Gaatjes, wortelbreuk ?

Author:
anna88
Posted:
za, 08/16/2025 - 15:13
Ik ga elke 3 maanden na de mondhygiëniste en elke 6 maanden op reguliere controlle tandarts. Jaren is niets aan de hand, behalve een kroon op een snijtand links onder, incl wortelkanaal behandeling. Nu was ik op controlle ivm losse kroon en zag een vervangend tandarts ( die ik nooit eerder gezien heb) op de röntgenfoto een dubieuze wortelbreuk onder de kroon.. een collega zag het niet, ook niet toen hij de kroon eraf haalde en de plek inspecteerde. Dus kroon opnieuw bevestigd en klaar. Wel zagen ze op de foto naast het element met de kroon een gaatje. Dus deze gemaakt . Direct nieuwe foto's gemaakt van de overige tanden ( ter controlle, was weer 2 jaar geleden ). Hierop zag ze nog 3(!) Gaatjes zitten.. bij vergelijking met de foto's van 2 jaar geleden zaten ze er toen ookal .. en zijn 2 vd 3 niet veranderd in grote. 1 gaat ze nog behandelen en de overige 2 niet omdat ze niet veranderd zijn tov 2 jaar geleden, en omdat ik een bitje krijg voor kaakklemen/knarsen , gaatjes vullen vind ze niet verstandig met het gebruik van een bitje.. Mijn vragen zijn: Hoe kan het dat gaatjes die er al 2 jaar zitten niet eerder aan mij vertelt zijn , en waarom hoeven ze niet behandeld? Kan dat geen kwaad? Wat heeft het bitje daarmee te maken ? Hoe kan het dat tandarts 1 een dubieuze wortelbreuk ziet en tandarts 2 niet ? Het gaatje zat links onder, nu doet de kies er tegenover ( links boven) ook pijn met uitstraling linker oor. Kan dat vd behandeling/gaatje zijn?
Tandarts_Richa…

Een "gaatje' beginnend (dan zeg ik nog niets maar geef wel reiniging/voeding instructie of ik heb geen tijd meer in die afspraak en komt het volgende keer) of al door de glazuur grens heen. Erdoor betekent vullen nog niet door monitoren( in de gaten houden). Of misschien net door dan toch monitoren en om de zoveel tijd x-foto ter controle, monitoren dus. Als het process inactief is hoeven wij niet te vullen. Zien wij op x-foto dat het process verder gaat dan ingrijpen.
Als een vulling te "hoog"is dan drukt dat tegen de kies ertegenover...daar krijg je waarschuwing signalen. Dus terug en hoogte controleren.
Een "bitje"maken hoeft m i geen reden te zijn om niet te vullen. Wel vullen voor het maken v bitje. Of conclusie monitoren.
Een x-foto zegt niet alles, de een ziet dan beter dan de ander...rondom pocket meten en als alles goed/normaal is maar op een plek niet dan kan je de conclusie wortelbreuk trekken. Een scan maken voor zekerheid of een opklap ( open maken en met direct zicht inspecteren).
za, 08/16/2025 - 19:49 Permalink
anna88

Dankjewel voor uw reactie , morgen moet ik terug voor een ander gaatje te laten vullen . Zou u de overige gaatjes ( die langer dan 2 jaar stabiel zijn, ) wel vullen?, of ook afwachten?

Ik zal tevens de pijnklacht van de tand ( laatste hoektand linksboven) aankaarten , deze zit tegenover de tand waar de kroon verwijderd, opnieuw bevestigd is, en een naastgelegen tand afgelopen vrijdag gevuld is ( links onder) die pijn straalt door naar mijn oor, maar de pijn is niet kloppend of zo heftig dat ik paracetamol nodig heb .
Is dit Napijn/uitstraling van het rommelen met de kroon en vullen gaatje? Röntgenfoto liet daar vrijdag niets bijzonders zien, behalve een stabiel gaatje van jaren.

Tevens heb ik sinds vandaag soms op eb af een vieze smaak in mijn mond, kan dat van de vulling zijn?
zo, 08/17/2025 - 17:25 Permalink
anna88

Dus als de vieze smaak niet vd vulling komt.. moet er iets van een infectie spelen?( ondanks dat er geen ontsteking te zien is op de foto's) . Moet ik hiervoor AB vragen? ( tand vd kroon heeft twee wortelkanaal behandelingen gehad. De eerdere was niet diep genoeg, dus nieuwe tandarts heeft hem opnieuw behandeld)
zo, 08/17/2025 - 23:47 Permalink
Tandarts_Richa…

Zou kunnen.
Afgelopen 5 jr heb ik mischien 3x een AB kuur voorgeschreven. Ik vind dat in detandheelkunde niet altijd nodig. Beter is de oorzaak zoeken/vinden. En als niet te vinden erger laten worden zodat het gevonden wordt. Een AB kuur onderdrukt...kunnen wij soms niet vinden.
Soms kan een herbehandeling (wkb) toch complicaties geven.
ma, 08/18/2025 - 08:27 Permalink
anna88

Dankjewel , ik zal het zo navragen. Ik krijg over 4 weken een gyneacologische operatie , waarvoor ik al 9 mnd wacht . Ik wil niet voor verrassingen komen te staan, zodat de operatie niet doorgaat. Stres heb ik nu wel dat die door mijn tand problemen straks niet doorgaat.
ma, 08/18/2025 - 14:25 Permalink
anna88

Ben terug geweest voor een ander gaatje te vullen aan de andere kant

Op mijn vragen gaf ze aan dat de pijn op andere plekken van mijn tanden uitstralingspijn is door geiriteerde zenuw en/of uitzetting vullingen en kroon.
De vieze smaak zou door mijn kroon kunnen komen, omdat hij op een zwake plek zit , waar veel wortelkanaal behandelingen zijn geweest, en het afwachten is tot die wortel breekt .. advies om daar goed te poetsen/stokeren en iets van fluoride op te smeren.

