Grijze tand na val, met minimale beweging

Author:
ML_
Posted:
do, 12/19/2024 - 09:36
Goedendag,

3 december is mijn dochter (3 jaar) voorover gevallen op haar mondje, wat meteen een dikke lip, verdikt tandvlees en bloed gaf rond haar voortanden. Meteen naar de tandarts en alles zag er toen goed uit. Geen tanden naar binnen of achter geschoten. Na 1 week terug voor controle en zag er nog steeds goed uit alleen was het rechter voortandje wat minimale beweging had.
Na 1,5/2 weken gaf ze zelf aan dat het weer zeer begon te doen en zag ik dat haar voortanden begonnen te vergrauwen. Er is toen een foto gemaakt en in de foto is boven haar rechter voortand een grijze plek te zien, maar het is niet duidelijk of dat door de val komt, er een beginnende onsteking is oid of dat het er al zat.
De kindertandarts heeft ook nog gekeken en gaf aan dat ze bij veel pijn alsnog de tand wilde verwijderen. Gewoon met verdoving bij mij op schoot en er zelf uittrekken. Ook toen was er bij haar rechter voortandje nog minimale beweging.

Ik gaf aan nog te willen wachten, dus mochten we nog 2 weken wachten.
Nu moeten we morgen weer terug en is haar linker voortandje grijzer aan het worden en zit daar ook een minimale beweging in en zegt ze als ik er aan kom dat het zeer doet. Haar rechter voortand voelt vast en geen reactie erop. Er is geen verdikking, bultje oid boven de tanden te zien in het tandvlees. Ze eet en drinkt ook goed, alleen de harde dingen wilt ze graag in kleine stukjes zodat ze dat niet hoeft af te bijten met haar voortanden omdat het dus nog gevoelig is.

• Wat zouden jullie hiermee doen?
• Is het nodig om de voortanden er uit te halen, en wat is het nut/effect voor de blijvende elementen?
• Kunnen we het ook nog afwachten?

Alvast bedankt!
Attach