Bang, bang en nog eens bang

Author:
jitske
Posted:
vr, 09/09/2005 - 21:05
Ik ben 22 en ook ontzettend bang voor de tandarts. 5 Jaar geleden ben ik voor het laatst geweest, heb toen 2 bruggen gekregen en er zijn een paar gaatjes gevuld. Dit was bij een speciale angsttandarts, ik was toen nl. ook al 5 jaar niet meer geweest, omdat ik als een kind een beul van een tandarts had en soms wel een uur in de wachtkamer moest wachten voordat ik eindelijk aan de beurt was. Op zich ging dat bij die angsttandarts best goed. Geen lachgas of iets dergelijks gebruikt en dat ging redelijk. De napijn was niet altijd even lekker maar daar kom je dan wel weer overheen. Maar 3 maanden na de laatste behandeling brak weer een kies af en durfde ik niet meer. Nu dus al 5 jaar niet geweest, maar ik heb as. woensdag weer een afspraak. Ik ben wel zenuwachtig, maar heb er aan de andere kant ook wel zin in, want dan krijg ik eindelijk weer een mooi gebit. Ik heb de stap genomen nadat ik een gaatje in mijn voorand constateerde. En als dat echt duidelijk wordt ziet dat er helemaal niet meer uit. Het is nu nog wel te verbloemen. Ik hoop dat ik bij een ontbrekende kies een implantaat kan krijgen. Weet iemand hoe het zit met de napijn?? Is het pijnlijker dan een brug?? Daarnaast gaat een van mijn voortanden steeds meer naar voren staan. Kun je op de andere tand dan een facing laten plaatsen? En moet er bij een facing altijd aan de tand worden geslepen? En bij een kies die ontbreekt zit de wortel nog wel in, kan de tandarts die verwijderen of moet je dan altijd naar een kaakchirurg? Ik heb er nog nooit last van gehad, wel wonderbaarlijk haha. Bedankt alvast. :smt006
minique

Dapper van je dat je nu toch de stap weer hebt gezet om te gaan! Ga je naar diezelfde angsttandarts als een paar jaar geleden?

Je hebt veel vragen en ik hoop ze te kunnen beantwoorden.

Napijn na het plaatsen van een implantaat had ik niet (ik heb in de fase dat de verdoving begon uit te werken 1x een pijnstiller genomen, maar dat was meer uit voorzorg en om van de verdoving zo in de pijnstilling over te glijden dan dat ik op dat moment pijn had). Het tandvlees was eigenlijk alleen wat gevoelig. De hechtingen waren wel heel erg vervelend in mijn geval, maar niet iedereen krijgt hechtingen.
Ik heb zelf geen brug, dus ik kan niet vergelijken en zelfs al zou ik dat kunnen, dan zou het nog heel anders kunnen zijn omdat pijn heel erg subjectief is en het kan ook bij 1 persoon per keer verschillen.

Overigens: die kies waar jij een implantaat op wilt hebben, daar zit de wortel nog in. Het zou ook kunnen (maar dat moet de tandarts echt zelf beoordelen) dat hij de kies weer kan opbouwen met vulmateriaal en met een stift in het wortelkanaal een kroon erop kan zetten.

Of je - als het toch trekken wordt - naar de kaakchirurg moet of dat je eigen tandarts dat doet, zal weer van je tandarts afhangen. Sommigen sturen liever door, anderen doen het net zo gemakkelijk zelf.

Over een implantaat wil ik nog wel een paar andere dingen zeggen. Je tandvlees moet goed gezond zijn en blijven. Interdentaal reinigen (flossen, stoken en/of ragen) zal min of meer een vast ritueel moeten worden. Vaak hoort daar ook regelmatig bezoek aan de mondhygiëniste bij. Dat moet je kunnen opbrengen.
Als je rookt, dan moet je dat in ieder geval een aantal weken rond de implantaat operaties opgeven (liever helemaal zelfs).
Je schrijft nu dat je tot 2x aan toe 5 jaar niet bent geweest. Een implantaat zal goed onder controle moeten worden gehouden, dus 5 jaar skippen zit er dan niet meer in. Ook dat moet je je goed realiseren!

Voor die voortand die naar voren gaat staan te maskeren, zijn de mogelijkheden: facing of beugel. Hangt helemaal af van hoe de tand precies staat en zo en daar kan dus zo geen uitspraak over gedaan worden en zal je met je tandarts moeten overleggen. En volgens mij is het wel zo dat er van de tand waar de facing op komt een flinterdun laagje afgeslepen wordt om houvast voor de facing te krijgen.

