Pijn aan 1 kies bij eten

Author:
Esmayr
Posted:
vr, 10/11/2024 - 14:09
Hallo.

Ik heb al heel lang pijn aan mijn rechter kies als ik er op kauw, ik ben overal al heel vaak geweest diverse tandartsen kaakchirurgen maar niemand kan iets vinden. Hebben jullie een idee wat dit is? Als ik iets heb gegeten doet het echt zeer, ze kunnen alleen nooit iets vinden..
Tandarts_Richa…

Heeft u vervanging voor de kiezen onder. Belangrijk ook wat voor vervanging. Een plaatje heeft geen goede aansluitvorm, zo ook als u geen vervanging hebt.... Zie de asrichting v uw kies. Als u bovenop druk uitoefent dan geeft dat een kantelwerking met druk op het gebied v d wortelpunt. Waar ook de verstand kies zit te wringen. U ziet ook dat de eerste kies boven uitgezakt is, dat bevordert de kantelwerking.. . Ik weet niet of dat een mogelijk oorzaak zou kunnen zijn. Als ik een kies moet verwijderen adviseer ik altijd vervanging. Niet wachten tot er problemen zijn want dat maakt het allemaal moeilijker. Ideaal zou zijn de kies met een beugel recht te zetten zodat eventuele kauwkrachten volgens asrichting opgevangen worden. Open ruimt opvullen met een vaste voorziening, brug of implantaat. Of een uitneembare voorziening maar dan geen plaatje maar een frame prothese met een anker (haakje) voor stabilisatie. Afhankelijk v d rest v h gebit kunt u bij een frame prothese ook kiezen voor verwijdering v beide kiezen. Zo op de foto zie ik ook geen afwijking. Vervelend is dat de wortelpunt v d verstand kies dicht bij de zenuwbaan v d onderkaak ligt. Vervelend bij eventuele verwijdering maar nu hoeft dat geen oorzaak v d klachten te zijn.
vr, 10/11/2024 - 15:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Neen mijn vraag was :welk vervanging heeft u voor de ontbrekende kiezen. Daardoor kantelt de kies voor de verstandkies. De asrichting is niet meer verticaal dus als druk op uitgeoefend wordt kan dat verhoogde druk op de wortelpunt geven. Lees mijn uitleg nog een keer.
vr, 10/11/2024 - 18:29 Permalink
Tandarts_Richa…

lees mijn eerste commentaar.... Ik denk dat als implantaten niet te betalen zijn een frame prothese, afhankelijk v d rest v h gebit, een goede oplossing zou zijn. Indien er voldoende steunpunten (pijlers) zijn dan zouden die twee kiezen zelfs weg kunnen. Maar ik heb geen foto v d rest dus kan daar verder niet over oordelen.
vr, 10/11/2024 - 21:49 Permalink