Weigering behandeling ivm te weinig bezoek

Author:
Rupsje Nooitgenoeg
Posted:
do, 09/15/2005 - 14:34
Mijn vraag is: Mag je tandarts je weigeren te behandelen, omdat je niet frequent genoeg op controle komt??

Sinds de verzekering geen eisen meer stelt wat betreft het aantal bezoeken (per jaar) ga ik vrij zelden naar tandarts (ongeveer eens in de 2 jaar). Mijn tandarts stelt nu echter dat ik maar een andere moet zoeken als ik zo weinig kom!

Dit lijkt me belachelijk: het is toch mijn eigen verantwoordelijkheid? Als ik (om het maar even gechargeerd uit te drukken) mijn tanden twee jaar wil laten wegrotten en ze daarna wil laten oplappen, dan moet ik dat toch zelf weten?

Graag uw advies!
Mootjuh

Tja maar aan de andere kant wil je als tandarts zijnde toch mensen helpen of niet?
Dus waarom niet die patient die niet vaak komt maar wel heel veel pijn heeft?
Zelf ga ik wel regelmatig naar controle,maar ik kan me voorstellen dat mensen met weinig te besteden niet vaak naar de tandarts kunnen en liever geld uitgeven aan eten voor hun kinderen
do, 09/15/2005 - 16:51 Permalink
Rupsje Nooitgenoeg

De reden dat ik niet meer ieder jaar op controle kom is dat ik bij die controles altijd binnen 5 minuten weer buiten stond, maar altijd wel een flinke rekening gepresenteerd kreeg. Het is uiteraard verstandiger om je gebit regelmatig te laten checken om ellende te voorkomen, maar ik kan m'n geld nou eenmaal maar 1 keer uitgeven. Bij die jaarlijkse controles heb ik het gevoel dat ze vooral in het voordeel van de tandarts zijn (5 minuutjes rondkrabben met een haakje en weer 50 euro binnengehaald!)

Als een tandarts niet a la minute tijd voor me heeft op het moment dat ik met kiespijn kamp, dan heb ik daar heus wel begrip voor en slik ik dapper een paar dagen pijnstillers hoor!

Zolang ik betaal voor de diensten die de tandarts me levert, vind ik dat ik zelf moet mogen bepalen wanneer ik kom. Ik ga toch ook niet elk jaar naar de huisarts voor controle?

Lang verhaal, maar mijn punt is dat ik geen zin heb in belerende woorden van de assistente en gezeur van de tandarts over mijn incidentele bezoekjes! Ik word er een beetje recalcitrant van!
do, 09/15/2005 - 17:47 Permalink
carabelli

Juridisch mag je een patient niet weigeren als hij (of zij uiteraard :)) onregelmatig komt. Voor het opzeggen van de behandelovereenkomst zijn gewichtige redenen vereist. Het onregelmatig komen an sich valt hier duidelijk niet onder.

Als een tandarts niet a la minute tijd voor me heeft op het moment dat ik met kiespijn kamp, dan heb ik daar heus wel begrip voor en slik ik dapper een paar dagen pijnstillers hoor!


Het strekt je tot eer dat je in ieder geval de consequenties voor jezelf trekt, over het algemeen is mijn ervaring dat mensen die niet komen juist de mensen zijn die het hardste schreeuwen dat ze niet meteen terecht konden enz enz. Maar wat je in je achterhoofd moet houden is dat wanneer je met pijn bij de tandarts zit, de kosten die je dan maakt ruimschoots hoger zijn (als je je tanden en kiezen tenminste wilt behouden) dan wanneer je zeg 1 keer per jaar voor controle was gegaan.....

En natuurlijk wil ik mensen met alle plezier helpen, dus ook de mensen met veel pijn, maar als je om onchristelijke tijden je bed uit wordt gebeld door mensen die een x aantal jaren niet zijn geweest ja dan sta je nu niet bepaald te juichen. Vaak is het gebit verwaarloosd, je verhelpt de pijnklacht maar je ziet de toekomstige pijnklachten ook meteen en vaak wil men daar dan niks aan laten doen tot t moment dat dat pijn gaat doen en zo blijf je bezig......en dat kan soms best frustrerend zijn als je iemand bent die graag goed werk wil leveren.
do, 09/15/2005 - 18:21 Permalink
Rupsje Nooitgenoeg

carabelli: Bedankt voor je reactie: Ik weet nu iig dat m'n tandarts me gewoon moet behandelen!

Dat mensen hun tandarts uit bed bellen vind ik ook wel absurd! Een nacht door de kamer dansen van de pijn is allerminst prettig, maar dat zou ik toch nog liever doen dan m'n slapende tandarts lastigvallen...
do, 09/15/2005 - 18:55 Permalink
carabelli

Kiespijn kan heel hevig zijn, en een tandarts die dienst heeft is er om zulke pijnklachten (ook ' s nachts indien nodig) te behandelen, maar ik probeer meer het gevoel weer te geven dat je er als tandarts bij hebt. Niet meer niet minder (Voordat er mensen zijn die mij er van gaan beschuldigen dat ik mensen een hele nacht zou laten dansen van de pijn, omdat ik geen zin heb om mn bed uit te komen, want dat is niet zo. ).
do, 09/15/2005 - 19:21 Permalink
prondel

Mijn vraag is: Mag je tandarts je weigeren te behandelen, omdat je niet frequent genoeg op controle komt??
Mijn tandarts stelt nu echter dat ik maar een andere moet zoeken als ik zo weinig kom!
Dit lijkt me belachelijk: het is toch mijn eigen verantwoordelijkheid? Als ik (om het maar even gechargeerd uit te drukken) mijn tanden twee jaar wil laten wegrotten en ze daarna wil laten oplappen, dan moet ik dat toch zelf weten?


