Verstandskies

Author:
RL23
Posted:
ma, 05/08/2023 - 09:37
Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Deze vraag kan natuurlijk alleen de tandarts zelf beantwoorden, maar ik kreeg 2 verschillende meningen van kaakchirurgen.
Ik heb een volledig dwarsliggende verstandskies die helemaal onder het tandvlees zit. De ene kaakchirurg zei dat hij dan kan blijven zitten, want hij verwachtte dat ie niet meer zou groeien en de ander zei dat ie wellicht wel getrokken moest worden. Dus ik denk: Wat is het nou? Want ik ben persoonlijk doodsbang voor de mogelijke complicaties na zo'n ingreep.
Tandarts_Richa…

Hoe jong bent u.... Ligt de ver stand kies tegen de kies ervoor, zo niet hoe ver ervan af. De kies ligt dwars zit ver v d kies ervoor en ligt volledig in het bot onder tandvlees dan rustig laten zitten. Zo niet dan laten verwijderen, niet afwachten totdat de kies ervoor beschadigd wordt. Complicatie kan zijn dat de wortels dicht bij de zenuw baan ligt met risico dat de zenuw blijvend beschadigd kan worden. Dan in twee behandelingen verwijderen: eerst kroon gedeelte en later...wanneer de wortel verder doorgegroeid is v d zenuw af..restant verwijderen. Anders restant laten zitten als er geen klachten zijn. Het wordt verdoofd ...u voelt dat men bezig is maar gelukkig geen pijn anders bij verdoven...Hoeft dus niet bang voor te zijn.
ma, 05/08/2023 - 09:59 Permalink
RL23

Hoi! Ik heb het hier nog met mijn eigen tandarts vorige week over gehad. Deze zegt dat de verstandskies, hoewel hij horizontaal ligt en nergens uitsteekt, er niet uit hoeft zolang ik er geen klachten aan krijg. Zij vond het ook raar dat de kaakchirurg het advies had gegeven om 'm wel te verwijderen. Tandarts zelf denkt dat de kies namelijk volledig in het bot zit. en hij ligt ook niet tegen de kies ervoor aan.
wo, 10/16/2024 - 13:47 Permalink
RL23

Dankjewel voor de reactie! De kaakchirurg zei destijds dat ze m wel eruit wilde halen i.v.m. mogelijke ontstekingsrisico's. Maar dat is al 5 jaar geleden en de tand was wel al volledig. Op de foto was te zien dat de tand als t ware uit een 'kuiltje' kwam als ik t zo mag noemen vol draadjes en daarna meteen plat lag. Lag niet tegen de kies ervoor aan. Maar de tandarts heeft diezelfde foto natuurlijk ook gezien en zei dat zij 'm zonder klachten er niet uit zou halen en dat het een positief teken is dat ie niet te zien is op de fotos die zij maken.
ma, 10/27/2025 - 21:31 Permalink
RL23

Het is nu allemaal wat duidelijker geworden bij de tandarts controle. Ze had de foto van de ingesloten verstandskies uit 2021 ook nog en liet daarop dus zien dat de verstandskies niet helemaal plat ligt maar eerder schuin naar boven wijst. Echter is de verstandskies gewoon niet doorgebroken en zit ie nog net onder het bot. Ik dacht eerst te zien op die foto dat hij tegen de kies ervoor lag, maar volgens de tandarts klopt dat waarschijnlijk niet, want het is een OPG foto dus maken ze als t ware een 2D foto van een 3D ding. De tandarts verwacht er dus momenteel geen enkel probleem mee, want hij maakt simpelweg geen contact met de mondholte. Als dat wel zo zou zijn, dan zou de kies ook in de mond zichtbaar zijn voor de tandarts zelf.
vr, 11/07/2025 - 16:13 Permalink
RL23

Wordt een verstandskies die half doorbreekt eigenlijk altijd verwijderd? Ik heb namelijk bovenin ook nog een verstandskies geval zeg maar, maar die zag er op die OPG foto van 2021 gewoon recht uit, maar hij zat gewoon nog erg hoog waardoor hij nog niet is doorgebroken. De tandarts zei ook dat een OPG foto wel een inschatting kan geven of hij goed of niet goed doorbreekt, maar zekerheid kan ie niet bieden. Nu heb ik dus die verstandskies bovenin zitten en ik ben bang dat ik die onder het tandvlees kan voelen ofzo? Ik voel na de achterste kies (2e molenaar als ik t goed zeg) op de plek waar die verstandskies dus erg hoor zit wel een soort 'verdikking', maar het tandvlees voelt verder gewoon rustig. En met verdikking bedoel ik als ik het precies moet beschrijven een soort 'bobbel' die in de horizontale lijn (dus de lijn waar de tanden gewoon lopen) langzaam naar beneden toe afloopt als een soort curve en vervolgens in het verticale gedeelte (dus het einde van de boog) weer verdwijnt. Ik weet nu niet of dat dan de verstandskies is die ik dan dus kan voelen of gewoon bot dat zo voelt. Ik heb 2 weken geleden dus nog gewoon een controle bij de tandarts gehad en daar heeft ze er niks over gezegd.
zo, 11/23/2025 - 19:18 Permalink
RL23

Ik ben eigenlijk voor 2 dingen bang: Dat die kies dus uiteindelijk toch doorbreekt en eruit zou moeten. En dat als ie dan gedeeltelijk doorbreekt dat ie dan snel zou gaan ontsteken ofzo en ik dan meteen met spoed alles moet gaan doen.
zo, 11/23/2025 - 19:19 Permalink
Tandarts_Richa…

U voelt het dus waarschijnlijk is het bezig door te komen. Als het goed in de rij doorkomt/ goed is gevormd/ goed is schoon te houden mag het blijven....een v d drie niet dan adviseer ik verwijderen. Hoe beter doorgekomen hoe makkelijker te verwijderen.
ma, 11/24/2025 - 00:36 Permalink
RL23

En is dat nog normaal, dat ie op m'n 26e pas door zou komen? In 2021 was het advies van de kaakchirurg verwijderen, maar dat was puur als voorzorg omdat ie nog niet doorgekomen was en het toch geen nuttige tand is. De tandarts was het daar niet mee eens, die zei juist dat het beter was om te wachten hoe hij daadwerkelijk doorkomt omdat dat ook het weghalen als het nodig is veel makkelijker maakt dan toen ie nog volledig in het bot zat in 2021.
ma, 11/24/2025 - 11:18 Permalink