Hallo allemaal,
Ik ben blij dit forum gevonden te hebben. 'k Heb al veel zitten lezen, maar ik kom er nog steeds niet uit.
Ik weet het niet meer. :-(
Gisteren bij de tandarts geweest met kiespijn.
Element 35 en 36 zijn beiden gevoelig, onder de 35 zit een dikke bobbel in mn kaak. De 35 is voor mij gevoeliger dan de 36, maar
volgens de tandarts gaat het om de 36.
Er zou opnieuw een WKB gedaan moeten worden en dan een kroon erop, wat mij een vermogen gaat kosten voor een toch al lelijke kies. (Ik zie vanaf de buitenkant de wortels beginnen. De kies lijkt omhoog te komen, ik denk omdat mn tandvlees/kaakbot slinkt?)
Een apex zou ook kunnen, maar dat zou enkel uitstel van executie zijn en de tandarts zou er niets meer mee kunnen mocht het weer gaan rommelen. Het advies was her-endo en kroon.
Dat gaat mij heel veel geld kosten. Kan ik dan niet beter gaan sparen voor een implantaat met kroon?
Ik weet het niet meer. Wat is nou verstandig?
WKB? Apex? Trekken en voor implantaat gaan? Of eerst een apex, kijken hoe lang ie het volhoudt en dan later een implantaat? Of is een apex niet goed voor het kaakbot en dus niet slim als je een implantaat wilt ooit??
Ik heb de foto opgevraagd. Ik zie inderdaad wel een donker vlekje bij de wortelpunt van element 36.
Trouwens, ben ik nou gek of hebben ze op de 35 maar een halve wortelkanaalbehandeling gedaan? Ik heb anders wel voor een hele betaald. ;-) Ook vind ik het kanaal van de 35 er zo rafelig uitzien. Is dit normaal?
Ik zie ook iets van een scheurtje bij de tandhals van de 35, links op de foto. Is dat een losse vulling misschien? Daarnaast zit een wit vlekje. Kan de ontsteking ook daarvandaan komen? Ziet iemand dingen die ik kan overleggen met de tandarts?
Kan iemand mij advies geven alstublieft?
Wat is nou slim om te doen met element 36, rechts op de foto?
Is hij het nog waard om voor bijna 1500 euro aan te knutselen of zal ik gaan voor een apex en hopen dat ie het nog even volhoudt, of kan ie er beter uit?
Heb nu antibiotica en pijnstillers en moet bedenken wat ik wil.
Kom er niet uit.
Heel graag advies, ervaringen, iets wat me kan helpen de juiste keuze te maken.
Lieve groet, Tandjeverstandje
Ik ben blij dit forum gevonden te hebben. 'k Heb al veel zitten lezen, maar ik kom er nog steeds niet uit.
Ik weet het niet meer. :-(
Gisteren bij de tandarts geweest met kiespijn.
Element 35 en 36 zijn beiden gevoelig, onder de 35 zit een dikke bobbel in mn kaak. De 35 is voor mij gevoeliger dan de 36, maar
volgens de tandarts gaat het om de 36.
Er zou opnieuw een WKB gedaan moeten worden en dan een kroon erop, wat mij een vermogen gaat kosten voor een toch al lelijke kies. (Ik zie vanaf de buitenkant de wortels beginnen. De kies lijkt omhoog te komen, ik denk omdat mn tandvlees/kaakbot slinkt?)
Een apex zou ook kunnen, maar dat zou enkel uitstel van executie zijn en de tandarts zou er niets meer mee kunnen mocht het weer gaan rommelen. Het advies was her-endo en kroon.
Dat gaat mij heel veel geld kosten. Kan ik dan niet beter gaan sparen voor een implantaat met kroon?
Ik weet het niet meer. Wat is nou verstandig?
WKB? Apex? Trekken en voor implantaat gaan? Of eerst een apex, kijken hoe lang ie het volhoudt en dan later een implantaat? Of is een apex niet goed voor het kaakbot en dus niet slim als je een implantaat wilt ooit??
Ik heb de foto opgevraagd. Ik zie inderdaad wel een donker vlekje bij de wortelpunt van element 36.
Trouwens, ben ik nou gek of hebben ze op de 35 maar een halve wortelkanaalbehandeling gedaan? Ik heb anders wel voor een hele betaald. ;-) Ook vind ik het kanaal van de 35 er zo rafelig uitzien. Is dit normaal?
Ik zie ook iets van een scheurtje bij de tandhals van de 35, links op de foto. Is dat een losse vulling misschien? Daarnaast zit een wit vlekje. Kan de ontsteking ook daarvandaan komen? Ziet iemand dingen die ik kan overleggen met de tandarts?
Kan iemand mij advies geven alstublieft?
Wat is nou slim om te doen met element 36, rechts op de foto?
Is hij het nog waard om voor bijna 1500 euro aan te knutselen of zal ik gaan voor een apex en hopen dat ie het nog even volhoudt, of kan ie er beter uit?