Het zou me geen ruk uitmaken wat je met je gebit doet. Als je maar niet gaat piepen als de tanden te ver heen zijn voor die gewenste opknapbeurt.
En er niets anders dan eruithalen op zit soit!!
En,als je zoals je elders al meldt ook inderdaad niet al te hoge eisen stelt aan het moment van hulp bij pijnklachten zou ik dat ook helemaal niet erg vinden allemaal. Kom op zeg, tuurlijk mag je doen wat je zelf goed vindt.
Ik houd wel van iemand met een mening en de consequentie die eraan verbonden is, jawohl!!

Peter
do, 09/15/2005 - 20:19 Permalink
Lieneke

Het is wel anders als er van te voren is afgesproken dat je elk half jaar komt. Dan hou je je nu niet meer aan de afspraak en mag de tandarts je wel verwijderen uit de praktijk. Toch? Heren tandarsen?
vr, 09/16/2005 - 08:49 Permalink
prondel

Je hebt afgesproken de zorg van iemands gebit op je te nemen. Die patient wil weinig stoeltijd consumeren blijkt. Je kan dan je behandelstrategie opnieuw met de patient tegen het licht houden. Eventueel de consequenties voorleggen. Jouw keuzes danook verantwoorden (bijv. minder behoud van tanden nastreven en sneller overgaan tot extractie). En als beide dat dan okee vinden.......prima.

Eénzijdig patienten eruitknallen omdat ze effe niet doen wat jij wil, kan dus niet.

NB, hoe vaak heb je in de afgelopen maanden als mondgygienist niet gedacht, tjee, die patient lijkt zich niet bewust van het probleem? En heb je die er ook meteen op gewezen dat ze de laan uit gaan?

Peter
vr, 09/16/2005 - 09:05 Permalink
joek

Even over die diensttandarts.
Ik moest ooit eens naar een weekendta ivm enorme pijn na een wkb.
Ik belde 'smorgens maar moest gewoon tot vier uur 's middags wachten.
Niet fijn, als je zoveel pijn hebt.
Dus 'snachts een behandeling van je ta?
Bij ons in ieder geval niet!
Groetjes,
Joke
vr, 09/16/2005 - 09:53 Permalink
Lieneke



NB, hoe vaak heb je in de afgelopen maanden als mondgygienist niet gedacht, tjee, die patient lijkt zich niet bewust van het probleem? En heb je die er ook meteen op gewezen dat ze de laan uit gaan?

Peter


Ja dat komt vrij vaak voor. Maar dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik blijf dan elke keer herhalen waarom het zo belangrijk is. Meestal 'draaien ze dan wel bij'. Maar als iemand met flinke paro maar 1 keer per jaar wil komen bij mij, dan trek ik mijn handen er van af. Ik vind het dan te risico vol om bij zo'n persoon te gaan schoonmaken terwijl ik weet dat het niet goed schoon wordt. Het risico op abcessen en andere narigheid wil ik niet op mijn geweten hebben. Meestal vraag ik dan te tandarts om het over te nemen.

Ik heb ook patienten die ik initieel behandeld heb en die dan terugkomen na 3 maanden zonder ook maar enige moeite zelf voor het gebit te hebben gedaan. Die zeg ik dan dat weinig uit zal halen als ik het gebit van die patient weer helemaal schoon ga maken; zij kunnen thuis veel meer dan wat ik kan. De behandeling die ik dan zou gaan doe, heeft dan wel erg weinig nut. Ik laat ze dan een nieuwe afspraak maken. Dan moet het duidelijk zijn dat ze wel fatsoenlijk hebben gepoetst e.d. Zo niet...jammer dan, dan ga ik ze echt niet elke 3 maanden laten komen. Dat heeft gewoon geen zin. Dat is alleen maar geld verspilling.
Voordat ik aan initieel begin, maak ik de patient heeel duidelijk dat zij ook hun best moeten doen. Dat is de afspraak die ik met ze heb.
vr, 09/16/2005 - 11:10 Permalink
Lieneke

Even over die diensttandarts.
Ik moest ooit eens naar een weekendta ivm enorme pijn na een wkb.
Ik belde 'smorgens maar moest gewoon tot vier uur 's middags wachten.
Niet fijn, als je zoveel pijn hebt.
Dus 'snachts een behandeling van je ta?
Bij ons in ieder geval niet!
Groetjes,
Joke


Nou de onze staat er echt voor op!
vr, 09/16/2005 - 11:30 Permalink
prondel



NB, hoe vaak heb je in de afgelopen maanden als mondgygienist niet gedacht, tjee, die patient lijkt zich niet bewust van het probleem? En heb je die er ook meteen op gewezen dat ze de laan uit gaan?

Peter


Ja dat komt vrij vaak voor. Maar dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik blijf dan elke keer herhalen waarom het zo belangrijk is. Meestal 'draaien ze dan wel bij'. Maar als iemand met flinke paro maar 1 keer per jaar wil komen bij mij, dan trek ik mijn handen er van af.


Zou een longarts ook de patient laten vallen als ie bleef roken? Misschien je niveau van te halen succes bij stellen en leven met het gegeven dat de patient niet altijd alles doet wat je graag wil. Kan je misschien smaen tot een "aardig" resultaat komen.

