Complicaties na afdoen beugel

Author:
stratfordsdawn
Posted:
za, 12/21/2024 - 23:19
Goedenavond iedereen,

Ik zit met iets heel vervelend, wat mentaal ook begint toe te slaan. Ik hoop dat ik jullie meningen hierover kan krijgen.

Ik ben in april 2022 begonnen met het dragen van een beugel. Ik had een spleetje tussen mijn voortanden, en er werd een hoektand neergehaald die ergens in mijn gehemelte zat. Dat werd gedaan onder verdoving bij een kaakchirurg. 2 jaar later, in maart dit jaar, ging mijn beugel er af. Nu merk ik dat ik sinds mijn beugel er af is, met een aantal zeer lastige symptomen zit.

Het is heel raar om uit te leggen, maar ik heb spraakgebrek sinds mijn beugel af is. Ik merk dat ik minder goed kan spreken als voordat ik mijn beugel kreeg. Ik lispel, en merk dat mijn kaak ietwat scheef staat waardoor ik tijdens het spreken plots op mijn lip bijt? Ik durf bijna niet meer te spreken in sociale settings omdat ik denk dat iedereen naar mijn mond kijkt.

Ook heb ik ondertussen 5 afspraken gehad bij de kinesist, omdat ik mijn mond niet meer goed open en dit kan doen. Als ik mijn tand 1 minuut open hou, dan blijft het vasthangen. Het kraakt plots ook, wat voordien niet was. Ik ging langs bij de tandarts voor een beginnend gaatje (niet de orthodontist) en ik kon mijn mond gewoon niet meer open houden. Hij zei dat het kan dat ze tijdens een operatie onder narcose mijn kaak te lang in de foute positie hebben laten staan. Voordat ik de beugel kreeg kon ik gemakkelijk een uur bij de tandarts doorbrengen met mijn mond open.

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt bij een andere orthodontist maar hoop echt dat dit niet te maken heeft met de beugel zelf. Ik heb hier 2 jaar mee gezeten, er super veel geld voor betaald en ik zit nu precies gewoon met méér complicaties als ervoor. Ook merk ik dat ik na een dag veel babbelen gewoon wondjes heb in mijn mond.

Ik ben dit echt beu :(