Röntgenfoto kosten

Author:
Marf Doli
Posted:
do, 09/26/2024 - 15:53
Hallo,

Ik heb recent röntgenfoto's laten maken bij de tandarts vanwege pijn (gaatje) in mijn verstandskies nummer 18.
Ik heb een rekening gekregen van
1x c001 Consult ten behoeve van een intake, inclusief bepalen en bespreken zorgdoel €53,50
2x X10 a €19,71 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto
1x Bovenkaak X10 el.nr. 18 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto €19,71

Ik heb alleen gezien dat ze twee keer een röntgenfoto hebben gemaakt.
De laatste item snap ik dus niet helemaal. Ik kan er ook niks over vinden op internet.

Mijn eerste vraag is of het gangbaar is dat ze 2x kosten in rekening brengen voor dezelfde foto? Want de 1e foto was niet helemaal goed in beeld en daarom maakte ze een 2e foto na het aanpassen van het mondstukje van exact dezelfde plek. Het is dan toch de 'fout' van de tandarts.

De tweede vraag is wat de laatste item inhoudt '1x Bovenkaak X10 el.nr. 18 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto €19,71'?
Zoals gezegd zijn er maar 2 foto's gemaakt, dus ik vraag me af waarom ik nog eens 19,71 gerekend krijg.

Al met al klaag ik een beetje omdat ik letterlijk nog geen 10 min in de stoel zat een rekening gepresenteerd krijg van €112,63
Tandarts_Richa…

De tarieven die wij mogen rekenen worden door NZA bepaald. Of wij nou 10 sec, 10 min, 10 uur eraan werken het blijft hetzelfde tarief. C001 wordt gerekend voor een intake als u een nieuw client bent in de praktijk. Als er twee foto's gemaakt zijn mogen er maar twee berekend worden. Vraagt u digitaal de foto's op dan weet u het zeker. Ik reken geen twee foto's als er een niet goed gelukt is. Maar als de kaak niet op de foto past en ik moet een extra foto maken om alles erop te krijgen, tja dan zou dat wel berekend mogen worden.
do, 09/26/2024 - 20:38 Permalink
Tandarts_Richa…

Dat zijn de kosten voor het maken v e X-foto v d verstand kies r boven de 18. Als een foto mislukt dan vind IK het niet fair om dat in rekening te brengen. Maar soms moet ik een extra foto maken om een beter beeld v d situatie te krijgen, maak dus 2 foto's v h zelfde gebied. Dan breng ik dat wel in rekening.
ma, 09/30/2024 - 12:25 Permalink
Marf Doli

Ok bedankt voor de snelle antwoorden. Ik zag ze twee keer de kamer ingaan om de foto te maken. Na de 1e keer zeiden ze dat de foto niet helemaal gelukt was, dus re-positioneerde ze het mondstukje en gingen ze weer naar binnen om een tweede foto te maken. Dus naar mijn weten zijn er gewoon twee foto's gemaakt. Maar ik zal ook de foto's opvragen en dan zal ik het wel zien.
ma, 09/30/2024 - 15:25 Permalink