En in dat licht gezien, zal ik alle patienten die met caries komen (voor de zoveelste keer) ook maar meteen de wacht aan zeggen?

Kortom,
Dillema dillema, en soms dweilen met de kraan open en een lekke emmah


Petah
vr, 09/16/2005 - 12:28 Permalink
Lieneke

Ik heb nog nooit een patient daadwerkelijk de deur gewezen. Dat zou ik ook niet over mn hart kunnen krijgen. Bovendien vragen de patienten die niks zelf doen vaak zelf al of ze minder vaak mogen komen: ze vinden hun gebit simpel weg niet belangrijk genoeg. Dan behandel ik iemand niet elke 3 maanden maar iets minder vaak (ik hou daarbij een erg onbevredigend gevoel van over, maar het gaat natuurlijk niet om mij). Of ze geven het al aan voordat ik initieel start. Ik geef ze
altijd de keus tussen een volledig protocol en een minder uitgebreid protocol (natuurlijk vertel ik dan goed wat de prognoses/risico's daarbij zijn).
vr, 09/16/2005 - 15:06 Permalink
prondel

Bovendien vragen de patienten die niks zelf doen vaak zelf al of ze minder vaak mogen komen: ze vinden hun gebit simpel weg niet belangrijk genoeg. Dan behandel ik iemand niet elke 3 maanden maar iets minder vaak (ik hou daarbij een erg onbevredigend gevoel van over, maar het gaat natuurlijk niet om mij).


Dat na duidelijke uitleg m.i. is de enige juiste benadering. Soms kan je dan als er even een hobbel in de weg zit het moment aangrijpen. Als de patient met weinigmotivatie ineens de confrontatie aan moet met zijn/haar eigen keus is een moment tot herbezinning soms mogelijk. if not.........then not

Peter
vr, 09/16/2005 - 15:50 Permalink
vV

Ik wijs met enige regelmaat mensen de deur die een tijd niet geweest zijn. Even het bestand in de computer nalopen, oproepbrief sturen met het verzoek of binnen 1 maand te bellen voor een afspraak, of te reageren indien men een andere tandarts heeft. 80% komt gewoon voor controle want men was het vergeten, of heeft uitgesteld wegens ziekte of wat dan ook. Een klein aantal brieven komt terug omdat men niet het fatsoen heeft een verhuisbericht te sturen, die kan je gelijk al in archief zetten. En de resterende 10 % krijgt na 2 maanden een 2e brief met de vraag binnen 2 weken te reageren, anders belanden zij alsnog in archief. In mijn praktijkfolder (en dit maakt dus deel uit van de behandelovereenkomst want mensen worden hier op gewezen bij inschrijving!) staat opgenomen dat men minimaal 1x per jaar voor controle langs moet komen, en dat men de adviezen (tot een bepaalde grens natuurlijk) van de tandarts (ik dus..) op moeten volgen. Dus ook indien ik vind dat 2 x pj echt noodzakelijk is! Sinds dit zwart op wit staat heb ik er nog maar een paar x discussie over gehad, in inmiddels 8 jaar.

Het klinkt hard maar het werkt goed om het bestand schoon te houden, tevens is het erg duidelijk naar de mensen toe. En wil men er niet in mee gaan ben ik niet de goede tandarts voor hen, en heeft men de vrijheid een andere tandarts te zoeken die er wel in mee gaat.
vr, 09/16/2005 - 16:05 Permalink
prondel

En als ie dan belt met een klacht heeft ie recht op behandeling door jou. ingeschreven of niet. want als ie aansluitend mij zou bellen omdat je niet wil helpen bij klachten enik vraag of ik de eerste ben die gebeld is.........en dat is dan niet zo. Dan gaat die patient toch gewoon alsnog naar jou toe. En bij herhaling verzin ik zelf de tijd dat ie mag komen en dus in je wachtkamer plaatsneemt.
Hard? kweenie, maar ongesaneerd en loslopend betekent gewoon wiens deurknop ie vastheeft die geeft de patient hulp. Eerste hulp, en verder hoef je helemaal niet bang te zijn dat je enorm veel moet doen, want hij/zij kwam gewoon niet.

Peter
vr, 09/16/2005 - 17:19 Permalink
vV

Hier in Arnhem vallen deze mensen (alleen overdag!!) onder de speodgevallendienst. Ben je als tandarts 1 week per jaar de vuilnisbak van Arnhem, maar dat geeft niet, staat de rest van het jaar rust tegenover. En met de komst van de dependance van de KUN op de HAN kunnen we er zelfs 5 per dag naar hen doorsturen...zoveel mensen zonder eigen tandarts lopen er toch ook weer niet rond, en degenen die niet reageren blijken o.h.a. eigenlijk toch al wel voorzien, zijn alleen te laks om zich even netjes af te melden...
En ze krijgen uiteindelijk ook niet allemaal tegelijk last...
vr, 09/16/2005 - 17:24 Permalink
prondel

Dus, eigenlijk maakt dat ingeschreven zijn en uitgeschreven worden voor een patient met weinig interesse niet zoveel uit. toch?
Daar ging het me om. En dan is passende hulp binnen 10 minuten geleverd, tenzij ie erg vast zit.

