Gevoelig na WKB

Author:
demo291
Posted:
ma, 11/04/2024 - 21:22
Vorige week werd mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid, een wortelkanaalbehandeling. Voor iemand die de angst voor de tandarts dit jaar na 20 jaar heeft overwonnen toch nog een hele stap.

Inmiddels zijn we een week verder. Hoewel de klachten achteraf erg mild zijn gebleken maak ik me toch zorgen. Het elektrisch poetsen van deze tand is vaak even 2 seconden gevoelig. Het is niet echt pijn, meer een verhoogde gevoeligheid. Ook het tikken op de tand (met de nagel op de voorkant) levert dit gevoel op. Dit gevoel is sinds de dag van de behandeling aanwezig en niet verergerd.

Kauwen etc. geeft geen enkel probleem, daar merk ik niets van. Dit gaat beter dan voor de wkb.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Ik ben als de dood dat er iets niet goed zit.

Bij voorbaat veel dank.
demo291

Dank voor uw snelle reactie! Dat stelt me gerust.

Gelijk nog een extra vraagje: Ik weet dat mijn vorige tandarts na een wkb altijd spoedig een kroon plaatste.

Mijn nieuwe tandarts zegt echter dat deze kies gewoon kan blijven zitten en pas een kroon plaatst als deze kies broos wordt en daarom problemen zou gaan geven. Hij geeft aan dat dit 1 jaar, maar ook meer dan 10 jaar goed kan gaan.

Is dit normaal? Was de eerste tandarts een liefhebber van kronen plaatsen, of is de werkwijze van mijn nieuwe tandarts afwijkend?
ma, 11/04/2024 - 21:56 Permalink
Tandarts_Richa…

Als de knobbels met vull materiaal is overkapt dan kan het een tijd meegaan. Soms jaren. De tand/kies wordt broos. Ik wacht niet tot de kies/tand breekt maar adviseer een kroon te plaatsen na 6-12 maanden. Want elk wkb kan complicaties krijgen. 6-12 mnd is een redelijk marge om af te wachten.
di, 11/05/2024 - 21:58 Permalink
Vonneke84

Vind ik best een korte termijn. Flare up kan nog komen na jaren.
En een element met endo kan ook jaren blijven staan.
Bij staat ie al 11 jaar na endo, zonder kroon.
En ik knars en klem als een malle
wo, 11/06/2024 - 00:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Complicaties kunnen zich na jaren manifesteren....Een endo kan ook goed aflopen.En dat het al 11 jaar na endo zonder kroon nog staat , prima. Het is een advies. En als de kies breekt en getrokkenmoet worden zeggen wij jammer hadden wij maar. Ik wou dat ik in de toekomst kon kijken.
do, 11/07/2024 - 00:17 Permalink