Op basis vd foto's ziet zij geen wortelpunt ontsteking of noodzaak tot een wortelkanaal behandeling. Ook omdat ik in de nacht geen pijn heb .

De andere 2 gaatjes wil zij blijven monitoren en niet vullen
ma, 08/18/2025 - 16:46 Permalink
anna88

Dankjewel voor uw reacties.
Er is ook een bitje aangemeten die ik over 2 weken kan ophalen. Ze vermoed kaakklemmen ( ook ivm hypermobiel Ehlers-Danlos syndroom bij mij) ,

Ik ben vooral bang dat er straks een ontsteking komt waardoor de operatie niet doorgaat
ma, 08/18/2025 - 21:35 Permalink
anna88

Waarvan vermoed u de ontsteking? De vieze smaak, de pijn klachten?

Ik heb buiten het ophalen van het knars bitje geen controlle meer op korte termijn ( pas eind november periodieke controlle)

De tandarts zei dat ik geen ontsteking, wortelpunt ontsteking etc heb omdat de fotos goed zijn. Ze gaf als oorzaak aan: knarsen, klemmen , zwakke kroon, uitzetten nieuwe vullingen , napijn van boren . En stres, dat werd nog eens benadrukt... terwijl ze ook zegt dat de vieze smaak vanuit mijn kroon komt, die niet goed vast zit omdat de wortel zwak is etc . Dan is er mijn inziens een infectie..
Tis dus wachten tot ik een abces krijg tot ze t serieus nemen.. pijn zal ik thv de kroon ws niet krijgen omdat de wortels dood zijn.
di, 08/19/2025 - 19:44 Permalink
Tandarts_Richa…

Als een kroon niet goed vast zit zou ik het los maken en opnieuw vast zetten. Los kan betekenen dat daaronder vuil/speeksel gaat zitten dat gaat rotten vandaar de mogelijke vieze smaak. Maakt men dat niet goed vast dan kan het zover rotten dat de kies verloren raakt of een wkb misschien nodig zal hebben.
Ik snap het even niet meer....kroon was toch vastgezet door vervangend tandarts???. Wij hebben het hiewel hoe het afloopt.r over een operatie gehad, lees eerder hier boven...Operatie was toch vanwege de ontsteking???. Ik ben de draad nu kwijt. Ik lees
Voorkomen is beter dan genezen. Als ik weet dat iets niet goed is wacht ik niet tot er een abces is.
di, 08/19/2025 - 21:15 Permalink
anna88

Korte samenvatting :
Periode controlle gehad eind mei . Helaas begin augustus Klachten.
Klachten: ik constateerde vorige week een beweegeliike kroon ( zit op een tand die eerder afgebroken is geweest met diverse wortel kanaal behandelingen en stiftopbouw) , de kroon was licht bewegelijj, niet extreem los, en pijn rondom de kroon. Controlle bij vervangend tandarts, zij maakte een foto en constateerde dubieuze wortelbreuk .
Zij liet collega ( die al +-30 jaar tandarts is ) meekijken. Hij was het niet eens met haar constatering. Kroon verwijderd, mond geïnspecteerd en liet de vervangend tandarts weer de kroon vast zetten .

Omdat het al 2 jaar geleden was direct röntgenfoto's van overige elementen gemaakt. Daarop zag ze 4 gaatjes . 2 die er twee jaar geleden ookal zaten en niet groter zijn geworden en twee die iets gegroeid zijn . Deze twee heeft ze afgelopen vrijdag en maandag gevuld . Incl aanmeten knarsbitje.

Op mijn vraag waar dan de pijn in de hoektand linksboven vandaan komt ( terwijl daar niets gedaan is) kreeg ik te horen dat dat uitstralingpijn is, de gevuldekies daar recht onder ( bijschaven vulling niet geholpen) , of stres . Vieze smaak zou van de kroon komen ( die nu weer vast zit, maar +- 2x p jaar licht los gaat zitten) verder zegt ze dat er niets aan de hand is, omdat de foto's verder goed zijn..
Dus geen afspraak gekregen voor opvolging pijnklachten, maar enkel de periodieke controlle eind oktober . ..

De operatie betreft een hysterectomie, dus staat los vd mond problemen .
wo, 08/20/2025 - 18:02 Permalink
anna88

Zou u adviseren om eerder terug te gaan? Of zou ik het nog tot de periodieke controlle kunnen afwachten ?
De pijn komt in vlagen en duurt enkele seconden. Kan de pijn niet opwekken met koud of warm drinken/ eten , of met aanraking. Tanden poetsen, eten , drinken gaat prima. Maar vanuit het niets komen bij 3 verschillende tanden ( waarvan 1 recent gevuld) de " pijn steekjes". Heb er geen pijnstilling voor nodig, maar voelt wel vervelend.
wo, 08/20/2025 - 23:38 Permalink
anna88

Mijn vaste tandarts is nog enkele weken afwezig , 1-9 is hij terug , dan heb ik ook direct een afspraak bij hem gemaakt . Heb aan de secretaresse nog eens gevraagd of het eerder beoordeeld moest worden, maar was niet nodig.. ze zeggen nog steeds dat het de pijn van de vullingen is , en uitstralingspijn..
do, 08/21/2025 - 22:14 Permalink