Peter
vr, 09/16/2005 - 18:12 Permalink
vV

klopt! alleen snappen deze mensen helaas zelden dat ze er niet s avonds /`s nachts mee aan moeten komen, en ook niet even behandeld kunnen worden op het tijdstip wat hen uitkomt, maar dat ze zich dan toch naar de praktijkagenda moeten voegen... dat is gelijkertijd ook de reden dat ik deze mensen strak aanpak.

fijn weekend,

Walter
vr, 09/16/2005 - 20:01 Permalink
prondel

Kortom we doen eigenlijk hetzelfde alleen bewandelen een eigen route.

En dat het een fijn weekend mag worden inderdaad!!

Peter
vr, 09/16/2005 - 20:21 Permalink
jane

Hallo,

Een tandarts kan er misschien flink van balen dat je niet vaak genoeg verschijnt in zijn praktijk, maar de tandarts kan misschien ook even nagaan of de patient misscien grote angst heeft waarom hij of zij dan niet durft te komen.
Iemand er zomaar uitzetten lijkt mij geen goede oplossing, wat ben ik dan blij dat ik een goede tandarts heeft, ik heb hem gewoon goed geinformeerd, en dan blijft alles goed verlopen tussen beide partijen.
zo, 09/18/2005 - 09:04 Permalink
prondel

Vind ik ook. Al is de consequentie natuurlijk wel dat soms oplossingen wordne gezocht die minder voor de hand liggen als je vaker komt. Gewoon om veel troubles te vermijden.

Peter
zo, 09/18/2005 - 10:59 Permalink
minique

Ik ben het met je eens, hoor Jane, over dat informeren bij de patiënt, maar als dat informeren gaat van: 'goh, je bent al een tijdje niet geweest.' Patiënt: 'nee, ik heb het niet zo op tandartsen' Tandarts: 'oh, jammer...'
Ik liep toen een dagje mee in een praktijk en ik kan je vertellen dat ik er met gekromde tenen stond, want dat was het dus. En dan denk ik: dit is het moment om er even op door te gaan, een stuk begrip te tonen...
Dan heeft dat informeren weinig zin, denk ik. De tandarts zal dus wel wat feeling ervoor moeten hebben om hier op de juiste manier mee om te kunnen gaan.

:smt006 Monique
ma, 09/19/2005 - 07:09 Permalink
vV

uit mijn ervaring blijkt dat de mensen die een tijd niet komen dit niet doen vanwege angst. de angstpatienten bij ons die komen juist wel regelmatig want zijn goed voorgelicht en snappen zelf ook dat zij zichzelf alleen maar in de vingers snijden door niet te komen..

Het is o.h.a. (bij ons in de praktijk) gewoon laksheid..
ma, 09/19/2005 - 07:18 Permalink
minique

Nou... Ik wil niet lastig doen, maar er zijn heel wat smoezen te bedenken hoor. En dat is een ander punt waardoor zo'n bel-actie weleens helemaal niet zou kunnen werken: zijn patiënten wel echt eerlijk als je als tandarts belt om te vragen waarom hij/zij al een tijdje niet is geweest?

:smt006 Monique
ma, 09/19/2005 - 18:16 Permalink
vV

wij bellen niet, wij sturen een brief met het verzoek te reageren/afspraak te maken. Wij vragen in principe niet waarom iemand niet meer geweest is, dat weten ze zelf wel. Waar het ons om gaat is dat iemand weer komt, of even belt om dan eindelijk door te geven dat hij / zij een andere tandarts heeft.
ma, 09/19/2005 - 18:41 Permalink
Rupsje Nooitgenoeg

Misschien lees ik het verkeerd, maar het klinkt haast alsof je heel blij mag zijn dat je bij tandarts vV terecht kan. U heeft nogal wat eisen! Minstens 1, liever 2 keer per jaar in de stoel komen zitten, een bestand dat "schoon gehouden" moet worden, mensen die "in archief" terechtkomen (een soort strafbankje?)... Ik voel me een halve crimineel :oops:

Als uw patienten instemmen met uw behandelovereenkomst vind ik het redelijk dat u van hen verlangt dat ze zich hieraan houden. Ik denk dan echter al snel: voor u tien andere tandartsen, die misschien wel blij zijn met mijn (niet zo frequente) bezoeken (en dus mijn geld)
ma, 09/19/2005 - 20:03 Permalink
de digitale tandarts

Zo krijgt elke tandarts uiteindelijk patiënten die bij zijn of haar filosofie/werkwijze passen; persoonlijk denk ik dat dit een goede zaak is...
ma, 09/19/2005 - 20:55 Permalink
waarom

Sommige TA's zouden raar opkijken, als het autobedrijf waar ze hun auto in ouderhoud hebben zegt:

"We maken je auto niet meer, want je bent niet geweest voor de 15.000 km beurt"

Zou een garagebedrijf dat zeggen, nee want een klant is business en er moet gewoon geld verdiend worden en klanten moet je koesteren.

Er zijn veel garagebedrijven en kun je direct naar een ander bedrijf, dat lukt met TA's niet altijd, daar zit het knelpunt.
ma, 09/19/2005 - 21:49 Permalink
de digitale tandarts

Tuurlijk, er zijn nu al genoeg tandartsen of ondernemers van buiten de tandheelkunde die denken dat het runnen van een tandartspraktijk hetzelfde is als bijv. een garage. Ik geef het nog een jaar of tien tot het tekort in het hele land weg is en u heeft dan weer genoeg keuze uit de verschillende praktijken. Is uw huidige tandarts belerend geweest over u poetsgedrag of heeft commentaar dat u slechts met pijn komt, dan kunt u de praktijk gedag zeggen en een andere kiezen, klinkt geweldig toch voor u als consument?

