Steeds opnieuw gaatjes

Author:
ididit
Posted:
za, 09/27/2014 - 17:46
Zijn er ook nog andere tips om gaatjes te voorkomen dan goed poetsen, stokeren, flossen, tandarts en mondhygiëniste bezoeken?
Dat doe ik namelijk allemaal al. Ik gebruik ook al jaren geen suiker en alcohol en eet relatief weinig koolhydraten. Toch zijn de gaatjes niet tegen te houden. Ik heb al vaker gegoogeld of tips van anderen gekregen. Daarom spoel ik soms met baking soda, neem ik soms extra mineralen en heb ik zelfs een soort tooth creme aangeschaft die je op je tanden smeert om te helpen remineraliseren.
Ik word er redelijk niet goed aan zo langzamerhand.
Wat mee kan spelen is pre-menopauze (dus hormoonveranderingen) en ziekte.
Ik vermoed dat de zuurgraad / flora in mijn mond misschien niet goed is? Graag een goed advies.
ididit

Ik eet niet heel veel fruit, een per dag (wisselend bijv. kiwi, appel, peer, nectarine, frambozen). Verder drink ik geen vruchtensap, geen frisdrank en geen sportdranken en slechts 1 kop koffie per dag. Ik drink wel kruidenthee en eet 1x per dag geitenyoghurt. Ik poets 2x per dag en doe dat niet direct na het eten.
Ik heb vorig jaar wel langere tijd antibiotica moeten slikken, dat zou ook een factor kunnen zijn.
ma, 09/29/2014 - 14:58 Permalink
vV

die antibiotica is geen factor. Antibiotica krijgt vaak de schuld, maar bij kinderen is het meestal de stroop waarin het ingegeven wordt, en/of de ziekte zelf (wordt vaak ook minder/slechter tot geheel niet gepoetst in zon periode), en niet de AB zelf.

Lijkt mij dat het tijd is voor een gericht bacterieel onderzoek.
ma, 09/29/2014 - 15:35 Permalink
ididit

En zo'n bacterieel onderzoek zou via mijn tandarts aangevraagd moeten worden? Of kan dat ook rechtstreeks ergens anders?
Het aantal gaatjes is nu ongeveer 3, 4 per jaar.

Wat is jullie mening over kruidenthee in relatie tot caries?
vr, 10/03/2014 - 16:29 Permalink
Lieneke

Waarom bacterieel onderzoek doen? Als er gaatjes zijn, zijn de streptococcen mutans sowieso aanwezig...dat weet je dan toch al?
Kruidenthee met van die piepkleine paarse stukjes was laatst op tv...bleek toch suiker in te zitten.
vr, 10/03/2014 - 19:57 Permalink
ididit

En wat kan ik daar verder tegen doen, tegen die streptococcen mutans?

Ik zal nog eens extra overleg zoeken met de mondhygiëniste, maar zij vond de laatste keer dat ik mijn gebit goed schoonmaak. Ook vervelend dat zij niet zelf over zo'n bacterie-onderzoek beginnen als dat bestaat. Ik wist van het bestaan niet af.
ma, 10/06/2014 - 19:35 Permalink
Lieneke

Met die bacterie ben je al met de geboorte 'besmet' , net als iedereen. Goed schoonhouden is dan het devies. Maar schijnbaar doe je dat al. Ik zou dan wat verder kijken dan mijn neus lang is. Toch een voedingsdagboek afnemen en coachen. Leefstijl kan invloed hebben, bijvoorbeeld roken en sporten. Ik ken wel iemand die erg goed is in coachen via de mail. Ze is mondhygiënist en vitaliteitstherapeut. Als je haar naam wilt, dan pb me even.
di, 10/07/2014 - 09:24 Permalink