteindelijke uitkomt is een aardige tandarts. Geen blablatype, niet hautain, niet belerend. Helemaal het gevoel van gelijkwaardigheid. Een pluim gekregen voor het goede (twee maal daags) onderhoud, het poetsen, het ragen en flossen. Want daar maak ik, juist omdat ik bang ben, ook iedere dag serieus werk van. Een vervolgafspraak bij de mh voor volgende week en bij de tandarts voor 1 klein gaatje en om het stukje afgebroken kies te herstellen. Begroting van € 315,- dus ook de kosten helemaal binnen de perken. Ik ben zo opgelucht en dankbaar!

Tandarts Richard dank voor uw luisterend oor en advies.

Nimare, je duim en kaarsje hebben me geholpen. Ik kon het en jij gaat het zeker ook kunnen! Laat je het weten als je geweest bent?
di, 08/06/2024 - 23:47 Permalink
onbemiddeldbang

Om het ritme erin te houden maak ik na de behandeling meteen een afspraak voor over 6 maanden. Als de afspraak staat is dat voor mij gemakkelijker dan weer opnieuw te moeten gaan bellen. Zo voorkom ik het weer voor me uit te gaan schuiven. Nu zoveel geluk gehad dat ik het noodlot nooit meer wil gaan tarten.
do, 08/08/2024 - 00:13 Permalink
Nimare

Ik heb me hier een tijdje weggehouden. Hoe korter ik kwam bij mijn tandarts afspraak, hoe meer ik het forum uit de weg ging. Sorry! Coping mechanism 😅

Wat super dat het zo goed voor je meeviel! Ik ben heel blij dat te horen 😁

Ik ben net terug van mijn afspraak. Ik ging er letterlijk met de bibbers heen. En toen ik neerzat om de foto te maken dacht ik dat ik van mijn stokje ging gaan.
Maar buiten de foto heeft de tandarts niets gedaan. Ik moet eerst naar de parodontoloog want blijkbaar heb ik parodontitis. En de kaakchirurg voor mijn wijsheidstanden te laten weghalen (dat had ik al wel gedacht).

Nu ben ik dus opnieuw bang… parodontitis klinkt niet als een lachertje. Heb maar direct de praktijk waar de tandarts mee samenwerkt gemaild. Benieuwd wanneer ik een afspraak mag maken.

Als deze beide zaken achter de rug zijn mag ik terug komen bij de tandarts.
Gaatjes had ik gelukkig niet.

Ik hou het hier zo goed mogelijk op de hoogte. Tot ik natuurlijk weer de bibbers krijg en heel even pauze moet 😅
ma, 08/19/2024 - 12:00 Permalink
Nimare

Met roken ben ik een paar maanden geleden al gestopt. Dus dat is in orde 😁

Hij heeft het gezegd op basis van de foto die gemaakt is. Dus ik heb geen idee in welke mate de parodontitis is. Ik gok ernstig aangezien hij het op foto zag?
Hoe snel vordert zoiets?
Ben heel benieuwd wat de parodontoloog gaat zeggen en hoe lang en pijnlijk het traject gaat worden. Weer iets voor enorme bibbers bij te krijgen 😅

Tandarts Richard. Bedankt om steeds zo snel te reageren. Het doet mijn hartje plezier dat iemand berichten zo snel opvolgt. En het geeft een zekere mate van geruststelling. Knap dat u dat doet!
ma, 08/19/2024 - 13:54 Permalink