Mijn zoon is net 13. Omdat onze tandarts twijfelde of hij een overbeet had, werden we naar de orthodontist doorverwezen.
- mond sluit netjes
- geen spraakprobleem
- nergens last van
- tanden zien er OK uit
De assistent nam een orthopantonogram en dan kwam de orthodontist kijken. Al na enkele minuten was de conclusie dat de overbeet behandeld moest worden met vaste apparatuur. Tijdens een volgende afspraak wordt er een telegrafische schedelfoto genomen en een scan met de Trios 5. Daarna wordt er een behandelplan opgesteld.
Mijn zoon is door zijn autisme zeer overgevoelig (vb aan pijn). Zelfs een nieuwe jas of nieuwe fiets zorgen voor stress en problemen. Jaren geleden heeft onze gewone tandarts hem doorverwezen naar een speciale tandarts voor kinderen omdat het echt erg lastig was. Voor hem zal zo'n beugel veel ellende, huilen, slapeloze nachten teweeg brengen en daarom vraag ik me af of er een echt serieuze medische noodzaak is.
Bij mijn zoon zou het perfect denkbaar zijn dat hij maandelijks na het aanspannen van de beugel 3 dagen thuis moet blijven van school wegens de last.
Indien het gegarandeerd problemen oplevert indien onbehandeld, dan is een beugel onoverkomelijk. Maar, indien het ook kan zijn dat er later weinig problemen van komen dan is een beugel voor ons al die ellende niet waard.
Mijn concrete vragen:
-is er bij deze overbeet van 6mm een serieuze medische noodzaak
-is er een kans dat de overbeet door groei vanzelf in orde komt?
-verergert een overbeet indien onbehandeld?
Jullie input wordt ten zeerste gewaardeerd, want dit nieuws zorgt hier voor veel spanning.
Ik zou sowieso graag nog een tweede opinie willen, dus ik heb een aanvraag ingediend om een afspraak te kunnen krijgen bij een andere orthodontist. Wellicht is die afspraak over een half jaar.
- mond sluit netjes
- geen spraakprobleem
- nergens last van
- tanden zien er OK uit
De assistent nam een orthopantonogram en dan kwam de orthodontist kijken. Al na enkele minuten was de conclusie dat de overbeet behandeld moest worden met vaste apparatuur. Tijdens een volgende afspraak wordt er een telegrafische schedelfoto genomen en een scan met de Trios 5. Daarna wordt er een behandelplan opgesteld.
Mijn zoon is door zijn autisme zeer overgevoelig (vb aan pijn). Zelfs een nieuwe jas of nieuwe fiets zorgen voor stress en problemen. Jaren geleden heeft onze gewone tandarts hem doorverwezen naar een speciale tandarts voor kinderen omdat het echt erg lastig was. Voor hem zal zo'n beugel veel ellende, huilen, slapeloze nachten teweeg brengen en daarom vraag ik me af of er een echt serieuze medische noodzaak is.
Bij mijn zoon zou het perfect denkbaar zijn dat hij maandelijks na het aanspannen van de beugel 3 dagen thuis moet blijven van school wegens de last.
Indien het gegarandeerd problemen oplevert indien onbehandeld, dan is een beugel onoverkomelijk. Maar, indien het ook kan zijn dat er later weinig problemen van komen dan is een beugel voor ons al die ellende niet waard.
Mijn concrete vragen:
-is er bij deze overbeet van 6mm een serieuze medische noodzaak
-is er een kans dat de overbeet door groei vanzelf in orde komt?
-verergert een overbeet indien onbehandeld?
Jullie input wordt ten zeerste gewaardeerd, want dit nieuws zorgt hier voor veel spanning.
Ik zou sowieso graag nog een tweede opinie willen, dus ik heb een aanvraag ingediend om een afspraak te kunnen krijgen bij een andere orthodontist. Wellicht is die afspraak over een half jaar.
* teleradiografische foto,…
U heeft dit toch ergens al…
Dankjewel voor jou antwoord!…
Ik had dit inderdaad al ter sprake gebracht onder iemand anders zijn post, maar zonder extra toelichting mbt overgevoeligheid die wat ons betreft voor een groot stuk bepalend zal zijn in de beslissing.
Op dit moment lijkt het mij zeer moeilijk haalbaar om dit bij hem tot een goed einde te brengen.
Maar misschien over 5 jaar -dan is hij 18- dat hij er beter mee om kan.
Is het erg nadelig om jaren te wachten met de start van een behandeling?
Of zijn er bijvoorbeeld minder invasieve behandelingen dan een vaste beugel?
Heel erg bedankt!
Hoe eerder hoe beter. Ik kan…
ok, dus wachten tot hij wat…
Dankjewel voor jouw antwoord!
U kunt dat het beste…