Speelt geld een rol?

Author:
goos
Posted:
wo, 12/18/2024 - 20:40
Dit is meer in zijn algemeenheid. Ik denk dat ik wel een dozijn of meer tandartsen heb gezien in mijn leven.

Ik denk dat het gedachtegoed nog stamt uit de tijd dat tandzorg nog volledig verzekerd was. Nu moeten we het toch echt zelf betalen en ook terwijl we elke maand al torenhoge zorgkosten betalen.

Als je moest kiezen? De behandeling uit laten voeren welke aanbevolen word, maar dan kunnen mijn kinderen niet studeren, of dan kunnen we de auto niet meer betalen. Om dat soort bedragen gaat het vaak wel.. en vaak is het een bodemloze put omdat er zoveel complicaties optreden en je terug blijft komen. De beste tandarts verdiend rond de 130.000 per jaar en ziet geld niet echt als een factor, of ziet vaak niet in dat dit belangrijk is voor sommige mensen. Vergeet niet dat met een minimum loon je vaak op 25000 per jaar zit ofzo? Daar kun je echt niets mee na levensonderhoud. Met een super slecht gebit zit je al gauw op een half jaarsalaris. Hoe dan? Het resultaat is dat deze groep met grote gezondheidsproblemen blijft zitten omdat ze het niet kunnen betalen.

In plaats van dat we deze mensen meteen zouden helpen, laten we ze eerst 10 jaar vrij zodat ze uiteindelijk wel een betaalbare oplossing krijgen omdat het niet meer anders kan. ik kan mij hier echt een beetje boos over maken. Ik vind dat je altijd moet kijken naar de werkbare en betaalbare optie voor de patiënt. En niet een familie in de schulden storten omdat we het perfecte nastreven, en er anders geen optie is.

Ik heb zelf ook een gebit nu en de financiële kant was niet de meest belangrijke factor - maar natuurlijk is en blijft het altijd een factor. Als het gebit na een jaar niet zou bevallen zou ik zo implantaten doen en ik weet wat het kost.
goos

Nu ik een noodgebit heb voel ik mij bevrijd. Ik kan mijn tanden op elkaar doen zonder dat mijn hele mond op slot staat in een scheve kruisbeet. Mijn mond is weer recht als mensen mij aankijken. Ik ben paranoïde voor de tandarts maar had wel 3 jaar een beugel gemoeten. Dat was niet haalbaar voor mij als persoon.
wo, 12/18/2024 - 20:43 Permalink
Tandarts_Richa…

Het werd vroeger automatisch v uw maandloon ingehouden dus toen betaalde u het ook al. Daarna werd het nieret meer ingehouden en moest men het zelf regelen.
Het is idd vaak lastig als je een keuze moet maken...vaak door beperkende factoren. Daarom is het zo belangrijk v jongs af uw gebit goed te verzorgen en geen achterstallig onderhoud op te bouwen waardoor de financiele drempel te groot wordt...Begin met uw kinderen als het voor u te laat is. Je begint met een goed gebit....elk jaar goed onderhouden en ook met een minder sterk gebit komt u heel ver ..En de weinge clienten ( op een hand te tellen per jaar) die 12500 uit kunnen/willen uitgeven voor herstel v h gebit hebben daar jaren plezier van. Tijdig een orthodontisch behandeling, indien nodig, koste gemiddeld 2-2500 eur, voorkomt een scheef gebit waar je later niet blij mee bent .Afhankelijk v d verzekering wordt een deel v die kosten vergoed. Wel een behandeling v 1.5 - 2.5 jaar dat voor heel veel kinderen haalbaar is , maar blijkbaar helaas niet voor u. Als u de kosten v een operatie voor implantaten, 18-2200 per implantaat gedragen kroon, kunt betalen vind ik het jammer dat u dat nu wel zou willen en in het verleden niet hebt gewild voor de kosten v h opknappen v uw gebit. Gelukkig kunt u nu uw angst dan wel overwinnen.
Je moet, niet alleen, kijken naar de werkbare en betaalbare optie voor de patiënt. Maar ook naar de lange termijn gevolgen v e behandeling wat vaak door de client genegeerd wordt. Nu een mooi immediaat prothese en later eisen dat implantaten vergoed wordt ( "klik"gebit op een steg met twee implantaten, 6-8000 eur wie kan dat betalen???) omdat het gebit niet bevalt ( zie negatieve berichten op dit forum).
wo, 12/18/2024 - 21:18 Permalink