Operatie stelt niets voor?!

Author:
arwindramautar
Posted:
ma, 12/16/2024 - 01:41
Volgens oogarts krijgen we allemaal hoe dan ook staar, als je lang genoeg leeft, valt dit niet te ontwijken.
Dus de meeste van ons krijgen een staaroperatie, en ik helaas ook. Over 2 weken is de grote dag al. Ik vertel het tegen mijn collega's en die zeggen vrolijk: Oh, dat stelt niets voor. Oh, dat heeft mijn vader ook gehad. Oh, dat hoor ik van meer mensen.

Maar ik vind het best ingewikkeld!

Ik heb besloten het bij een oogkliniek te laten uitvoeren, want als je naar de oogheelkunde afdeling van een ziekenhuis gaat schrik je je te pletter, nog los van de bizar lange wachtlijst voor deze standaardoperatie. Bij de oogkliniek gaat alles dus vlotter, dan ik eigenlijk had gehoopt en verwacht. Ik laat twee ogen tegelijk doen, maar de kliniek is wat apart. Ik krijg na afloop geen beschermkap of pleister ofzo. Ik mag gewoon (wel iemand meenemen) naar buiten lopen. EEEH wat als het die dag stormt en de kunstlens uit mijn oog waait? Wat als het regent en er water in mijn oog komt? Wat als er iets in mijn oog waait? Wat als ik 's avonds in bed lig en wrijvend over mijn ogen wakker wordt of wat als ik mijn ogen druk tijdens het slapen? Uiteraard daar gevraagd, respons: Studies tonen aan dat beschermkapjes geen voordeel hebben ten opzichte van het niet dragen van een beschermkap. Oke, dan?!

Daarnaast vind ik het druppelen beangstigend, twee dagen voor de operatie moet je s'ochtends en s'avonds oog druppelen, met twee verschillende flesjes. Maar hoe weet ik of ik dat goed heb gedaan? Wat als ik teveel druppels in mijn oog heb gedaan of te weinig? De oogdruppels mocht ik ook alvast ophalen, terwijl de operatie pas over twee weken is?! Blijven de flesjes zolang goed? Ik heb en ga ze natuurlijk nog niet openen. En wat als je een keer vergeet je handen te wassen? Als het goed is moet je heel hygiënisch omgaan met de flesjes? En na de operatie mag je nog 21 dagen stressen met die oogdruppels, en je moet zeker vier weken angstig zijn met alles. Niet bukken, niet zwaar tillen, niet rennen, niet snel lopen, niet wrijven, water ontwijken, en als een een wimper in je oog komt? Naar de huisarts rennen of de oogarts?

Ik begrijp er daadwerkelijk niets van. Nu ben ik slechts 32 jaar, maar hoe gaan mensen van 70+ of 80+ hiermee om? Vooral ouderen worden neem ik aan wrijvend in hun ogen wakker, waarom zou dat ineens anders zijn als ze een staaroperatie hebben gehad.

Ik ben doodsbang dat ik een infectie ga krijgen of dat ik de lens eruit ga drukken of dat het eruit waait. Iemand ervaring of tips met hoe hiermee om te gaan?
Tandarts_Richa…

Wat als u op de stoep loopt en aangereden wordt ? ....De kans???...U kunt zich vooraf overal zorgen om maken...het moet toch gebeuren.Dit is een forum voor Tandheelkundige onderwerpen. Maar toevallig heb ik een staar operatie en lens vervanging in het Oogziekenhuis Rotterdam gehad. Geen lange wachtlijst voor mij.Keuze narcose of plaatselijk verdoving. De vraag aan de chirurg gesteld wat hij zou kiezen...Narcose dus dat gedaan. Niets v gemerkt...perfect. Lapje voor het oog en naar huis totaal geen complicaties. Geen napijn en mijn vrouw deed het druppelen. Twee ogen deden zij niet tegelijk dus geen keuze. Heeft geen zin zorgen te maken om niets...Sterkte.
ma, 12/16/2024 - 11:14 Permalink
arwindramautar

Bedankt voor uw reactie. Fijn dat het zo goed is gegaan bij u! Ik ben voor de operatie niet bang, meer voor wat ik zelf doe. Bijvoorbeeld de oogdruppels heb ik nu in huis, maar het duurt nog even voor de operatie, hoe bewaar ik de druppels tot die tijd zodat ze goed werkzaam blijven? Apotheek zegt op kamertemperatuur 15 tot 25 graden, maar zet ik ze in een kast (dat ksn toch best warm zijn), op tafel?

En hoe voorzichtig moet ik zijn? Handen wassen voor het druppelen ? Na het eerste flesje, weer handen wassen en dan het andere flesje druppelen?

Het druppelen vind ik het grootste probleem en eng. Op de gebruiksaanwijzing staat dat ik mijn ooglid iets omlaag moet trekken, maar dan mis ik zeker weten als ik druppel. En het iemand anders laten doen vind ik nog enger, was u niet bang dat u vrouw haar handen niet goed had gewassen?
ma, 12/16/2024 - 18:33 Permalink