Pijn implantaat?

Author:
margreet63
Posted:
vr, 07/18/2025 - 09:52
Dag, heel graag reactie want ik ben radeloos. Anderhalf jaar geleden implantaat gekregen in onderkaak. Dit na jaren zoeken welke kies ontstoken was en toen na wkb en door kies heen geboord ging kies eruit en werd er implantaat geplaatst.(Zonder verstandskiezen de tweede vanaf achter gezien, links) Dat ging ontsteken en toen antibiotica gekregen. Daarna kroon erop geplaatst. Dat was in juli 24. Omdat ik dacht ik last had van kies erachter heeft tandarts daar kroon op geplaatst. Dat was in aug 24.Dit deed lange tijd erg pijn, maar stopte ook even. Sinds een paar weken is de pijn niet te houden. Omdat er ook boven twee kronen zitten en daartussen het tandbeen bloot ligt weet ik niet meer waar de pijn begint. Als ik warm drink of iets zoets eet krijg ik aan linkerkant rood tandvlees en de hele dag pijn. Er zijn foto’s gemaakt en zelfs in mijn vakantie een tandarts opgezocht. Toen dacht ik dat het van bovenste kronen kwam maar tijdens behandeling deed onder erg pijn! Gisteren zou er scan gemaakt worden door een endontoloog maar hij heeft een foto gemaakt en zei dat scan niet nodig was. Ik had blootliggend tandbeen. Geen metalen ragers gebruiken ,dat deed ik al niet meer omdat dat voelt als staalborstel, maar ik maak elke dag tussen kiezen schoon! Tandpasta tegen tanderosie en spoelen met fluor, dat laatste doe ik nu sinds paar dagen. Niets helpt! Vannacht weer wakker gelegen van kloppende pijn en pijn hals en hoofd. Niemand vind iets!! Maar ik word er dol van en onderneem eigenlijk niet veel meer door de pijn die telkens weer de kop op steekt. Is het nou toch het implantaat?
Tandarts_Richa…

Als anderen die in uw mond kijken en niets kunnen vinden, dan is het voor mij, zonder x-foto en mond inspectie, heeeel moeilijk om te beoordelen waar /wat de klachten zijn. Ik zou toch vandaag( anders is het weekend) uw tandarts raadplegen.
Als ik geen oorzaak vind stuur ik u naar huis.... heeel vervelend maar vaak, als de pijn erger wordt, kunnen wij uiteindelijk een oorzaak vinden. 8 uur voordat u naar de tandarts, voor pijn,gaat , geen pijnstilling nemen. Anders wordt het voor ons heel moeilijk.
vr, 07/18/2025 - 12:03 Permalink
margreet63

Goedendag, dank voor uw antwoord. Ik heb al tijden onbegrepen pijnklachten. Kaakpijn enz. Ben bij kaakfysio , helpt echt niets! Gnatholoog… super lieve man maar op een bitje en pillen om de zenuwen tot rust te brengen, helpt het niet. Nu had ik jaren geleden een afdruk van mijn gebit gekregen en daar zag ik dat mijn kiezen totaal anders op elkaar aansloten dan nu. Niet gek, na drie kronen en een implantaat. Ook had de tandarts 2,5 jaar geleden een klein stukje aan een gedraaide kies gemaakt. Puur esthetisch, omdat het net leek of er een gat zat. Is mijn voorste kies linksboven. Ik roep al heel lang dat occlusie niet klopt, maar iedereen meer dat met zo’n blauw papiertje. Omdat mijn kaak telkens uit balans raakt door het bijten, is het ook bijna niet te zien. Nu had ik bij de tandarts die de scan zou maken, die gipsafdruk van dat gebit meegenomen. Ik zag dat die kies waar stukje op gezet was op de gipsafdruk mooi aansloot maar niet bij mijn gebit nu. Ik heb ook telkens het gevoel dat het tikt! De tandarts riep meteen: mevrouw u hebt gelijk! Die andere kiezen zweven gewoon.
Heeft er gelijk een stukje afgehaald en dat was een enorm verschil. De volgende dag was alle pijn verdwenen !!!
Nu heb ik alleen nog steeds een stijf gevoel in rechterkaak. Ik heb het gevoel dat ook daar nog iets zit.
Ik durf echt te vertrouwen op dat gevoel want jaren geleden ook kaakklachten na stuk op afgebroken kies. Ik riep telkens dat het daarmee begonnen was. Toen deze weer afbrak was het meteen dezelfde dag over.
Mijn vraag is: wie kan op een echt goede manier de occlusie beoordelen? Ik heb de gnatholoog gevraagd tijd geleden, de tandarts en allemaal pakken ze zo’n blauw stukje papier. Maar ik merk dat ik mijn kaak zo beweeg dat het weer gaat passen , maar wel met pijn. Ik klem zeer beslist niet, ( overdag kan ik dat met zekerheid zeggen, nacht gebruik ik bitje) want dat kan ik niet eens!
Weet u raad?
Toch een ctcb scan? Of zie je dan niets?
zo, 07/20/2025 - 19:00 Permalink
margreet63