Wat kan er ook toch moeilijk zijn aan het vullen van een gaatje? beetje boren en en er dan wat inspuiten, dat kunnen ze dan ook mooi aan hun assistentes overlaten, net als in de garage kan je lekker veel produktie draaien en misschien zelfs een hele keten starten, klinkt geweldig toch voor de tandarts?

Dan heb je ook tandartsen die zich niet kunnen voorstellen dat de vulling die of in een fabrieksschema en/of door een assistent erin wordt gezet, u net zo weinig napijn geeft en net zo lang meegaat, als de vulling die hij/zij door jaren ervaring als vakman, liefde voor het vak en nascholing heeft leren maken. Deze categorie tandartsen zien met lede ogen aan als hun gemaakte juweeltjes van vullingen, door bijv. slecht poetsen of door wegblijven van de patient, voortijdig verloren gaan (en denkt dus niet: mooi extra omzet). Ik kan me goed voorstellen dat de tandarts met deze gedrevenheid ook een patientenpoluplatie in zijn praktijk wil hebben die gemotiveerd is.

Als ik een vulling nodig heb dan weet ik wel welke categorie tandarts deze bij mij mag maken!
Als dat betekent dat ik me regelmatig moet laten controleren en zijn of haar adviezen moet uitvoeren, dan heb ik dat er graag voor over en zou het gebit me niet zoveel kunnen schelen dan is er vast wel een garagetandarts te vinden!

Zo krijgt iedereen de praktijk die hij/zij verdient.

PS Gebitten zonder periodieke controle eindigen net als auto's zonder onderhoud met pech
ma, 09/19/2005 - 22:46 Permalink
Lieneke

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Er wordt zo vaak negatief gedacht over tandartsen: beetje mensen pijn doen voor de lol en dan ook nog leuk verdienen. Maar sommige (en ik hoop de meeste) geven echt om jouw gebit. We willen het zo gezond mogelijk hebben en het beste er uit halen. Waarom? Omdat we weten hoe ongezond het is om het niet goed te onderhouden. Een gezond gebit kan alleen verkregen worden als de patient ook zijn beste beentje voor zet. Ik en velen met mij, zijn gewoon geen prutsers. Zo moet je het ook een beetje zien.
di, 09/20/2005 - 06:43 Permalink
vV

@waarom: uw bijdrage is niet geheel een goede voorstelling van de beschreven situatie in de tandartspraktijk...

dan moet het meer iets zijn als:

wij hebben u meermaals opgeroepen voor de 15.000km beurt. Aangezien uw garantie inmiddels verlopen is omdat u niet volgens afspraak voor de door ons verkochte auto zorgt kunnen wij er niet meer voor instaan en is het verstandiger dat u zich bij een andere garage meldt voor het toch wel noodzakelijk onderhoud.

En dit gebeurt inderdaad vandaag de dag al ...
ik sluit mij overigens geheel aan bij de 2 commentaren hierboven, medische zaken en auto`s is bovendien geen vergelijking...
di, 09/20/2005 - 07:05 Permalink
prondel

Als ik een vulling nodig heb dan weet ik wel welke categorie tandarts deze bij mij mag maken!
Als dat betekent dat ik me regelmatig moet laten controleren en zijn of haar adviezen moet uitvoeren, dan heb ik dat er graag voor over en zou het gebit me niet zoveel kunnen schelen dan is er vast wel een garagetandarts te vinden!

Zo krijgt iedereen de praktijk die hij/zij verdient.

PS Gebitten zonder periodieke controle eindigen net als auto's zonder onderhoud met pech




HAHAHAHAHAHAHAA, en dan noemen ze mij lomp
:) :smt006
di, 09/20/2005 - 09:14 Permalink
dj

@rupsje
1 Het archief waar vV het over heeft slaat vermoed ik zo hierop: de tandarts moet je dossier bewaren, zelfs als patienten klaarblijkelijk met de noorderzon zijn vertrokken. Dit is geen strafmaatregel, maar bescherming van patientenrechten.
2 Het bestand "schoon" houden klinkt misschien tuttig, maar het is op zijn minst handig, bijvoorbeeld om te kunnen beoordelen of er in je praktijk nog ruimte is voor nieuwe patienten. Schrijf je teveel in dan kun je ze niet meer goed helpen, en dat wil je dus echt niet als patient, ook niet als je minder veeleisend bent, omdat je dan na een te lange wachttijd een overwerkte tandarts krijgt: dubbele schade.
di, 09/20/2005 - 10:44 Permalink
vV

@ rupsje: Wat Dj schrijft klopt helemaal. Wij zitten met een verplicht lange termijn voor het bewaren van het dossier, dat heet gewoon een archief.

Voor de rest heeft DJ helemaal gelijk, en in mijn specifieke geval: ik heb zelf al eens een periode halve kracht moeten draaien vanwege mijn gezondheid, en ik wil graag gezond mijn (nog redelijk ver weg liggende) pensioen halen.

Patienten moeten inderdaad blij zijn als zij ingeschreven staan. Ik mag van hen iets verwachten, namelijk minimaal 1x pj controlebezoek, of 2x of zelfs 4x indien noodzakelijk geacht. Daartegenover mogen zij van mij dus ook iets verwachten!

