Blijkbaar al sinds 2021 Parodontitis, nooit te horen gekregen van tandarts, wat nu?

Author:
JaxTeller
Posted:
wo, 12/11/2024 - 22:30
Mijn eigen tandarts werkt steeds minder, en na 3 jaar bezocht ik dus de tandarts. Ineens zei deze nieuwe tandarts at ik terugtrekkende tandvlees (op basis van de foto's van 2021) en dat we even nieuwe foto's moesten maken. Nieuwe foto's bijna geen verschil te zien. Ik vroeg of er ook botafbraak was. Ze zei: ''ja maar maak je geen zorgen je hebt geen parodontitis''. Week later bij de mondhygiënist geweest en die zei dat ik wel parodontitis heb vanwege de botafbraak + pockets van 4-5 mm en dat dit op de foto's van 2021 ook al zo was (misschien zelfs op de oudere foto's maar die heb ik niet gezien). Ik had dus al in 2021 botafbraak en mij is hier niets over gezegd door mijn eigen tandarts! Ik poets mijn tanden 2 maal daags met een elektrische tandenborstel, gebruik tandenstokers én ragers en mijn tandvlees bloed nooit. Daarnaast ging ik jaarlijks naar de mondhygiënist (alhoewel er een aantal jaren zijn overgeslagen door drukte etc).

Bij de mondhygiënist bloedde mijn tandvlees vorige week wel bij het sonderen. Is het niet nalatigheid van mijn tandarts om niet te zeggen dat ik botafbraak, en dus parodontitis heb sinds 2021 (en misschien zelfs eerder). En wat moet ik nu doen? De mondhygieniste wil mij over 4 maanden weer zien, ik zal weer proberen alles goed schoon te houden, maar kun je pockets van 4-5mm zelf wel goed schoonhouden?Wat kan ik verder doen, ik zit nu met permanente botafbraak zonder hier op tijd over ingelicht te zijn.
Tandarts_Richa…

Het enige wat u kunt doen is goed schoon houden en de anwijzingwen v d MH volgen. Pockets v 4-5 mm heel vervelend maar als het niet bloedt, dus geen ontsteking, zou ik mij niet te veel zorgen maken. Botafbraak is niet terug te draaien maar hangt af v hoeveel of er zorgen om gemaakt moet worden. Vraag anders een verwijzing naar de Parodontoloog. In de regio randstad Schreeuwt men eerder parodontitis dan daarbuiten.
"Hoe kom je af van parodontitis?
Ja, je kunt genezen van parodontitis door zelf te zorgen voor een goede mondhygiëne en door een professionele reiniging door de tandarts of mondhygiënist. Wel is het zo dat verloren kaakbot niet meer terugkomt. Je kunt zelf tandplak verwijderen door te poetsen en ragers en/of stokers te gebruiken.".
"Is parodontitis ernstig?
Als kaakbot en de omliggende steunweefsels door de ontsteking aangetast worden is er sprake van parodontitis. Parodontitis kan ernstige gevolgen hebben voor tanden en kiezen maar ook voor je algehele gezondheid. Het is daarom belangrijk je snel te laten behandelen.".
https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-mondgezondheid/aandoeningen…
wo, 12/11/2024 - 23:32 Permalink
JaxTeller

Het bloedde wel bij het sonderen door de MH, weet niet of dat wat uitmaakt. Echter is er gewoon botafbraak te zien als ik oude foto's vergelijk. Als er tandsteen onder het tandvlees te zien is op de foto's, moet dit dan niet op een speciale manier worden verwijderd?
do, 12/12/2024 - 15:38 Permalink
JaxTeller

klopt, maar dit gebeurt volgens mij niet bij een reguliere reiniging of wel? Online (vooral amerikaanse bronnen) gelezen dat subgingivaal reinigen erg onprettig is en het gebied eerst wordt verdoofd. Het wordt in Amerika een deel clean ofwel Scaling and Root Planing genoemd (SRP). Om terug te komen op mijn vraag, is het niet nalatigheid van de tandarts om het niet al in 2021 aan mij te laten weten? Zal waarschijnlijk een Tandarts of Parodontoloog bij de ACTA in Amsterdam raadplegen voor advies/second opinion.
do, 12/12/2024 - 22:35 Permalink
Tandarts_Richa…

Verstandig om een parodontoloog te raadplegen. Reinigen (regulier?) betekent alles reinigen. Sommigen hebben een verdoving nodig, de meesten niet. In Amerika schreeuwt men gelijk om een verdoving. Ik kan hier niet over nalatigheid oordelen, dan zou ik eerst uw dossier moeten inzien zo ook de x-foto's.
do, 12/12/2024 - 22:53 Permalink
Tandarts_Richa…

Ja bij ons wordt alles schoon gemaakt, anders heeft het toch geen zin. Het heeft alleen zin om x-foto's ter beoordeling te sturen als ik uw hele x-foto dossier kan beoordelen met de bijbehorende opmerkingen. U wil immers weten of ik ook vind dat uw TA nalatig is geweest. Alleen de laatste foto's hier posten (u bent anoniem) kan ik kijken of botafbraak echt zo erg is.
vr, 12/13/2024 - 08:42 Permalink
Tandarts_Richa…

Positieve is dat botafbraak niet verder is dan de furcatie (wortel splitsing). Dus goede begeleiding en vooral goed onderhoud en het kan nog lang mee. In de randstad pakt men dit eerder aan dan in bijv. Zeeland waar ik werk. Kan het zo niet goed zien maar het lijkt niet tussen de opnames verder te zijn gegaan.
vr, 12/13/2024 - 18:46 Permalink