voortanden problemen met kronen en wortels

Author:
mourik
Posted:
do, 01/23/2025 - 13:31
Op mijn elfde jaar ( nu 45 jaar geleden) ben ik met mijn fiets tegen een auto opgereden. Stukje van mijn voortanden af maar de gevolgen bleken pas ruim een jaar later> beide wortels raakten ontstoken. 2x ( met een jaar ertussen) een wortelkanaal behandeling gehad bij de kaakchirurg ( en 1 apex resectie geloof ik).
Op mijn 30e heb ik twee kronen laten zetten omdat de tanden zwart verkleurd raakten. Dat is prima gegaan, geen enkel probleem gehad jaren lang. Nu heb ik al een aantal jaren af en toe een bultje boven 1 van mijn tanden met soms een kleine zwelling maar dat ging altijd weer weg. Heb ik wel eens benoemd bij de tandarts maar er was niets te zien op de foto's. Tot 2 maanden geleden. Er zat toen weer een bultje, foto genomen en nu lijkt er een chronische ontsteking te zitten. Maar raar genoeg zit de ontsteking bij de tand waar nu juist niet dat bultje tevoorschijn komt. De reden dat ik niets voel is waarschijnlijk omdat ik geen zenuw in de wortel meer heb?. ( als ik het goed begrijp)
Vandaag een 3D echo> het blijkt nu dat in een van de wortels een breuk zit en ook is er kaakbot verdwenen. Het bultje komt waarschijnlijk omdat de tand of wortel direct tegen het tandvlees aankomt> mogelijk een fistel.
Nu had de endodontoloog eerder gezegd dat ze alles zou proberen om mijn voortanden te behouden omdat implantaten bij de voortanden lastig zijn en vaak esthetisch niet mooi er uit zien.

De tandarts/implantoloog die vandaag de scan heeft gemaakt deed daar wat "luchtiger" over. Volgens hem was het wel mogelijk: eerst kaakopbouw met synthetisch materiaal ( een poeder) dan drie maanden later implantaat en daarna een kroon. Als ik niets doe loop ik het risico dat door de chronische ontsteking nog meer kaakbot verdwijnt en bovendien kunnen de kronen dan uit mijn mond vallen, ook al omdat er in een van de wortels een breuk lijkt te zitten.

Ben er nogal ondersteboven van eerlijk gezegd, heb een goede gezondheid maar dat gebit is een ramp: ook al in mijn onderkaak een keer een grote infectie gehad en daar moet nu ook een implantaat en kroon in.
Vragen: werkt botopbouw nog als je 56 bent. Lijkt mij onmogelijk? Is botopbouw met eigen bot dan niet beter.
Wie heeft hier ervaring mee? Waarom zijn implantaten bij de voortanden zoveel moeilijker dan bijvoorbeeld bij de kiezen?
Maar ja heb ik nog een andere keus
Tandarts_Richa…

Een fistel (uitgang) zoekt niet altijd de kortste weg dus kan ook v e ander tand/kies komen. U voelt niets omdat idd de zenuw v d tand waarschijnlijk dood is . En er wordt geen druk opgebouwd door de pus omdat de pus via de fistel een uitgang heeft. En de endodontoloog en de implantoloog hebben dat goed verteld. Botopbouw is niet leeftijd gebonden. Bot aan lip zijde is vaak heel dun waardoor het plaatsen v e implantaat niet lukt ( moet wel in bot kunnen vast g komen). Een enkeltand vervanging is niet alleen vanwege de kleur/materiaal moeilijk maar ook vanwege de aansluiting met het tandvlees en de hoogte v d lijn met het tandvlees v d ernaast liggende tanden en de mogelijkheid v. "Black Triangles". Maar er zijn bedreven kunstenaars onder ons. Eigenlijk alleen belangrijk als u een hoge lachlijn hebt Of dat u uw lippen te hoog optrekt bij het bekijken. U kunt ook indien geindiceerd en mogelijk een brug overwegen of een uitneembare voorziening (frame prothese). Mogelijk een autologe etsbrug voor tijdelijk.
do, 01/23/2025 - 13:58 Permalink
mourik

Bedankt voor het snelle antwoord. Inderdaad had ik al begrepen dat beide voortanden vervangen moeten worden. Ik denk dat bij beide voortanden het kaakbot is geslonken. Wat zijn de ervaringen met synthese opbouw van kaakbot? Kan het zo zijn dat ik drie maanden wacht tot het kaakbot voldoende is opgebouwd en dat dan alsnog blijkt dat het niet werkt en er een andere oplossing moet komen?
Zowel de endodontoloog als de tandarts/implantoloog vertelden mij dat een brug ook niet alles is. De tanden naast de voortanden zijn te klein daardoor moeten en die tanden en de hoektanden worden afgeslepen( dus 4 goede tanden opofferen voor een brug, dat is wat ik begrijp)
Ik heb gelukkig ( in dit geval) geen hoge lachlijn en die black triangles ken ik inderdaad van een vriendin die twee kronen heeft ( en dus geen implantaten) blijkbaar verschijnen die ook wel na het plaatsen van kronen.
Ik wacht maar af maar heb nog steeds zo mijn vraagtekens bij het botopbouw, zijn er onderzoeken van de resultaten van synthetische botopbouw?
do, 01/23/2025 - 14:22 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik heb niet niet gelezen dat BEIDE tanden dan verloren waren. Indien een implantaat niet lukt, en dat kan gebeuren, dan kan een optie zijn om idd gave tanden beslepen worden voor een brig. Afhankelijk v stand, kwaliteit tanden, druk met ondertanden 4 of misschien zelf 6 delen. De implantoloog bepaalt welk bot in uw geval het beste zal werken, ook afhankelijk met ervaring met een bepaald methode. Niet goed verzorgen v tandvlees kan "black Triangles "veroorzaken.
do, 01/23/2025 - 14:39 Permalink