En die 10 andere tandartsen: dat valt wel mee, probeer in mijn regio maar eens een (goede) tandarts te krijgen, wij worden zelf op het moment meerdere keren op een ochtend gebeld , en hebben daarnaast minimaal 1x per dag iemand aan de balie staan die zich wil inschrijven. En daar staat nu dus een rem op! Gaan er mensen weg kan er weer wat in, derhalve wil ik weten wie er nu wel of niet komen! Niet alleen in mijn belang (eigen gezondheid), het belang van de patient (hun mond, en dus ook algemene gezondheid), maar ook in het belang van mensen zonder tandarts!!
di, 09/20/2005 - 10:59 Permalink
tandgirl

Ik heb ook zo'n probleempje. Ik ben denk ik ook al 2 jaar niet meer naar de tandarts geweest. Ik heb nog steeds geen klachten en ik poets mijn tanden 2x per dag heel zorgvuldig. Maar het werd tijd dat ik weer eens naar de tandarts ging. Onlangs belde ik voor een afspraak en de assistente zei dat mijn naam/geb.datum niet in het bestand bestaat. EN dat ze geen nieuwe patienten meer aannemen. Het bleek dat ze me uit het bestand hebben gehaald omdat ik een tijdje niet ben geweest. Ik zei dat ik ook geen enkele herinnering of brief ontvangen met het verzoek om een afspraak te maken. De assistente zei dat ze ervan uitgaan dat patienten regelmatig genoeg langskomen en als ze een lange tijd niet meer langskomen worden ze gewoon verwijderd uit het bestand.Ik wist helemaal niets van deze regels, anders had ik het echt niet zover laten komen. Ik bedoel ik had op z'n minst toch wel een waarschuwing kunnen krijgen. Ik zat al bij deze tandarts toen ik 13/14 was samen met mijn ouders en nog nooit een reglement gezien van de tandarts. Het enige papiertje dat ik ken is de rekening.

Ik wilde natuurlijk ook wel vaker naar de tandarts, maar de kosten zijn behoorlijk duur en een studentenleventje valt financieel ook niet echt mee. Wat moet ik nu? Ik wil namelijk heel graag bij die tandarts blijven, omdat ik al jaren bij hem zit en ik heb niet zo'n om een andere tandarts te zoeken. Binnenkort moeten mijn zusje/broertje langs voor controle en ik ben van plan om dan mee te komen want dan zal ik de tandarts zelf kunnen spreken. Want bij de assistente kan je ook geen stap verder. Ik wil dan de tandarts vragen of ik weer bij hem kan komen, en dat ik niet wist van de regels, en dat ik voortaan wel vaker zal langskomen. Voor de rest weet ik ook geen andere oplossing.
di, 09/20/2005 - 14:21 Permalink
vV

kijk en dit klopt dus niet, deze tandarts had op zo`n termijn (eigenlijk op geen enkele termijn) u zomaar uit mogen schrijven zonder enkele pogingen te ondernemen in kontakt te komen, zodat u gelegenheid had wel een afspraak te maken. En u bent blijkbaar niet vantevoren op de hoogte gesteld van de regeling dat u minimaal 1x per ?? moet komen om patient te kunnen blijven.

Ikzelf doe enkele pogingen (3) om mensen ertoe te bewegen wel te komen, dat is hier dus niet gebeurt!
di, 09/20/2005 - 15:09 Permalink
dj

Het kan werken, maar het effect kan ook averechts werken dat meekomen. Je zou ook een brief kunnen schrijven (alhoewel ook dat averechts kan werken maar dat heb je eigenlijk met alles). Voorbeeld: (invullen wat van toepassing is en de haakjes weghalen.)

Plaats, datum


aan: tandarts XXX
straat
plaats postcode


van XXX
straat
plaats postcode
(telefoonnummer)
(mobiel telefoonnummer)
(emailadres)


Geachte heer/mw XXX


Lange tijd was ik patient bij uw praktijk. Onlangs belde ik voor het maken van een controleafspraak maar mij werd medegedeeld dat ik was uitgeschreven, omdat ik geruime tijd niet meer op kontrole ben geweest, ik meen een jaar of twee.

Ik ben het niet eens met de beslissing mij als patient uit te schrijven. In de WGBO staat namelijk, artikel 460, "De hulpverlener kan, behoudens gewichtige redenen, de behandelingsovereenkomst niet opzeggen". U heeft door mij uit te schrijven de behandelovereenkomst opgezegd, en ik meen dat het niet frequent en/of regelmatig op kontrole komen op zich niet als een gewichtige reden kan worden aangemerkt (, zeker niet bij een goede mondhygiene en afwezigheid van klachten). Daarbij zijn de kosten van een kontrole voor mij toch een factor om rekening mee te houden, daar ik een laag inkomen heb. Ik denk dat een brief aan mij over uw voornemen mij als patient uit te schrijven goed was geweest, dan hadden we wellicht naar een oplossing kunnen zoeken. Daarom verzoek ik u mijn uitschrijving als patient ongedaan te maken.



