Klik gebit

Author:
@ikke@
Posted:
di, 08/20/2024 - 13:19
Goedemiddag,

Ik heb sinds 3/4 jaar onder een klikgebit. Eerst een gewone steg, en sinds een 1/2 jaar een steg met vleugels. Nu kan ik nog steeds de onder prothese er zeer gemakkelijk vanaf drukken met mijn tong en kantelt deze vrij makkelijk voorover. Ik ben van mening dat de prothese niet vast genoeg zit. Maar technieker zegt dat het niet vaster kan. Terwijl het de eerste maand zo vast zat dat ik het er echt met 2 handen uit moest wrikken. Hoe vast moet een klikgebit zitten??

Vriendelijke groet,
Jochem
Tandarts_Richa…

Het moet niet zo zijn dat u het met uw tong los kunt schuiven. Het moet ook niet zo zijn dat er te veel ruimte in het gebit is waardoor u het gebit kunt kantelen. Vaak gebeurt dat als te snel, na het trekken v h gebit, de implantaten geplaatst worden. De kaak is dan nog niet voldoende uitgeslonken. Ik hanteer een periode v 12-18 maanden. Kan opgelost worden met een nieuw laag... rebasing.
di, 08/20/2024 - 13:57 Permalink
@ikke@

Het klikgebit is na 15 maanden geplaatst en is inmiddels al een keer gerebased. Nu na 2 jaar na het trekken zijn afgelopen vrijdag de implantaten ook geplaatst. Eigenlijk wil ik gewoon dat ze een compleet nieuw gebit maken onder en boven als over 3 maanden het klikgebit er boven in kan. Mag ik dit verlangen.
di, 08/20/2024 - 21:19 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik begrijp iets niet. Kliikgebit wordt pas gemaakt nadat implantaten geplaatst zijn. Als ze vrijdag geplaatst zijn???. Als de zorgverzekeraar akkoord gaat met uw verlangens.....zij geven toestemming. Zij vergoeden pas na 5 jr.
wo, 08/21/2024 - 09:36 Permalink
Tandarts_Richa…

Dat vind ik rijkelijk vroeg om implantaten te plaatsen en kan verklaren waarom ruimte ontstaat omdat het slinken v d kaak dan vaak nog niet voldoende is gestabiliseerd. Mijn parodontoloog/implantoloog geeft aan, pas implanteren na 12-18 maanden.
vr, 08/23/2024 - 09:41 Permalink