Gaatje onder tandvlees

Author:
supermarr
Posted:
ma, 01/27/2014 - 15:53
De vorige keer ben ik voor het eerst sinds tijden weer naar de tandarts geweest. Het was een controle, niks aan de hand. Tot het maken van de röntgenfoto. Ik heb blijkbaar 2 gaatjes bij mijn tanden, maar dat was alleen te zien op de röntgenfoto. Dat betekent dat het gaatje onder mijn tandvlees zit? Hoe gaan ze dit in hemelsnaam vullen? Ik begin echt in paniek te raken hierover :(
angeliquev

Heb ik ook gehad .. kies voor verdoving alsjeblieft .. ze moeten gedeeltelijk je tandvlees weghalen .. bij mij boorde ze het weg (weet niet of dat normaal is). Daarna nog wel flink gebloed .. maar dat was een dag later al weer goed ! Blijft wel een weekje gevoelig ..
ma, 01/27/2014 - 17:13 Permalink
supermarr

Het zit niet tussen de kiezen, maar blijkbaar was het alleen te zien op de rontgenfoto...Ik ben er nu best bang voor en eigenlijk durf ik helemaal niet te gaan, maar ik moet wel. Anders wordt het alleen naar erger...Doet een verdoving pijn?
di, 01/28/2014 - 07:14 Permalink
marjo67

Verdoving voelt hetzelfde als een gewone prik ..

Daar zijn dan de meningen over verdeeld, want ik vind persoonlijk dat een gewone prik heel iets anders is dan een verdoving bij de tandarts.

@Supermarr, voor de verdoving hoef je echt niet bang te zijn. De lange naald ziet er misschien wat afschuwwekkend uit, maar deze is zo scherp dat je er nagenoeg niks van voelt als de verdoving gezet word. Ook de verdovingsvloeistof is niet pijnlijk. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen, want hoe gespannener je bent, hoe meer je denkt te voelen :wink:

" Ik heb blijkbaar 2 gaatjes bij mijn tanden, maar dat was alleen te zien op de röntgenfoto.Dat betekent dat het gaatje onder mijn tandvlees zit? "
Zitten er in desbetreffende tanden vullingen? Want dan het ook zijn dat de gaatjes onder de vullingen zetten oftewel lekkende vullingen en die zijn zo op het oog ook niet zichtbaar namelijk.
Zijn het gaatjes onder het tandvlees, dan betreft het de wortel. Dat heb ik ook eens gehad bij een kies, maar die kies kon helaas niet behouden blijven :(

Sterkte en maak je niet te druk over de verdoving.....
di, 01/28/2014 - 19:03 Permalink
angeliquev

Ok .. tja mijn vorige tandarts (2006) zei dat het aanvoelde als gewone prik :P Maarja .. die heeft ook veel verprutst aan mijn mond ... Dankzij hem liep ik nog 7 jaar met een ontsteking aan mijn wortel .. apexresectie tot gevolg. En ik heb trouwens angst voor naalden ..

Afijn .. laat mijn gezwets maar zitten .. terug op topic !
wo, 01/29/2014 - 12:37 Permalink
supermarr

Heel erg bedankt voor de reacties! Het zijn 2 gaatjes, precies bij mijn tanden in het midden, dat maakt het zo kut. Ik ben gewoon pijn dat het hartstikke veel pijn gaat doen, maar ik denk dat het met een verdoving best meevalt. Misschien moet ik maar mijn ogen dicht doen wanneer die naald erin gaat (of misschien tijdens de volledige behandeling, haha!). Zo te lezen valt het wel mee en hebben jullie het zelfs erger gehad... Maar ja, ergens ben ik nog steeds bang. Misschien ga ik maar 10 keer ademhalen oefenen, zodat ik niet in mijn broek schijt, wat voel ik me nou een echte man , haha. Nu is de angst voor pijn wat minder, maar maak ik me meer zorgen over de kosten (ben niet aanvullen verzekerd -_-).

Maar goed, moet je een verdoving aanvragen voordat ze beginnen of vragen ze het vanzelf? Zou nogal kut zijn als ik ervan uit ga dat ik het krijg en ze vervolgens lekker mijn tandvlees gaan verbouwen...
wo, 01/29/2014 - 14:23 Permalink
marjo67

Mijn TA geeft standaard bij vullen verdoving, wat andere TA doen weet ik niet. Natuurlijk staat het je altijd vrij om een verdoving te weigeren, maar als ze onder je tandvlees moeten zijn lijkt me dat niet verstandig. Zoals ik al eerder schreef, de naald ziet er ietwat eng uit, maar echt waar, je voelt hem amper en de verdovingsvloeistof doet razendsnel zijn werk....

Schaam je maar niet hoor, want ik heb dan wel makkelijk praten, maar ben net zo'n angsthaas :wink: en daarbij moet ik de 1e persoon nog tegenkomen die met plezier naar de TA gaat...

Tja, wat je zorgen om (ik lees "betalen van") de kosten betreft, daar kan geen mens je mee helpen. Wat je wel kan doen (als je het nog niet gedaan mocht hebben) is een begroting opvragen. Weet je iig wat het je gaat kosten.
Om enig idee te krijgen wat vullen je gaat kosten: http://www.tandartstarieven.nl/tandartstarieven/Vullingen.html
do, 01/30/2014 - 10:34 Permalink