Wrap around VS hoesje

Author:
Beugel Oma
Posted:
vr, 10/11/2024 - 12:27
Ik sta aan het einde van de slotjesbeugel. Deze wordt binnenkort verwijderd en ze willen voor de bovenkaak een hoesje plaatsen. In het behandelplan stond een wrap around.
Wat is volgens jullie de beste oplossing. Ik ga in principe voor de wrap around. Uit diverse publicaties op internet is deze sterker.
Graag jullie mening.
Tandarts_Richa…

"Zodra je tanden recht staan en de beugel verwijderd is, is het natuurlijk belangrijk dat je tanden in de juiste positie blijven staan. Tanden hebben van nature de neiging om na verloop van tijd weer terug te verplaatsen naar de oude positie. Om dat te voorkomen kun je gebruik maken van een retentiebeugel. Het advies is om deze levenslang te blijven dragen."
"Een OIR beugel (Orthodontic Invisible Retainer) is een doorzichtig, kunststof hoesje dat op maat wordt gemaakt na de orthodontie behandeling en hierdoor gelijk is aan de stand van de tanden nadat de beugel is verwijderd. De OIR beugel is een beugel die in de nacht wordt gedragen en zal ervoor zorgen dat de tanden in de juiste stand blijven staan. Wel is het belangrijk om deze retentiebeugel met regelmaat te dragen."
"Een retentieplaat werkt hetzelfde als een OIR beugel, alleen worden de tanden met deze beugel in de juiste stand gehouden met een plaatbeugel. De behandelend arts van Orthocenter zal aangeven hoe lang je de retentieplaat zal moeten dragen om te voorkomen dat je tanden weer naar hun oude stand groeien. Wanneer je de retentieplaat draagt zul je spanning voelen, dit betekent dat je tanden en kiezen nog steeds hun oude positie willen innemen. Daarom blijf je met een retentieplaat op controle, zodat dit in de gaten gehouden kan worden."
Ze hebben allebei dezelfde doel.
Ik denk dat het een kwestie v persoonlijk voorkeur is. Een OIR beugel is prettiger in gebruik.
vr, 10/11/2024 - 14:06 Permalink