Overigens schreef ik mijn bericht idd een dag nadat de tandarts die de scan zou maken, een stukje van tand afgehaald had. Toen was ik nog radeloos van de pijn. ‘S middags at ik iets en voelde plotseling mijn pijn wegtrekken, echt in 5 seconden tijd. Niet te geloven! Alsof mijn kaak en de zenuwen daar weer tot rust kwamen. Tegen iedereen op dit forum, zou ik willen zeggen: je kunt dus echt enorme kiespijn hebben door je kaak!
Maar het komt naar mijn idee echt niet alleen door klemmen, knarsen enz, maar ook door verkeerde occlusie. Zeker als er iets veranderd is in je gebit.
Ik neem aan dat u dat kunt bevestigen???
Nu nog steeds mijn vraag hoe dit nou op te lossen ???? Ik geloof direct dat ik daar gevoelig voor ben, maar er is iets!
zo, 07/20/2025 - 19:09 Permalink
Tandarts_Richa…

"De T-Scan is een digitaal occlusie analyse systeem dat tandartsen gebruiken om de manier waarop patiënten bijten en kauwen nauwkeurig te analyseren. Het systeem maakt gebruik van een dunne sensor die in de mond wordt geplaatst om de drukverdeling en timing van de kaakbewegingen te meten. Dit helpt tandartsen om eventuele overbelasting van tanden en kiezen te identificeren, wat kan leiden tot pijnklachten of schade aan restauraties.
De T-Scan biedt tandartsen een nauwkeuriger beeld van de occlusie (de manier waarop de tanden op elkaar passen) dan traditionele methoden zoals articulatiepapier. Het systeem kan 2D- en 3D-beelden genereren van de beet, inclusief de krachtverdeling en de timing van de contactmomenten.
Hoe werkt de T-Scan?
De tandarts plaatst een dunne, herbruikbare sensor in de mond van de patiënt.
De patiënt bijt op de sensor, waardoor de software de beet kan analyseren.
De software genereert 2D- en 3D-beelden vPaul Schoemaker.an de beet, inclusief krachtverdeling en timing.
De tandarts kan deze beelden analyseren om eventuele problemen te identificeren.
Samenvattend: De T-Scan is een waardevol hulpmiddel voor tandartsen om de occlusie van patiënten nauwkeurig te analyseren en te behandelen, wat kan leiden tot betere tandheelkundige resultaten en minder klachten.".
Vind een tandarts/Gnatholoog die hiemee werkt. Weet niet waar u woont maar weet een collega bij mij in de buurt, in Steenbergen. Paul Schoenmaker.
zo, 07/20/2025 - 22:47 Permalink
margreet63

Ik heb inmiddels afspraak hier in buurt voor t-scan. Helaas pas over twee weken. Waar ik me zorgen over maak is dat als ik op tandvlees linksboven achter de achterste kies druk dat pijn doet. Ik kan zo mijn nagel erachter duwen en proef bloed. Ik denk dat tandartsen gek van me worden , omdat ik ook kaakklachten had, of is het heb? Tmd Maar het kan ook dat ze daar alles op gooien . Ik voel dit heel duidelijk. Ik spoel al met van alles! Fluor, waterstofperoxide. Stokeren…
di, 07/22/2025 - 17:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Flink bot verlies. Heeft u /rookt u. Aan de hand v deze foto zou ik de achterzijde v d 35 en 27 willen inspecteren op mogelijk lekkage. Op de foto lijkt het of er ruimte is tussen de kiezen. Heeft u last dat draadjes vlees blijft hangen tussen de kiezen. Heb uw verzoek doorgegeven. Maar u kunt ook een x-foto plaatsen zonder uw gegevens. Maar om het een en ander goed te beoordelen zou ik een x-fot willen hebben met de wortelpunten erop.
di, 07/22/2025 - 19:59 Permalink
margreet63

Dank voor uw altijd snelle reactie!
Ik rook niet, nooit gedaan ook. Leef gezond. Idd blijven er altijd stukjes eten tussen de kiezen. Staat er op een scan wel de wortelpunten? Waar denkt u aan dan? Iedereen denkt nu volgens mij aan tmd maar ik kan natuurlijk ook andere klachten krijgen! En die kaakklachten zaten rechts, en dit is links. Wat moet ik doen???
di, 07/22/2025 - 20:34 Permalink