Kroon doormidden, maar de kies eronder ook

Author:
WendyW1
Posted:
wo, 08/28/2024 - 22:03
Een maand of 4 geleden is er een kroon geplaatst, zonder wkb. De kies kon niet meer gevuld worden. Ik heb in mijn bovengebit al behoorlijk wat kroonwerk zitten. (Klemmen en knarsen en ook een extra dikke splint waardoor mijn kaken in de nacht meer rust hebben en beter ontspannen).

Vanmiddag zat ik in de auto en beet ik op een, jawel luchtig en bros koekje, een sprits, toen ik het voelde en duidelijk hoorde kraken gevolgd door wat pijn. Eenmaal thuis hing de kroon los, maar tevens is het stuk eigen kies grotendeels tot het tandvlees gebroken. Het stukje kies wat er nog is zit overduidelijk los en verder tot het tandvlees.

Het is de kleine kies voor de eerste grote, ook precies waar de stalen pinnetjes van de splint op zitten. De splint kan niet meer in en valt er zo uit. Ik heb vanaf plaatsen van de kroon nooit pijn en of problemen gehad met de kroon of de kies eronder. De boel zat niet ook niet los.

Ik heb al.behoorlijk wat kronen, maar dit eigenlijk niet eerder gehad nog. Ik ben panisch voor de tandarts, maar deze angsttandarts heeft de afgelopen 11 jaar zo zijn best gedaan dat die angst grotendeels weg is > bij hem althans!!!

Kan zo'n stukje kies door een tandarts zelf verwijderd worden? Kan hier uberhaupt nog een kroon op, of blijft alleen een implantaat over? De kies ernaast zou volgende week een kroon moeten krijgen. Ik vrees de kaakchirurg, want daar is de angst ooit begonnen, maar ook de wachttijden word ik wat huiverig van. Het is niet dat ik met mijn kop tegen de muur loop van de pijn, maar het doet wel zeer. Vanwege een maag/darmoperatie mag ik ook alleen paracetamol en geen nsaid's, maar paracetamol doet niks.
Tandarts_Richa…

ik slik nu 4x dgs 100 mg paracetamo al de hele maand en dat helpt. overleg met uw tandarts. Afhankelik v wat over is gebleven kan ik vaak met een wkb en glasvezel stift opbouw toch een kroon maken.doe dan wel een schouder bevel preparatie voor extra houvast. Indien toch verloren haal ikhet zelf eruit als ik voldoende grip kan krijgen om te hevelen, anders naar de KC, hoeft u echt niet meer bang te zijn voor de jongere generatie, ook de oudegreatie, zijn denken tegenwoordig meer aan de patient. Zou voorlopig achten met de andere kroon, kunnen ze elijk gemaakt worden.
do, 08/29/2024 - 11:14 Permalink
WendyW1

Bedankt voor je reactie!

Paracetamol werkt niet door de manier waarop mijn lijf van binnen is veranderd; gastric bypass 5 jaar geleden. Vrijwel alle medicatie en vitamines neem ik moeizaam op sindsdien.

Fijn te vernemen dat de tandarts soms met zulke kleine restjes nog 'iets' kan 👍
Over een uurtje kan ik terecht overigens gelukkig👍

Ik neig wel naar een implantaat op die plek terug, mede omdat ik het laatste jaar toch nadenk over de toekomst van mijn bovengebit en wellicht ooit toch een klikgebit. Bovem is alles meermaals gevuld, diverse kronen, ik loop erop leeg en er blijven steeds minder opties open. Mede door mijn huidige tandarts (na jaren niet geweest door angst) blijft het vrij stabiel en gaat het eigenlijk 'goed'. Maar etlr breekt toch syeeds vaker iets af. Onder mankeer ik niets, het is allemaal boven.

Je reactie stelt me iig iets meer gerust! Srraks de opties maar bespreken met de tandarts👍
do, 08/29/2024 - 13:05 Permalink
WendyW1

Update;
De kies kon helaas niet behouden worden, tandarts heeft hem er wel zelf uit gekregen gelukkig.

Volgende week de kies ernaast wel de kroon en deze kies, indien het kaakbot e.d. het toelaten, laat ik een implantaat in plaatsen t.z.t. ook met oog op in de toekomst eventueel toch een klikgebit.
do, 08/29/2024 - 15:37 Permalink
WendyW1

Zowel brug als implantaat is besproken👍
Mocht een inplantaat niet kunnen, dan een brug met de kies aan de andere kant, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik die kosten zelf kan dragen gelukkig. Ik zet daarnaast ook al een hele tijd geld apart voor hoge tandartskosten i.v.m. de vele ingrepen door de jaren heen. Van de aanvullende hoef ik het ook niet te hebben met mijn gebit en met de meeste polissen betaal je toch zelf in je premie wat je vergoed krijgt. Ik betaal het meeste nu ook zelf, implantaat onder ook. Vandaar ook de overweging voor een klikgebit voor de toekomst en daar dan nu maar vast op inspelen.

Ik weet al heel wat jaren dat mijn gebit geld kost en nog meer gaat kosten in de toekomst. Het was als kind al slecht door bepaalde medicatie. Maar de jaren tandartsangst en uitstellen hebben het niet beter gemaakt. Ik ben al super blij met het 'behoud' wat tot nu toe samen met mijn huidige tandarts is gelukt, dat ik er weer alleen naartoe durf, niet meer uitstel en meestal zonder kalmeringspil verdoofd kan worden tegenwoordig. Ik kan me nog te goed herinneren dat ik niet meer breeduit durfde te lachen en mijn hand voor mijn mond hield; zolang ik de middelen heb wil ik die kan nooit meer op ;)
do, 08/29/2024 - 21:10 Permalink