Nieuwe tandarts, explosieve rekening.

Author:
Kalimero
Posted:
zo, 09/29/2024 - 05:01
Mijn tandarts is onlangs met pensioen gegaan. Sinds begin jaren '80 tot nu was was hij mijn vertrouwde tandarts. Nu een nieuwe tandarts. Probleem: Ik moet opeens honderden euro's bijbetalen voor een wortelkanaalbehandeling. Mijn oude tandarts declareerde alleen E17 bij een wortelkanaalbehandeling, all inclusief, (die volledig vergoed werd door mijn verzekering). Maar nu krijg ik een begroting van 600 euro waarvan ik bijna de helft zelf bij moet betalen. Is dat normaal tegenwoordig? 58 euro voor E04, 17 euro voor E85, 70 euro voor E88, 73 euro voor V92. Dat moet ik nu zelf allemaal bijbetalen voor 1 enkele wortelkanaalbehandeling. Mijn verzekering vergoed die nummers niet. Vraag: Heb ik gewoon mazzel gehad met mijn oude tandarts en is dit nu normaal? Of kan ik beter naar even verder zoeken?
Tandarts_Richa…

U heeft heel veel mazzel met uw oude en nieuwe tandarts. Zijn er geen meedere x-foto genomen, geen E02 of 03,E13/14/15/16/17, en andere codes?? Welk tand/ kies, hoeveel kanalen. Alleen deze codes klopt niet moeten er meer zijn. Tarieven worden door NZA bepaald. Ik zie bedragen v over de 1000 eur voor een wkb, afhankelijk v d moeilijkheidsgraad. Dat u nu zoveel bij moet betalen ligt waarschijnlijk aan de verzekering dat u heeft afgesloten. Waarschijnlijk bent u onder verzekerd. V92 is een vulling...bent u daar niet voor verzekerd??.De E codes vallen onder de meeste tandheelkundig verzekeringen, hoe bent u verzekerd en tot welk bedrag en eigen risico???>
https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes
zo, 09/29/2024 - 09:45 Permalink
Kalimero

Het gaat om een wkb van mijn achterste bovenkies. Ik heb een zorgverzekering en bijverzekering bij DSW. Mijn zorgverzekering vergoedt vullingen tot 250 euro, 2 x-fotos en WKB onbeperkt. Over die begroting/rekening van mijn nieuwe tandarts: Met die x-fotos heb ik geen probleem, met het indienen van een rekening voor een vulling bij een WKB wel omdat ik die zelf moet betalen omdat ik boven het maximum kom van mijn zorgverzekering qua vullingen.

En dan al die andere codes waarvoor ik opeens moet bijbetalen. Dat had ik niet bij mijn oude tandarts van 3 maanden geleden. Als ik een WKB nodig had hoefde ik niks bij te betalen. Alles was all inclusief. Alles wat deze nieuwe tandarts uitsplitst in codes, die ik zelf moet bijbetalen..dat deed mijn oude tandarts niet.

Wat ik wil vragen aan je: Heeft het nut om naar aan andere tandarts te zoeken om werkt het nou, nu eenmaal zo en is er geen ontkomen aan?
ma, 09/30/2024 - 06:49 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik heb het al aangegeven....U mag blij zijn met beide tandartsen. Dat uw oude tandarts nog minder declareerde was mazzel, en kunt u niet v d nieuwe verwachten, is al netjes. Zeker voor een kies achterin. Nette rekening. Het is net een kerstboom die je versiert met ballen, in dit geval codes. Er hadden nog meer codes op gekund. Ik snap niet waarom u voor de vulling moet betalen v uw verzekeraar?? u bent immers voor vullingen tot 250 per jaar verzekerd. Tenzij u de 250 al eerder verbruikt hebt. Ik denk dat u onder verzekerd bent. Voor een huis v 5 ton neemt u toch ook niet een brand verzekering tot twee ton.. Kan wel maar dan heeft u ingecalculeerd dat u de rest zelf moet betalen. Zo ook met uw tandarts verzekring tot 250 eur. U weet dat als u 1500 eur kosten krijgt u 1250 zelf moet betalen. U kunt , als u ontevreden bent , altijd overstappen, maar pas op misschien is dat er een die echt alle kerstballen ophangt.. Indien gedaan mogen wij alles berekenen. Zou iedereen moeten doen want daar zijn de tarieven , door NZA, op berekend.
ma, 09/30/2024 - 11:20 Permalink
Kalimero

Ik waardeer je reactie maar ben het totaal oneens met je. Wat die nieuwe tandarts mij wil laten betalen staat in geen verhouding met mijn oude tandarts. Als ik deze WKB 3 maanden geleden had gehad, bij mijn oude tandarts, had ik niks hoeven bijbetalen en nu moet ik honderden euro's bijbetalen. Hoe moet ik daar precies blij mee zijn?
wo, 10/02/2024 - 05:13 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik snap dat u daar niet blij mee bent. Maar u kunt niet verwachten dat de nieuwe tandarts u matst net als uw oude tandarts. Dit zijn de door NZA bepaalde tarieven. Uw nieuwe tandarts heeft u ook gematst door bepaalde codes niet in rekening te brengen. Jammer, financieel, dat u de wkb niet 3 maanden eerder hebt laten doen....waren de klachten er toen al??. Heeft u al gekeken of u niet onder verzekerd bent. U bepaalt de hoogte v h eigen risico dat u wilt nemen. Maar niet piepen als u zich onder verzekert en uw gekozen eigen risico niet voldoende blijkt te zijn.
wo, 10/02/2024 - 09:02 Permalink
Kalimero

Vandaag ben ik een stuk blijer. Ik ben er achter gekomen dat mijn verzekering iets uitgebreider is dan ik dacht. Ik dacht dat ik DSW AV-standaard had. Maar dat heb ik verkeerd begrepen. Via mijn gemeente heb ik een collectiviteitsverzekering bij DSW en die collectiviteitsverzekering verzekerd meer dan DSW AV-standaard. Die overige E-nummers worden ook vergoed. Dat scheelt een hoop.
za, 10/05/2024 - 04:00 Permalink