Cyp afwijkingen

Author:
RianneB
Posted:
do, 02/20/2025 - 02:55
Hoi,

Ik kan me niet herinneren dat ik in mijn leven pijnvrij bij de tandarts ben geweest. Desondanks ben ik toch met enige regelmaat geweest. Ik heb een erg slecht gebit, door medicijngebruik en ik denk dat er ook wel wat aanleg bij zit.
2 jaar geleden is er voor bijwerkingen van medicijnen een cypafwijking gediagnosticeerd. Nu is het dus te verklaren dat een verdoving lydocaine niet werkt. Elk morfine achtige stof werkt bij mij erg slecht omdat de cyp2D6 traag metaboliseerd. Dáardoor wordt het niet omgezet naar een morfine achtige en dus werkt het niet of nauwelijks.
Door veel ziekenhuisopnames ben ik niet in staat geweest om naar de tandarts te gaan. Toen ik eenmaal weer eindelijk thuis kwam, kwam ik er achter dat ik zonder pardon ben uitgeschreven bij de tandarts. Ik heb dus tijdens de ziekte geen mondzorg kunnen krijgen. En nu thuis zit ik ook zonder. De tandartsen die in het dorp nog patiënten aannemen heb ik een erg slechte ervaring mee. Mede door bovenstaande oorzaak. Nu is mijn kies los gaan zitten. En ik weet eigenlijk helemaal niet meer hoe ik dit (het liefst zo humaan mogelijk) moet gaan bolwerken. Zonder tandarts. Zonder idee hoe het verdoofd kan worden. En met een Wajong uitkering. dus ik heb echt geen geld voor een volledige narcose (lijkt me enigszins wat overdreven ook, en helemaal niet zo handig met die cyp variatie, daar heb ik namelijk al genoeg ellende mee gehad) naast de cyp2D6 heb ik ook een cyp1a2

Iemand die hier iets zinnigs over te zeggen heeft?
Stiekem ben ik met de jaren natuurlijk ook behoorlijk wat vergevorderd geraakt in de angst voor het überhaupt durven te verzorgen van mijn tanden. Waar ik er eerst een dwang van had en zonder overdreven zeker een stuk of 15 keer mijn tanden poetsen kon op een dag. Durf ik ze nu niet eens altijd aan te raken.
Het is dus ook echt geen makkelijke klus om überhaupt zonder schaamte de mond open te stellen voor een fatsoenlijke ogende tandarts met een wit gebit 🫣
Tandarts_Richa…

Wij zien heel wat ellende door verschillende oorzaken. Wij zijn er om waar mogelijk te helpen dus u hoeft zich bij ons niet te schamen. Belangrijk is dat u de eerste stap tot herstel neemt door uw gebit te laten onderzoeken en met u de verschillende mogelijkheden door te nemen. Dan een keuze te maken. Waar uw keuze v mogelijkheid samen komt met uw financiele mogelijkheden, dat is de weg dat u kunt bewandelen. Soms kan een herstel in fasen uigevoerd worden zodat u toch, soms met beperkte financiele middelen, tot een oplossing kunt komen.
"Het uitschrijven als patient door de tandarts, zonder toestemming van de patient, is te beschouwen als een eenzijdige opzegging van de behandelingsovereenkomst. Dat is wettelijk verboden, tenzij sprake is van een gewichtige reden (artikel 460 Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst).".
"Kun je uitgeschreven worden bij de tandarts?
Voordat de tandarts u kan uitschrijven (lees: eenzijdig beëindigen van de behandelovereenkomst) is wel vereist dat de tandarts u van te voren eerst waarschuwt. Dus aangeeft dat u regelmatig dient te komen en als u in gebreke blijft dan (uiteindelijk) u kunt worden uitgeschreven.".
"Hoe lang blijf ik ingeschreven bij de tandarts?
Tandartsen zijn verplicht je dossier tien jaar te bewaren. Als het langer dan tien jaar geleden is dat je bij de tandarts bent geweest, is de kans groot dat je geen dossier meer hebt. Dan kunnen wij een nieuwe voor je aanmaken. Je kunt dus gewoon bellen voor een intakegesprek.".
https://knmt.nl/sites/default/files/platform/2023-03/KNMT-Handleiding-n…
Belangrijk blijft een goede verzorging v ue gebit....dit om nog erger te voorkomen.
Zoek een tandarts die u kunt vertrouwen desnoods in een ander stad of op een tandheelkunde universiteit opleiding.
do, 02/20/2025 - 23:41 Permalink