:smt006 Monique
za, 09/10/2005 - 06:43 Permalink
jitske

Hallo Monique,
Ik ga nu naar een andere angsttandarts dan vorige keer. Omdat ik nu werk heb ik er eentje dichter bij huis gezocht. Dus ik ben wel heel benieuwd. Ben overigens ook zeker niet van plan om daarna weer 5 jaar te skippen, want ik wil vragen of ik 4 x per jaar op controle kan komen, zodat de stap wat minder groot wordt. Ik vond op zich een brug niet heel erg pijnlijk, maar wel heel vervelend, vooral omdat de behandeling zo ontzettend lang duurde en toen de brug eindelijk werd gezet liet hij 'm achter in mijn keelgat vallen en slikte ik 'm door. Haha. Dat was wel heel lullig. Ik heb nu wel zoiets van laat die behandelingen maar beginnen. Hoe sneller ik ervan af ben hoe beter. Zover laat ik het in ieder geval niet weer komen. Wordt trouwens wel steeds zenuwachtiger, maar mijn moeder brengt me gelukkig, want ik durf dan zelf niet meer te autorijden.
za, 09/10/2005 - 16:43 Permalink
jitske

Mijn eerste tandartsafspraak zit erop. Dit was alleen nog de "controle" en het behandelplan opstellen. Ik ben nu wel erg bang!! Er moeten 2 wortelresten uit mijn tandvlees worden gehaald en daardoor moet het worden opengesneden. Wie o wie heeft dit ook meegemaakt? En hoe zit het met de napijn? Daarnaast moet er een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd, 6 gaatjes, een kies moet getrokken worden, ik krijg een brug en een tijdelijk plaatje zodat ik over een jaar een implantaat kan krijgen. Hoe zit dat met een plaatje voor 2 kiezen? Hoe ziet dat eruit??? Ik heb echt geen idee. De tandarts zei een soort beugel met 2 kiezen?? Ik zie vooral op tegen het verwijderen van de wortelresten. De tandarts zei dat dit een chirurgische ingreep was... Niet fijn dus
wo, 09/14/2005 - 17:39 Permalink
minique

Hoi Jitske,

Mooi zo, je 1e afspraak is achter de rug is. Goed dat je hebt doorgezet!!!

Hoeveel pijn iets doet is natuurlijk heel subjectief. Zoals ik al schreef in mijn 1e reactie in deze topic, had ik na het plaatsen van het implantaat (waar het tandvlees natuurlijk ook wordt 'opengeklapt') erg weinig napijn.

wo, 09/14/2005 - 18:24 Permalink
Senna

Hoi Jitske,

Zooo, dat is knap dat je na 5 jaar weer naar de tandarts gaat. Maar er moet wel genoeg gedaan worden, bij je. Maar even een vraag, je heb al 2 bruggen, maar je krijg dus nog een brug erbij. Als ik het goed heb begrepen/gelezen.
Dan hoor ik het dan nog wel.

Groetjes Senna.
P.S. sterkte voor de volgende afspraak...
do, 09/15/2005 - 08:23 Permalink
jitske

Hallo Senna,

Ik heb inderdaad al 2 bruggen aan de onderkant van mijn gebit. Over de achterste 3 kiezen. Nu krijg ik een brug boven. Maar de wortel moet er dus eerst nog uitgehaald worden. Daar zie ik echt heel erg tegenop!!! Maar ja het moet toch gebeuren.... Over 4 weken is de afspraak gepland, dus dan zal ik het wel beleven.
do, 09/15/2005 - 17:50 Permalink
Arie T.

Jitske, nu heb ik aardig wat wortelkanaalbehandelingen meegemaakt, maar ook verstandskiezen die getrokken werden, wortel die verwijderd werd, een apex resectie gehad (operatieve verwijdering wortelpunt) en gisteren een implantaat die gezet is. Maar mijn ervaring is dat het prikje het meest vervelend is (maar heel snel voorbij) en dat alles wat daarna komt reuze meevalt.

Gisteren ook bij het implantaat zetten: paar prikjes, paar keer au, maar daarna helemaal niets meer gevoeld. Zelfs bijna geen napijn!!

Ook voor jou nog eenmaal het gezegde: 'een mens lijdt het meest, van het lijden dat ie vreest'...........
di, 10/11/2005 - 09:48 Permalink
jitske

Vrijdag heb ik dus mijn eerste behandeling. Ik zie er inderdaad erg tegenop. Ik heb echt superveel steun aan jullie allemaal. Erg bedankt hiervoor. Ik ga er dan ook gewoon voor. Het moet toch gebeuren en er zijn ergere dingen op de wereld... De eerste behandeling lijkt me gewoon ook het ergste omdat ze dan dus die wortels gaan verwijderen, maar nu ik het verhaal van jou lees Arie, blijkt dat dus best mee te vallen. de verdoving is inderdaad ook altijd erg vervelend. maar jullie horen vrijdag wel van me. :smt006 [/i]
di, 10/11/2005 - 17:50 Permalink
Arie T.