Met vriendelijke groet,



Hoogachtend,

(handtekening)

jouw naam



Vergeet niet de XXX 'en weg te halen, een beleefde brief is altijd goed om mee te beginnen maar XXX gaat wat ver :lol: .
di, 09/20/2005 - 15:09 Permalink
Bob10

Naar aanleiding van het debat over het al dan niet verplicht mogen worden de tandarts binnen bepaalde termijnen te bezoeken mijn bijdrage. De visie van de tandarts, verplicht langs laten komen, komt mijn inziens voort uit de situatie waarin de burger niet zo'n periodieke controle wenste en dus niet kwam. Hij kwam alleen als hij pijn had. De tandartsen zagen hun inkomsten achterblijven en bedachten deze constructie. Ik zit niet te wachten op paternalistisch gedrag van mijn tandarts. Zeker niet als deze voor een consult veel geld vraagt. In de normale economische processen krijg je waar voor je geld. Wanneer ik voor een nutteloos bezoek, "wat gerasp met een haakje" om met de woorden van Rupsje Nooitgenoeg te spreken, veel geld moet betalen lijkt mij dit irrationeel en buitengewoon zonde van de toch al schaarse euro. Tandarsten hebben makkelijk praten. Zij verdienen geld en hebben genoeg inkomsten uit hun praktijk of nevenactiviteiten. Laat de consument zelf bepalen hoe en wanneer hij komt. Wel ben ik het eens met de tandarts die stelt dat als je pijn hebt je maar wacht tot er een gaatje in de agenda is.
Met groet
wo, 09/21/2005 - 19:18 Permalink
prondel

Bob10, effe een nuance. In het kader van verbetering van qualiteit van leven zijn een aantal zaken in nederland opgezet. Vacinaties, jodium in het brood, lage btw op levenmiddelen, ziekenfondsen. In het geheel past de half jaarlijkse controle in het plaatje van verbetering van de situatie van de gebitten van de nederlander. Vroeger ging de gemiddelde mens rond zijn 45e jaar aan een kunstgebit. Dat is nu opgetrokken naar gemiddeld rond zijn 57e. Dat is een verbeterering die komt uit de tijd dat " twee keer per dag poetsen, twee keer per jaar naar de tandarts" is opgegooid. Tuurlijk profiteren daar de uitvoerenden van. Al hadden die in tijd van schaarste in de jaren 60 al genoeg te doen met die selchte gebitten van toen. Nu, terugloop aan inkomsten? Ididnotthinkso. Want? zal je zeggen. De mensen stellen een pijnvrij en fraai gebit op prijs en hebben er dus vaak wel wat voor over. En in dat licht is het vroegtijdig opsporen van problemen met het tandvlees, kleien beginnende gaatjes vroegtijdig herkennen en behandelen niet vreems. Tuurlijk kan je dat afdoen al gekrabbel, danzeg ik wat is een beetje snijden van een chirurg dan. draadje erin en klaar. Iedereen die ooit een beroep heeft geleerd, daar mischien nog even voor in de schoolbanken heeft gezeten tot ie dik 25 was, mag van mij alles op die manier benaderen, maar het is niet zinvol om dan nopg te denken dat je een fris antwoord vanuit de beroepsgroep gaat krijgen.
En ja, iedereen mag elke euro zelf uitgeven op de wijze die hem/haar het beste past. Echter, zoals ik al eerder in dit draadje heb vermeld, de keuze is aan de patient, na voorlichting over de consequentie is ook de verntwoordelijkheid van deze keuze bij de patient gelegd.
En daar gaat het vaak mis. Dan is Leiden in last en heeft de tandarts verzaakt de patient adequaat te informeren. In dat licht gezien, bij eentuchtspraak wordt de tandarts als professioneel persoon, de patient als onwetende onbenul gezien.
Vandaar dat een wat stak beleid, voorheen opgelegd door de verzekeraars!!! nu ten gunste van de patient wordt overgenomen door de beroepsbeoefenaars.

Dat, en verder weinig meer is de reden van de halfjaarlijkse controle in een wat historisch perspectief.
NB, tandartsen hebben het niet slecht, echt niet, maar patienten willen vaak te veel zelf bepalen op basis van onvolledige kennis van zaken.

Peter, die iedereen lekker zelf laat bepalen wat ie goed vind, en ookaltijd een rol celtona heeft staan voor de patient(e) om uit te janken als het misging in het maken van dat soort keuzes.
wo, 09/21/2005 - 19:52 Permalink
minique

En nu ga ik even streng optreden.

Er worden m.i. op deze manier geen nieuwe punten meer toegevoegd aan de discussie, slechts herhalingen van meningen en zetten.

Mag ik dus streng doch vriendelijk verzoeken om terug te keren tot de oorspronkelijke vraag: MAG het. Een vraag die volgens mij allang beantwoord is. Gebeurt dat niet, dan zal ik deze topic op slot zetten.

:smt006 Monique
wo, 09/21/2005 - 19:56 Permalink
dj

In een wellicht kansloze poging een stroom aan flamen grenzende replies te voorkomen: (flamende stroom :smt017, wel never mind)

1 Er bestaat (tenzij je echt wilsonbekwaam bent ofzo of gedwongen opgenomen, en dan nog..) geen manier om patienten echt te dwingen. Dat speelt dus niet.

2 Je visie over de historie van de periodieke preventieve kontrole is wel erg kort door de bocht en ik denk niet hard te maken. De gemiddelde patient heeft groot voordeel bij een jaarlijkse kontrole en wil dat ook, toen en nu. Echt dat voorkomt een hoop ellende (zeker samen met een basis-mondhygiene). Voor sommigen is halfjaarlijks beter. Een enkeling zou het beste (voor hem/haar zelf) 4x per jaar komen, typisch voor paropatienten meen ik, 2x mh, 2x ta.