Heb nu antibiotica en pijnstillers en moet bedenken wat ik wil.
Kom er niet uit.
Heel graag advies, ervaringen, iets wat me kan helpen de juiste keuze te maken.
Lieve groet, Tandjeverstandje
Gezien de foto lijkt de 36…
Dank u wel tandarts Richard…
Ik ga komende week naar mijn eigen tandarts om te overleggen, nadat ze rest van mijn gebit beoordeeld heeft. Ze zal me wel kop geven, want ik zag gisteren dat ik 6 jaar geleden hetzelfde probleem had met de 36. Ik heb toen niets meer laten doen na de antibioticakuur. Dan heeft ie het toch nog lang volgehouden.
Ik wil best opnieuw een WKB laten doen, maar ik betwijfel of de kies het waard is/sterk genoeg is. En mijn ervaring met WK-behandelingen is dat mijn tandhalzen er meestal zwart van verkleuren. Dus je betaalt eigenlijk een hoop geld voor een heel lelijk ding. Dat maakt het ook lastig om een verstandige beslissing te maken. Kan hij dan nog zeker 10 jaar mee, oke, maar blijkt hij 't maar 5 jaar vol te houden dan voelt het als weggegooid geld. Helemaal als je weet dat de antibiotica, met een beetje geluk, ook de boel 5 jaar kan uitstellen. Geen garantie natuurlijk daarop, maar die krijg ik bij die WKB ook niet. ;-) Dat maakt het allemaal zo moeilijk om een beslissing te nemen.
Lang vol gehouden maar…
Sorry maar kan het niet…
Makkelijk praten als…
Nee, maar als een WKB niet goed genoeg gedaan wordt, dan doen we toch gewooooon een her-endo? Tuurlijk, de tandarts wil wel. Beter had ie het meteen goed gedaan. De reparateur van het dak kan ik dan nog aansprakelijk stellen voor de vergeten dakpan én de schade die daardoor ontstond. Bij de tandarts heb je 0,0 garantie.
Ik heb maar 1 tandarts gekend die de WKB goed deed. Hij gebruikte zijn neus! Hij kon ruiken aan zijn vijltje of de ontsteking geheel weg was of dat hij nog bacteriën rook en dus nog verder moest. De WKB die hij gedaan heeft zijn na meer dan 20 jaar nog steeds goed. Andere kiezen die door door andere tandartsen gedaan zijn niet. Maar die zijn ook te beroerd om aan het vijltje te ruiken, dus blijven er bacteriën achter. Is dat niet net zo hard dweilen met de kraan open als een antibioticakuur dan? Als mijn emmertjes net zo snel vol lopen na de reparatie van het dak, lees: als zowel de kuur als de WKB de kies net zo lang rustig houden, wat is dan de meerwaarde van een WKB?
P.S. Noem me wat u wilt. Zelfdenkende patiënten zijn heel erg irritant. Ik weet het.
Dus pak je het gelijk goed…
Beste Tandarts Richard, …
Wilde u nog even vertellen....Zojuist in overleg met mijn eigen tandarts besloten om voor een apex te gaan. Mijn wortels zijn vrij slank en bestaan voornamelijk nog uit vulling. De kans op breuk bij kroon en wortels is na die dure WKB groot, dus de prognose is niet heel best. De tand ervoor heeft een kroon nodig, maar die zal zeker eerst een her-endo nodig hebben, vanwege de WKB die niet diep genoeg gedaan is. De prognose voor deze tand is wel heel goed en dus zou ze dan eerder gaan voor het oplappen van deze en de kies erachter een apex, dus uitstel van executie geven. De dure her-endo met kroon zou het waarschijnlijk ook niet lang gaan houden, dus is een apex dan toch een betere keuze. Eventueel, in de toekomst, mocht mijn kaakbot dan nog sterk genoeg zijn, dan kan ik daar altijd nog een implantaat laten zetten.
Maar goed, waar het me om ging: De 35 is de dure her-endo met kroon dus niet waard, gezien de slechte prognose. De kies zie er verder goed uit. Een apex zou nog best eens goed kunnen uitpakken. Toch verstandiger, in mijn geval, om voor de apex te gaan. :-)
Wachten tot het weer gaat opspelen kan ook, maar liever niet, omdat er toch een ontsteking zit. :-) "Kan, maar liever niet", klinkt toch anders dan Tandje niet Verstandje. ;-)
Maar evengoed, bedankt voor uw reacties en advies tandarts Richard.
PS, Niet té veel werken hoor! Een slecht gebit kan slecht zijn voor je hart, maar te lang teveel en te hard werken ook .;-) En hoeveel uren u ook maakt, mensen met tandproblemen blijf je altijd houden. Dat is een 'Never Ending Story'. Uw leven niet, dus iets minder werken, en veel meer genieten. Dat is mijn, niet om gevraagde, maar zeer goedbedoelde advies aan u. :-)
Lieve groet!
Een goede her behandeling,…