Vervangende tandarts, ineens hebben we allemaal gaatje

Author:
Matje13
Posted:
wo, 10/09/2024 - 19:37
Onze eigen tandarts is met bevallingsverlof, vandaag bij een tijdelijke/vervangende tandarts geweest. We zijn met z’n 3en al 10 jaar gaatjes vrij (muv van 1 gaatje bij 1 kind, 5 jaar terug). Vandaag hebben we ineens allemaal een gaatje en mijn zoon (12) zelfs tandsteen. Wij zijn stomverbaasd. Ik neig naar een second opinion….iemand dit wel eens meegemaakt? En wat gedaan?
Tandarts_Richa…

Indien u een tandarts kunt vinden die nog clienten aanneemt kunt u altijd voor een second opinion gaan. Let op u gaat voor een second opinion. Het is dan niet de bedoeling dat u daar client wordt, dit om onpartijdigheid te waarborgen. Maar helaas is men niet altijd zo. Ik heb heel jonge kinderen in de stoel die al tandsteen hebben. Dus 12 jaar is heel goed mogelijk, als dat uw vraag is. Ik denk dat u verbaasd bent dat nu wat gevonden wordt. Ik neem aan dat de tandarts capabel is om dat te zien, eventueel in combinatie met een x-foto. Maar ik heb nieuwe clienten waar ik van alles vind maar ook eigen clienten die verhuizen waar ik, omdat ik de mond ken en een afwijking stabiel is, besloten heb om te monitoren, dus af te wachten. Dat kan jaren stabiel zijn. Dit is informatie die ik meestal niet als vervangend tandarts niet ken en geen tijd heb om heel de geschiedenis eerst te beoordelen alvorens de controle uit te voeren. Ik zie een gaatje, dus dicht maken. Niets verkeerd aan. U kunt het beste om uitleg vragen aan de vervangend tandarts. Het is helemaal niet erg te vragen. Beter dan iemand , misschien ten onrechte, te wantrouwen.
wo, 10/09/2024 - 20:27 Permalink
Matje13

Dank voor uw reactie. Is het ook een goed idee om te wachten tot onze eigen tandarts weer terug is? Dit zal ongeveer 3 maanden duren. Of is dat te lang als er wel echt iets zit (vooral bij kinderen)?
Wat mij vooral aan het twijfelen bracht is dat ze vandaag een röntgenfoto maakt, vervolgens twijfelt of er een gaatje zit en erg lang met een haakje in mijn kies zit te wroeten.
wo, 10/09/2024 - 21:47 Permalink
Tandarts_Richa…

Niet alles is altijd duidelijk te zien op een x-foto. Als ik het vermoeden heb dat er caries zit ga ik dat met een sonde voelen. Voor u wroeten. Als het blijft plakken bij sonderen dan adviseer ik een vulling. Goed dat een foto gemaakt is ...dat geeft een indicatie. Kan niet zeggen of het kan wachten. Maar gaten en ontstekingen wil ik zsm oplossen. Vervelend dat u de vervangende tandarts wantrouwt. Ik zou daar toch om uitleg vragen. Maar het kan zijn dat uw eigen tandarts het vermoedelijke gaatje een tijd heeft gemonitoord en dat het toch verder is gegaan. Kijk naar het voeding/drank/onderhoud patroon v uw zoon. 12 jr...puberen???, veranderde gewoonten??... Niet voldoende /juist schoonmaken...tandsteen???.
wo, 10/09/2024 - 23:48 Permalink