Tandartscode h35

Author:
Haasje2025
Posted:
ma, 01/27/2025 - 18:04
Dag allemaal,

Zou iemand mij uit kunnen uitleggen wat mucoperiostale opklap betekend? Wordt er dan gesneden?

Ik heb namelijk onlangs helaas een ontstoken kies moeten laten trekken. Nu zag ik code H35 staan op mijn rekening, het moeizaam trekken met behulp van chirurgie.
Er is alleen geen chirurgie gebruikt, er is Niet gesneden, Niet gehecht, er is géén kies in twee of meer delen eruit gekomen.

Wèl gleed de tang(?) steeds van de kies af, dus gaf de tandarts aan mijn kies te gaan bijgeslepen voor meer grip. Na veel kracht zetten is de kies er heel uitgekomen.

Ikzelf vind dat geen chirurgie. Na meerdere keren uitleg te vragen, vind hij nog steeds van wel. Maar bij uitleg van tandartscodes lees ik dat er eerst minimaal van twee bepaalde dingen sprake zijn voor er h35 gerekend mag worden.
(1.Opklappen van het tandvlees (mucoperiostale opklap),
2.Wegnemen van kaakbot om meer grip op de wortel te krijgen,
3.De tand of kies in stukken te boren.)

Dus ik begrijp er niets meer van

Zijn uitleg via de mail was:
"Zoals je zelf aangeeft heb ik wat geslepen, daarmee heb ik ook het kaakbot ook wat verlaagd. Als je een stukje bot weghaalt ga je daarna hevelen waardoor je automatisch het tandvlees losmaakt (opklappen) vandaar de code van de moeizame extractie

Is het terecht is dat er in mijn geval een code h35 is gerekend? Want ik lees geen minimaal twee van de drie handelingen die gebeurt moeten zijn voor er een h35 gerekend mag worden? (als tandvlees automatisch los gaat zitten door hevelen(?) is dat toch geen chirurgische handeling, want automatisch?)
Ik durf nu niet meer terug, omdat hij een beetje boos/geirriteerd werd nadat ik al zovaak uitleg heb gevraagd, maar het is mij nog erg onduidelijk
Tandarts_Richa…

https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/tari…
Wat wij doen wordt niet altijd door de client gemerkt/gevoeld.
Splitsen, In dit geval geboord om ruimte te creeren voor meer houvast ??.
Tegelijk bot weg geboord.
Twee v d drie voorwaarden????>Ik was er niet bij.
Hevelen en daardoor tandvlees opklappen???? Persoonlijk vind ik dat niet een mucoperiostale opklap. Ruim geinterpreteerd.
Ik kan uw rwijfel begrijpen. Maar ondanks dat niet altijd aan twee v d drie voorwwarden wordt voldaan kan het zijn dat het zo moeilijk is dat ik toch doorga ondanks dat het meer tijd kost dan normaal. Reken dan toch een H35 ter compensatie v die extra tijd.. mag dat neen. Ook al doe er meer dan een uur over bijvoorbeeld ??. .
Alternatief was geweest dat misschien doorverwezen was naar de kaakchirurg. Had u daarnaartoe moeten gaan, een extra afspraak. Nu blij dat het verwijderd is zonder die extra belasting.
Klopt het ??? wie ben ik om daarover te oordelen. Strikt genomen misschien niet, ik was er niet bij dus weet het niet. Begrijp uw twijfel. Maar zou in dit geval blij zijn dat de kies weg is.
ma, 01/27/2025 - 21:58 Permalink
Haasje2025

Het was geen spoed, alleen last met koud/warm/druk, geen accuut aanhoudende pijn.

Ik was door de tandarts verzekering geraakt en kon geen tweede wortelkanaalbehandeling betalen, dus ervoor gelozen on 1 wortelkanaalvehandeling te doen en een aparte afspraak om de kies te trekken...

Hij geeft in de mail aan wat hij precies heeft gedaan.
Het was binnen de tijd die hij daar ook voor had ingepland klaar..
Verder geen bijzonderheden, geen bloeding, kies kwam er heel uit...
wo, 01/29/2025 - 21:43 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik weet niet hoe hoog u verzekerd bent. Maar goed bekijken of u toch niet onder verzekerd bent om te voorkomen dat u in de toekomst weer in de problemen komt. Blijkt dat u onderverzekerd bent dan accepteren dat u meer zelf moet betalen. Risico goed incalculeren.
wo, 01/29/2025 - 23:53 Permalink