artikel poetsen voor of na het ontbijt

Author:
viking
Posted:
di, 02/18/2025 - 18:13
Met een beetje verbazing dit artikel gelezen.
En vooral deze zin:
" Tijdens je slaap hoopt zich viezigheid op in de vorm van tandplak en bacteriën, mede door verminderd speekselproductie tijdens de slaap. "

Je poetst en flost je tanden toch voor het slapen gaan? Dan zouden er alleen lichaamvriendelijke bacteriën kunnen feesten in je mond.

Dat je, als je na het ontbijt wilt poetsen, een half uur moet wachten is ook weer vreemd. Je zal maar naar je werk moeten en een frisse adem willen hebben.
Overigens was een paar jaar geleden het advies een uur te wachten met poetsen na zure voedingsmiddelen.
Ben 65 maar hoevaak de adviezen zijn gewijzigd zijn niet te tellen.
3x poetsen met een harde borstel (stonden we allemaal in de pauze in de gore toiletruimte onze tanden te poetsen op school).
Toen was 2x poetsen beter want minder slijtage, en later de harde borstel weer in de ban enz.

Best verwarrend.
Tandarts_Richa…

Je poetst helaas niet alles weg dus bacterien feesten en gaan dood en gaan ruiken...
Niet verwarrend aangezien er onderzoek gedaan wordt met vaak verschillend uitkomst.
Uit onderzoek is gebleken dat poetsen een uur na het ontbijt voor de meeste mensen niet haalbaar was, oa ivm werk etc, dus dan kan men beter gelijk poetsen, was minder schadelijk.
di, 02/18/2025 - 20:19 Permalink
viking

Voor de goede orde: ik val niemand aan maar probeer aan te geven dat het voor de patiënt onduidelijk is.

Een onderzoek met verschillende uitkomsten. Dat is nou precies het probleem.
Het artikel stelt dat voor het ontbijt poetsen de beste keus is.
Maar doe je het na het ontbijt, dan moet je een half uur wachten.

Zoals gezegd is mij verteld een uur te wachten na zure voeding.
En dit is dus wat jij nu eigenlijk beaamt in je laatste zin.
Jij stelt: een uur is beter, maar als je daar geen tijd voor hebt poets dan eerder. Dat haal ik niet uit dat artikel, daar staat duidelijk een half uur.
Staat niet bij dat daar rekening gehouden is met mensen die naar het werk moeten. Zoals het er staat is het uur verleden tijd en een half uur genoeg.

Dus op die manier weer verwarrend. Niet iedereen hoeft naar zijn werk. Werkeloos, pensionist, thuiswerken, late dienst of ziek. Dus er zijn zat mensen die een uur kunnen wachten. Zoals ikzelf, na mijn bammetje met jam e.d. Ik moet dan een enkele keer sjoemelen met dat uur omdat ik wel snel weg moet.
wo, 02/19/2025 - 10:27 Permalink