Foto's om de drie jaar voldoende?

Author:
daniel27
Posted:
wo, 05/14/2014 - 19:56
Is er een wetenschappelijke standaard voor het maken van foto's? Ik vroeg op basis van vorige tandartsen of het na twee jaar niet tijd was voor nieuwe foto's. Toen zei mijn tandarts dat mijn gebit er goed uitzag op de foto's van de vorige tandarts en hij het daarom voldoende vond om dit 1 keer per drie jaar te doen. Voorzover van belang heb ik de afgelopen jaren geen tandsteen laten verwijderen en geen gaatjes gehad, elk half jaar op controle geweest inclusief vandaag :D Is 1 keer per drie jaar mogelijk of kan ik best 'verlangen' dat er om de twee jaar een foto wordt gemaakt?
vV

Goh, meestal vinden mensen dat er teveel foto's worden gemaakt. De wetenschappelijke standaard is dat er zoveel foto's gemaakt worden als verantwoord is voor goede diagnostiek.
Als er een lijn van foto's is van voorgaande jaren waar geen veranderingen zichtbaar zijn en er geen leefpatroon of andere redenen zijn is 3 jaar wel een verantwoord interval ja.
wo, 05/14/2014 - 20:11 Permalink
vV

Gemiddeld komen we wel op een twee jaar uit, ik heb er helaas wel een paar waar het om het jaar gaat, en meestal ook bingo is ook, maar dan heb je een goede reden.zitten er veel vullingen doe ik ook eerder om de twee dan om de 3 jaar, tenzij je een lange reeks zonder problemen hebt maar dan heb je dus een lang dossier om op te oordelen.
wo, 05/14/2014 - 20:55 Permalink
Alexandra11

Ik vind persoonlijk dat er teveel foto's worden gemaakt. Ik laat tegenwoordig alleen een foto maken als ik me bij een andere tandarts inschrijf, of wanneer er een WKB moet worden gedaan. Ik heb18 jaar lang geen foto's laten maken, tot 5 maanden terug. Niks aan de hand.
wo, 08/13/2014 - 00:44 Permalink
vV

wat is teveel?
Al bedacht dat een wortelkanaalbehandeling wellicht voorkomen kan worden wanneer problemen tijdig ontdekt worden?
aantal /frequentie van foto's is sterk afhankelijk van de staat van het gebit en wellicht predisponerende factoren als diabetes o.a.
Tandarts moet dat individueel bepalen, en dus niet met oogkleppen op om de x - maanden maar een foto maken, alleen maar omdat x-maanden voorbij zijn.
Maar nu zeggen omdat achteraf niets aan de hand is dat het met weinig fotos werkt is leuk, maar in dit geval alleen op u zelf van toepassing, en makkelijk praten achteraf. Als we alles vooraf zouden weten...was ik nu geen tandarts (meer).
wo, 08/13/2014 - 08:13 Permalink