Mijn moeder poetste vroeger heel hard mijn tanden - omdat zij vond dat ik niet ook een slecht gebit zou moeten hebben. Tot een jaar of 10 had ik geen enkel gaatje. Vanaf toen herinner ik mij de eerste vraag: drink je veel frisdrank? Nee was het standaard antwoord. Op mijn 14e had ik al diepe groeven...
Deze nare ervaringen zorgt er ook voor dat ik bang ben voor de tandarts. Als ik pijn medicatie krijgt stop ik met ademen. Daarom doe ik de meeste behandelingen zonder pijnmedicatie.
Ik ben halverwege de 30 en kan bijna niet meer eten. Zelfs gebakken aardappelen zijn een probleem. Ik krijg maagzuurremmers van de huisarts omdat mijn voedsel niet goed verteerd als het niet goed gekauwd is. Als ik mijn mond wijd open doe kraakt mijn kaak aan de rechterkant.
De oplossing:
Ik ben bij verschillende tandartsen langs geweest. De meeste zeggen dat er weinig aan te doen is. 1 gaf mij wel een aardig advies: ga naar AKTA Amsterdam. Je krijgt eerst heel lang een beugel en dan gaan ze tand voor tand opnieuw opbouwen. Dit zie ik totaal niet zitten omdat ik dan twee jaar lang heel vaak naar de tandarts moet (waar ik dus angst voor heb door een soort van trauma uit mijn jeugd).
Mijn vraag wat niemand uit lijkt te willen voeren: trek al mijn tanden. Ik wil dan graag een klikgebit of kunstgebit. Ik heb alle nadelen bestudeerd en ik weet dat het niet ideaal is. Maar ik kijk eens soort jaloers naar mijn vader die op een verjaardag wel normaal iets kan eten (hij heeft al 30 jaar een kunstgebit).
Waarom word er zo'n lijdensweg van gemaakt? Ik kan echt boos worden als een tandarts zo zecht: nope, doen we niet. Het is mijn leven en mijn lichaam en ik zie elke dag op tegen de maaltijd. Ik kan niet in gezelschap eten, en al helemaal niet met collega's. Meestal alleen in een hoekje.
Mijn mening is dat een tandarts verplicht is mij hier mee te helpen. Iemand die ziek word door zijn tanden dien je te helpen.