Ontzettende angst

Author:
robbemans
Posted:
zo, 01/12/2025 - 17:32
Hallo allemaal,

Ik ga nu alweer twee jaar regelmatig naar de tandarts, elk halfjaar voor controle en preventieve reiniging. Ik ben trots op mezelf dat ik deze stap heb gezet.

Maar nu denk ik dat ik een fistel boven mijn voortand heb, en ik raak helemaal in paniek. Het zweet breekt me uit. Ik heb gelukkig nog nooit een wortelkanaalbehandeling (WKB) gehad, maar ik ben heel bang. Wat gaat er nu gebeuren?

Ik lijd aan hypochondrie en een paniekstoornis, en op dit moment voel ik me compleet overweldigd. Angst kan je echt slopen.

Wat zijn de mogelijkheden?
• Moet de tand getrokken worden?
• Is een WKB mogelijk?
• Moet ik naar de kaakchirurg?

Ik wil morgen proberen de moed bij elkaar te rapen om de tandarts te bellen, maar ik ben zo bang dat ik het misschien niet durf.

Wat als ze de tand moeten trekken?
Dan mis ik een voortand… wat nu?

En een WKB?
Kan dat überhaupt bij een tand met een fistel of eentje die waarschijnlijk dood is? De tand is waarschijnlijk dood omdat ik er vroeger als kind op ben gevallen. Hij is ook iets donkerder dan de rest.

Vorig jaar zijn er foto’s gemaakt. Kunnen ze op die foto’s zien of de tand dood is?

Sorry voor alle vragen, maar ik weet echt niet wat ik moet doen.
Tandarts_Richa…

Op een foto kan je mogelijk een onsteking aan de wortelpunt zien, niet altijd. Ontsteking ontstaat door een dode zenuw. De ontstane pus vindt een uitweg en er onstaat een fistel. Oplossing is meestal een wkb. Omdat de zenuw al dood is voel je er meestal niets van. Maar vraag een verdoving al is het maar om u gerust te stellen. Bij een moeilijke wkb ( bijv een verkalkte kanaal) een verwijzing naar de endodontoloog vragen als uw eigen tandarts er twijfels aan heeft.
zo, 01/12/2025 - 21:09 Permalink
robbemans

Bedankt voor je reactie.

Vanochtend gebeld donderdag kan ik terech bij mij eigen angst tandarts 🦷, ik heb gevraagd of ze meteen wat gingen doen en ze hadden wel tijd een een halve behandeling zweet breekt me uit.

Straks durf ik hierna nooit meer

Voor mijn paniek en angstoornis neem ik voor de behandeling een oxazepam anders glij ik de stoel uit, ben ontzettend bang voor onheilse pijn wat als ik de pijn niet aan kan ? Je kan niet zo maar stoppen toch 😳.
ma, 01/13/2025 - 11:49 Permalink
Tandarts_Richa…

Een behandeling kan altijd tijdelijk uitgesteld worden. Maar heeft u gelezen wat ik geschreven heb???>De zenuw kan geen pijn meer geven. Een verdoving erbij en u voelt helemaal geen pijn alleen dat wij bezig zijn. Niet fantaseren.
ma, 01/13/2025 - 12:17 Permalink
robbemans

Hallo Richard , daar ging ik vanochtend naar de tandarts vol spanning maar wat een lieve vrouw.

Ze stak een pinntje in de fistel was niet zo prettig en maakte een foto, tja ontsteking WKB was mogelijk maar ging het probleem niet oplossen stuk van de wortel was vergaan door de ontsteking dus haar advies trekken en dan met mijn eigen voortand een noodoplossing maken iets met plakken.

En dan na 6 maanden kijken voor brug of implantaat om dat de naaste tanden ook al de nodige vullingen hebben adviseerde ze mij een brug maar moest er maar even over na denken.

Ik wil je bedanken Richard voor het antwoorden van mijn vragen HELD!
do, 01/16/2025 - 12:02 Permalink
Tandarts_Richa…

Hangt af hoeveel v wortel opgelost is, hoeveel over, maar dat zal zij wel goed gezien hebben. U moet de keuze voor de toekomst : vaste voorziening dus brug of implantaat of uitneembare voorziening een frame prothese. Goede plan maken voor de toekomst. Voor tijdelijk idd de autoloog etsbrug zoals zij voorstelt.
do, 01/16/2025 - 15:52 Permalink
robbemans

Tand wordt eind februari getrokken het kon niet eerder, hopelijk kan dat geen kwaad?

En als de fistel weer terug kwam even masseren.
Volgens haar zat de ontsteking er al lange tijd.

Ondanks dode tand was deze bijna niet verkleurd.

Was natuurlijk schrikken dat ie er uit moet maarja het is niet anders.
do, 01/16/2025 - 17:36 Permalink
Tandarts_Richa…

Shit Happens. Door de fistel zult u waarschijnlijk niet veel last hebben. Jammer v h tekort aan tandartsen daardoor ontstaan lange wachttijden. Daarom draag ik mijn steentje bij ondanks AOW omdat ik mijn vak nog te leuk vind.. Waarschijnlijk niet zo lang als de belastingdienst de wet DBA strikt gaan handhaven. Tandartsen zijn zo verweven met een praktijk en de Criteria zijn dusdanig gesteld dat er moeilijk sprake zal zijn v ZZP. Dan stoppen ik en meerdere collega's gedwongen. Wij hebben dit vak o a gekozen door het zelfstandig karakter. Dat kan niet in loondienst.
vr, 01/17/2025 - 01:06 Permalink