13 tanden

Author:
venzi
Posted:
wo, 04/02/2025 - 01:55
Beste forum-lezers!

Ik heb een partner afkomstig uit polen die na 8 jaar eindelijk de moed heeft verzameld om haar gebit aan te laten pakken. Ze heeft al 8 jaar nergens last van, tot afgelopen weekend. Ik had zelf daarvoor nooit haar gebit gezien omdat zij haarzelf ontzettend schaamde voor haar gebit. Totdat zij afgelopen weekend zoveel pijn kreeg dat er geen andere optie meer was.

Ik heb met haar een afspraak gemaakt bij de tandarts waar ik haar al recent had ingeschreven, en blijkt dat haar gebit in ontzettend slechte staat is. Er moeten 13 tanden ( vooral kiezen/wat er nog van over is) getrokken worden omdat het niets meer is. Ze is ontzettend bang na alle trauma's die ze voorheen in polen heeft opgelopen. Het leek wel of ze haar als "proefkonijn" hebben gebruikt en maar gewoon wat hebben aangemodderd.

Nu hebben we een doorverwijzing gekregen voor de kaakchirurg om 13 tanden te laten trekken, daarna kan de tandarts verder om er iets moois van te maken. Nu hebben wij concreet de volgende vragen;

Hoe gaat dit traject in zijn werk? Gewoon naar de kaakchirurg, alles laten trekken en afzien? Ze vraagt zichzelf vooral af hoe ze moet eten na deze ingreep? Het gaat namelijk om alleen maar kiezen want haar voortanden zijn nog goed/iets van te maken.

Ze geeft aan absoluut geen prothese te willen die haar gehemelte afdekt, nu ben ik bang dat zij weinig keus heeft hiermee of zit ik er langs?

Hoe lang gaat dit complete traject ongeveer in beslag nemen? Dan bedoel ik vooral vanaf het moment dat alles getrokken is tot aan het moment dat ze voorzien is van haar nieuwe prothese? Zit hier veel hersteltijd tussen normaliter?

Bedankt alvast voor het lezen van dit boekwerk! :)
Tandarts_Richa…

Een partieel (gedeeltelijk) prothese dekt de verhemelte. Als de hoektanden nog goed zijn en eventueel nog een kleine kies ernaast dan kan dat gebruikt worden om een frame prothese te maken. Bij een frame kan de verhemelte gedeeltelijk open blijven. Afhankelijk v welk oplossing gekozen is kan het traject verschillen. Welk oplossing is voor haar overeengekomen.
wo, 04/02/2025 - 22:41 Permalink