Jitske, gewoon aan de dingen denken die je gaat doen na de behandeling. Gewoon denken 'ik lig hier nu en over 20 minuten/half uurtje ben ik er weer van af en ga ik alleen nog maar leuke dingen doen'.

Je gaat het gewoon doen vrijdag!!!

Arie
di, 10/11/2005 - 17:56 Permalink
jitske

Morgen is het dan zover. Om 11.20 uur moet ik er zijn. Heb maar een dag vrij genomen van mijn werk want mijn concentratie is vantevoren niet meer op en top. Ben supernerveus maar ga ervoor :-? Het zal toch een x moeten. Moeten morgen nog meer mensen naar de tandarts???
do, 10/13/2005 - 17:45 Permalink
jitske

Het zit erop, ik ben weer thuis en uiteraard nog geheel verdoofd. Ze hebben eerst alleen rechtsboven behandeld, verstandskies eruit, wortelresten verwijderd, nog een kies eruit en alles gehecht. Ik heb echt niks gevoeld, zelfs de verdoving niet dus dat was ontzettend fijn, wat kan die man verdoven zeg. Zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Het was wel een zware behandeling dus heb een recept meegekregen voor zware pijnstillers, die heb ik net gehaald dus ben benieuwd hoe het gaat als de verdoving eruit is. Het gekraak was weer niet te harden haha. Volgende x moet de linkerkant nog. Dan moet 1 verstandskies en wortelresten (dus een flapoperatie). Dus dat horen jullie wel weer. :smt006
vr, 10/14/2005 - 12:39 Permalink
jitske

Voel me wel goed eigenlijk, wel een dik wang. Ik heb gisteren geen pijnstillers nodig gehad, maar omdat ze ontstekingsremmend werken heb ik er toch maar 2 genomen. Het voelt nu gewoon als een groot blauw plek. Net alsof ik op mijn gezicht ben geslagen :) Het is me achteraf echt meegevallen. Op naar de volgende behandeling.
za, 10/15/2005 - 07:40 Permalink
Tam

Ben blij voor je dat het is meegevallen.
Heel veel succes met je volgende behandelingen.
Ik zal zeker aan je denken..

Groetjes Tam.
za, 10/15/2005 - 21:51 Permalink
jitske

Dankjewel Tam,

Ben echt blij dat ik gegaan ben. De eerste stap is genomen. Ik heb nu alleen een dik gezicht, maar qua pijn valt het reuzemee. Ben gisteren de stad in geweest en nergens last van gehad :) Het is allemaal wat stijf en lachen kan ik niet (das jammer want dat doe ik graag) dat is het enige wat een beetje pijnlijk is. Maar het voelt gewoon als een blauw plek. Ik hoop dat de andere kant ook zo voorspoedig gaat. En dan de onderste verstandskiezen nog die horizontaal staan. :smt006
zo, 10/16/2005 - 12:41 Permalink
awesomemac

Wauw! Dapper en erg goed van je dat het allemaal gebeurd is. En dan te bedenken dat ik me al druk maak over 2 verdovingen en 3 gaatjes vullen die begin november gepland zijn.

Klasse!! Alvast sterkte met de volgende behandeling!
zo, 10/16/2005 - 21:53 Permalink
jitske

1 extractie met flap en 2 zonder flap incl. de verstandskies. Ik vind het kraken het ergste.... Pijn heb ik de vorige x niet gevoeld
do, 10/27/2005 - 21:40 Permalink
jitske

Verstandkies eruit: niks gevoeld, wortelresten eruit gesneden: niks gevoeld, maar die kies die getrokken is waar een ontsteking zat, dat deed lang pijn. Ik heb de max. verdoving gekregen en toen voelde ik het eigenlijk niet meer. Er zat een cyste bij de wortelpunten, deze was nog vrij klein dus ben er gelukkig op tijd bij geweest!! Toen het me pijn deed zijn ze direct gestopt, dus dat was echt super. Dit had ik vorige x nog niet kunnen testen want het deed geen pijn toen. Maar die zijn er ook maar weer uit :D Heb wel meer napijn dan de vorige x, maar die pijnstillers zijn super haha. Dus dat scheelt weer. Nu beginnen met opbouwen en tzt nog 2 verstandskiezen onder eruit, want die liggen dwars in mijn mond. Jullie horen het wel weer
vr, 10/28/2005 - 17:41 Permalink
minique

Mooi zo, Jitske! Dat ze meteen stopten, geeft alvast een stuk vertrouwen, denk ik.

De eerste horde heb je genomen. Hartstikke goed!
Nu naar het opbouwende werk, dat zal je ook vast lukken!!!

vr, 10/28/2005 - 19:15 Permalink