Kan er schade ontstaan aan tanden bij verwijderen tandsteen?

Author:
bramdejong
Posted:
ma, 10/14/2024 - 19:42
Goedenavond allen,

Vorige week ben ik bij de tandarts geweest en gelukkig geen gaatjes maar wel wat tandsteen. Bij de halfjaarlijkse controle wordt dit meestal netjes verwijdert.

Echter na het verwijderen van het tandsteen had ik het gevoel dat hierbij mijn twee voortanden onder beschadigd zijn. Ik had nooit echt een spleet tussen de twee tanden die nu wel vrij duidelijk zichtbaar is. Ook lijkt een van de voortanden een soort kartelige onnatuurlijke afwerking te hebben.

Kan het zijn dat de desbetreffende tandarts assistente iets te fanatiek heeft verwijdert waardoor ook gedeeltes van mijn tand zijn afgeslepen i.p.v. alleen het tandsteen? Het verwijderen gebeurde met een soort haakje die ze met een voetpedaal kon stellen.

In het kort; kan het verwijderen van tandsteen ook zorgen voor beschadigingen aan de tand zelf?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Bram
Tandarts_Richa…

Alles kan. Maar goed gedaan meestal niet. Omdat de tandoppervlakte gereinigd wordt zijn de tanden/kiezen vaak meer gevoelig omdat nu de invloeden niet meer tegen gehouden worden door de aanwezige tandsteen. De ruimtes zijn dan ook open waardoor het lijkt of er spleten zijn. Vertrouwt u het niet laat uw tandarts het dan beoordelen.
di, 10/15/2024 - 20:26 Permalink