Graag jullie mening/advies over de gegane gang van zaken

Author:
susie
Posted:
do, 11/21/2024 - 14:23
Ik hoop een reactie te mogen ontvangen over het volgende.

Onlangs had ik voor de 1e maal de halfjaarlijkse controle bij mijn nieuwe, jonge tandarts. Hij maakte foto’s en hierop was aan de zijkant van een kies -tussen twee kiezen in- een gaatje te zien. De tandarts kon dit gaatje ook met zijn haakje voelen. De genoemde 2 kiezen staan namelijk iets uit elkaar. Er zat dus wat ruimte tussen. Deze ruimte werd overigens grotendeels opgevuld door ‘een boogje’ van de plaatprothese die ik draag.
Een week geleden is het gaatje gevuld door de betreffende tandarts. Ik heb een wat vreemd gevoel bij de gegane gang van zaken. Graag hoor ik jullie mening.
Na het zetten van de verdoving begon hij al snel te boren. Er zat al een vulling in de betreffende kies. Hij zou het grootste deel van de vulling laten zitten en dan “naar het gaatje toe werken”. Het boren duurde opvallend lang. Ik ben een half uur binnen geweest, waarvan naar mijn gevoel het grootste deel van de tijd er dus geboord werd. Tijdens het boren zei de tandarts op een gegeven moment tegen de assistente dat dit de 2e keer was dat hij “een gaatje niet kon vinden”. Ik heb thuis na het uitwerken van de verdoving zeker 7-8 uur erge zenuwpijn gehad (nog nooit in mijn hele leven zo heftig geweest na een tandartsbehandeling. De pijn ging dwars door de maximale dosering pijnstillers heen). Na een uur of 8 zakte de pijn gelukkig wel. Nu nog iets last maar niet veel. Wel valt op dat ik nog steeds met de betreffende kies absoluut niet kan kauwen. Als ik dat per ongeluk toch doe, dan krijg ik gelijk een felle pijnscheut en speelt de kies duidelijk op.

Mijn 1e vraag: Het feit dat de tandarts pas na zeer langdurig boren het gaatje aan de zijkant van de kies had gevonden, is dit gebrek aan ervaring of kan dit iedere tandarts gebeuren?

Zoals aangegeven draag ik een plaatje (er ontbreken 2 voortanden).
Na het vullen hoorde ik de tandarts zeggen dat hij de zijkant van de vulling zo had gemaakt dat er in de ruimte tussen de eerder genoemde 2 kiezen geen etensrestjes meer kunnen komen. Echter, vervolgens paste op die plek ‘het boogje’ van het plaatje niet meer… Daarop gaf de tandarts aan dat hij van het plaatje een stukje ging afhalen. Ik was nog helemaal verdwaast van het zeer langdurige boren, dus het drong amper goed tot mij door wat hij zei. Probleem is nu dat het plaatje niet meer zit zoals het zat. Ik hoor het diverse malen per uur ‘knisperen en knapperen’ wat echt nooit geweest is. Het is alsof er nu ‘werking’ in het plaatje zit. Met eten ‘knispert en knaspert’ het nog meer, waarbij ik wel moet zeggen dat ik nog steeds slechts met 1 kant kan eten (zie hierboven).
Ondanks dat er maar een paar mm van dat ‘boogje’ is afgehaald, is dit mijn inziens geen goede zet van hem is geweest.

Ik baal van de gang van zaken. Ik was namelijk gewend aan het plaatje en ik kon daar (na een lange wenperiode) ‘prima’ mee leven. Maar nu met dat ‘geknisper en geknasper’ vind ik het onprettig. Ik denk zelf dat wat hij eraf heeft gehaald, er niet meer aan zal kunnen. Het is dus een zogenaamde plaatprothese, dus geen metalen haakjes.

Mijn 2e vraag: Graag hoor ik ook hierover jullie mening en vooral: kan dit op de 1 of andere manier misschien nog opgelost worden zodat mijn plaatje weer goed komt te zitten?

Ik hoop een reactie te mogen ontvangen. Alvast hartelijk dank.
Tandarts_Richa…

- Kan iedere tandarts gebeuren en/of weinig ervaring kan allebei.
- Met een plaat prothese zou ik waarschijnlijk ook het contactpunt herstellen zodat er ggeen voedsel tussen kan komen. Waarschijnlijk is nu nog te weinig af gehaald dus ik zou terug gaan. Zeer zorgvuldige tandarts die de tijd neemt en niet te veel gelijk weg haalt want dan kan het plaatje te los zitten. Wat afgehaald is kan niet meer terug of men moet een nieuw laag aanbrengen met de nodige mogelijke aanpassing/gewenning.
- 2: zoals hierboven geschreven, nieuw laag meet gewenning of nog meer weg slijpen zodat het plaatje vrij komt maar mogelijk losser gaat zitten. Dit zijn de nadelen v e plaatje ( uitneembare voorziening). Ik gebruik een "plaatje "eigenlijk alleen als nood voorziening. Ondingen.
vr, 11/22/2024 - 12:25 Permalink