3 Het kan zijn dat 50 euro voor 5 minuten controle onredelijk veel is, maar het kan ook echt kloppen, in ieder geval wel met een foto erbij kan dat wel: consult, foto, minimaal tandsteen verwijderen (gerasp met een haakje). Zonder foto kan het eigenlijk niet in 5 minuten. Dat doet niets af aan de noodzaak tot die kontrolen, alleen de rekening zou iets lager kunnen dan. Daar kun je tegen protesteren, of een andere ta zoeken.

4 Haast iedereen hier is het eens met de lezing dat dat niet zo kan patienten uitschrijven vanwege missende kontroles (en ik denk dat als ta vV iemand heeft die die brief beantwoord met "ik kom niet op kontrole maar wens te blijven ingeschreven" het onrechtmatig zal blijken om deze toch uit te schrijven, maar ik vraag me ernstig af of hij dat ooit heeft meegemaakt eigenlijk. Wellicht schrijft hij in de praktijk alleen patienten uit die niet op post reageren, toch weer een andere kwestie).

5 Ernstige pijnklachten zijn spoedgevallen en een eigen schuld dus je wacht maar mentaliteit heeft maar dan ook geen enkele rechtsbasis. Al meermalen heb ik patienten op het forum geholpen om hierin goed lastig te zijn als het moet.

6 Wat gelijk een van de oorzaken is waarom tandarts geen makkelijke baan is: patienten kunnen (te) veeleisend zijn. Het is zeer verantwoordelijk werk, daardoor psychisch belastend en erg zwaar voor je rug.
En dan krijg je ook nog eens dit soort websites :lol:.

7 Dat met die ruige bedragen voor behandeling heeft vaak ook te maken met het systeem van de UTP codes (zoek er vooral eens uitgebrueid op op het forum), een systeem dat door het grootste deel van de tandartsen niet onverkort wordt gewaardeerd, en door velen (nog steeds de meeste?) ronduit wordt afgekeurd. Kort voorbeeld: je moet de patient vanuit je verantwoordelijkheid wel iets uitleggen over mondhygiene maar je mag daar niets voor vragen: er is geen code voor. Sommige andere dingen worden daardoor duurder.
Het lijkt toch op het systeem wat nu in de ziekhuizen is ingevoerd, de diagnose behandelcombinatie (wat wel nog erger is): dezelfde soort problemen.
wo, 09/21/2005 - 20:12 Permalink
dj

dj schreef
In een wellicht kansloze poging een stroom aan flamen grenzende replies te voorkomen: (flamende stroom wel never mind)


Te laat..

[Edit: ook mijn bericht kruiste..]
wo, 09/21/2005 - 20:17 Permalink
minique

Het bericht van DJ heeft het mijne gekruist, blijkbaar. Voor alle duidelijkheid herhaal ik mijn bericht.

En nu ga ik even streng optreden.

Er worden m.i. op deze manier geen nieuwe punten meer toegevoegd aan de discussie, slechts herhalingen van meningen en zetten.

Mag ik dus streng doch vriendelijk verzoeken om terug te keren tot de oorspronkelijke vraag: MAG het. Een vraag die volgens mij allang beantwoord is. Gebeurt dat niet, dan zal ik deze topic op slot zetten.

:smt006 Monique


Bob10 heeft antwoord gehad en laten we dat deel van de discussie dus nu afsluiten!
wo, 09/21/2005 - 20:37 Permalink
prondel

En nu ga ik even streng optreden.

Er worden m.i. op deze manier geen nieuwe punten meer toegevoegd aan de discussie, slechts herhalingen van meningen en zetten.

Mag ik dus streng doch vriendelijk verzoeken om terug te keren tot de oorspronkelijke vraag: MAG het. Een vraag die volgens mij allang beantwoord is. Gebeurt dat niet, dan zal ik deze topic op slot zetten.

:smt006 Monique


Die vraag is niet zonder meer beantwoord. Je mag weldegelijk grenzen stellen, iemand eruit kiepen bleek minder makkelijk maar je mag wel je niveau van behandelen aanpassen. Beetje gaan modereren op dit moment is als een patient eruit gieren als ie effe niet wil poetsen na wat instructie. toch?

spoelt u maar!
wo, 09/21/2005 - 20:54 Permalink
prondel


5 Ernstige pijnklachten zijn spoedgevallen en een eigen schuld dus je wacht maar mentaliteit heeft maar dan ook geen enkele rechtsbasis. Al meermalen heb ik patienten op het forum geholpen om hierin goed lastig te zijn als het moet.


ook altijd leuk. wees maar blij dat ik niet echt cynisch ga doen, maar pijnklachten in de tandheelkunde zijn " vervelend". Echte spoed zijn slagaderlijke bloedingen, en verstikkingen en een tanderuit door trauma. Dit soort levensbedreiginen of weinig uitstelbare zaken zijn ernstig, Een kiespijn, gebroken kaak of stuk van tand..........niet dus. Lastig zijn maakt een economisch,cosmetisch of comfortverhogend belang van de patient niet ineens tot een spoedquestie voor de tandarts. Laat dat dan ook voor eens en voor altijd duidelijk zijn.
NB, met een gebroken kaak/been wacht je tussen de 4 tot 12 uur voor er daadwerkelijk eenbehandeling wordt ingezet. Zonder dat daar een speld tussen te krijgen is.
wo, 09/21/2005 - 21:02 Permalink
dj

Prondel schreef:
Beetje gaan modereren op dit moment is als een patient eruit gieren als ie effe niet wil poetsen na wat instructie. toch?


Hoort met pm! Topic voor het moment in ieder geval gesloten.
wo, 09/21/2005 - 21:11 Permalink