Angstig Belgje

Author:
Nimare
Posted:
wo, 07/31/2024 - 21:51
Hallo allemaal!

Ik lees hier al jaren als een dief in de nacht mee. En nu dan toch maar eens een onderwerp gestart.

Ik ben al angstig voor de tandarts sinds mijn tienerjaren. Dat is gekomen toen ze 4 gezonde kiezen trokken voor mijn beugel te plaatsen. Ik heb daar enorm van afgezien. Op alle vlakken. Mentaal, pijnlijke behandeling, napijn…
Toen besloot mijn orthodont haar praktijk aan de kust verder te zetten. Dus op zoek naar een nieuwe. Die was niet tevreden met haar werk, een heel nieuw plan. In totaal 4 jaar met een beugel gelopen. Op mijn 16 was ik het beu en heb ik hem eraf laten halen.

Toen moesten mijn verstandskiezen eruit. Maar mijn ouders hebben hier nooit echt werk van gemaakt. En toen in die tijd waren dat best nog horror verhalen.
Een te grote schrik gekregen om het op mijn 18 zelf in orde te maken.

Toen werd ik ongepland zwanger en ging het geld naar de zoon, en geld komt niet makkelijk op die leeftijd.

Daardoor schaamte gekweekt bovenop mijn angst.

Ik denk zo een 10 jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en toch maar eens een tandarts gebeld.
Met de bibbers er naartoe. In 1 van de doorgekomen verstandskiezen zat een gaatje. Hij zei dat opvullen weinig zin had. Daar ik er maar moeilijk aan kon voor te poetsen en die er uiteindelijk toch uit moest. Hij kon die wel vlug even trekken zei hij.
Ik hem gevraagd of dat niet enorm pijnlijk ging zijn en of ik dan geen vrije dag van het werk moest nemen. Niet nodig zei hij. Volledig pijnloos. Ook nadien.
Ja, niet dus! De man heeft zich met zijn voet op zijn behandelstoel moeten afdrukken om het kreng eruit te krijgen. En tot een week daarna heb ik ferm afgezien! Ook een groot gapend gat waar die verstandskies ooit zat.

Kunt het al wel raden. Mij zag je niet snel terug bij een tandarts.

Zoveel jaren later, zwanger van de laatste telg, besloot ik dat als ik ten volle wou genieten van de baby, ik dat met een mooi gebit moest doen.