ruimte tussen tanden opvullen?

Author:
nonnie
Posted:
di, 11/01/2005 - 19:28
Hoi hoi,

Ik heb eigenlijk even wat vraagjes over mijn gebit.. ik heb opzich een heel mooi recht gebit alleen heb ik ruimte tussen mijn tanden en voor ook een vrij grote diasteem, nou heb ik deze gedeeltelijk op kunnen laten vullen maar het is niet naar mijn zin ik vind nu mijn voortanden vrij groot in verhouding met de rest, en heb nosteeds een behoorlijke spleet.. nou wil ik zo graag een mooi dicht gebit hebben! is dit altijd mogelijk met een beugel?? zo ja wat voor, en hoe lang ongeveer? en zijn die stukjes opvulling van poselein nog wel weer af te halen??
by the way ik ben 26 jaar..

alvast bedankt voor reactie!
groetjes Nonnie
Geke

Dat is voor ons moeilijk te beoordelen, omdat wij niet precies de situatie van jou gebit weten. In principe kan met een vaste beugel (met brackets) veel opgelost worden, maar meestal is dan echt een beugel onder en boven nodig, omdat het uiteindelijk wel weer allemaal goed op elkaar moet passen. Vaak staat er voor zo'n behandeling ongeveer 2 jaar dat je de beugel in moet, maar dat kan de orthodontist het beste beoordelen. De ene keer is het meer, de andere keer minder. Uitneembare beugels hebben als je uitgegroeid bent eigenlijk geen zin meer, omdat je er niet genoeg kracht mee kan uitoefenen om je tanden nog te verplaatsen. Ik weet niet hoe verder de staat van je tanden is, als er bijvoorbeeld wortelkanaalbehandelingen in zitten, wordt het al moeilijker om het te gaan verplaatsen. Maar als je erover denkt kun je het beste contact opnemen met je tandarts en vragen hoe hij of zij erover denkt, hij of zij kan je eventueel doorverwijzen naar een orthodontist.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 11/01/2005 - 20:04 Permalink
nonnie

okee dank je wel ik heb alleen momenteel geen tandarts door verhuizing kan ik zo een ortho opbellen hiervoor of privekliniek?
En weet u ook of die poseleinen stukjes er weer van af te slijpen zijn?? ze hebben toen wel een klein beetje aan mijn eigen tanden geslepen namelijk?
En als ik zou besluiten het te doen, is zo'n doorzichtige blokjes beugel dan ook een optie of heeft dit meer nadelen? en wat kost het dan ongeveer, beetje een schatting zegmaar?

alvast bedankt voor uw reactie!
di, 11/01/2005 - 20:11 Permalink
Geke

Het beste is denk ik om het via de tandarts te doen, omdat de rest van je gebit en vooral de mondhygiene heel erg goed op peil moeten zijn voor een beugel. Je hebt dan namelijk veel hoekjes en randjes waar plaque kan blijven zitten en het zou zonde zijn als de beugel er af komt en je tanden staan mooi recht, maar er zitten witte ontkalkingen op je voortanden. De tandarts kan ook het beste bepalen of de porseleinen stukjes er afgeslepen moeten worden, dat is voor ons erg moeilijk te bepalen. Bedoel je verder met een doorzichtige blokjesbeugel een vaste beugel met porseleinen slotjes ipv metalen? Of iets uitneembaars?? Want ivm je leeftijd heeft iets uitneembaars waarschijnlijk weinig zin. Verder ben ik niet echt op de hoogte van de prijzen, maar dat kan de orthodontist het beste bepalen. Je zal daar dan toch voor een consult langsmoeten. Hij of zij kan bepalen wat nodig is, hoe lang het duurt en hoe duur dat is. Dat kan soms verschillen en kunnen wij dus niks over zeggen.

Heel veel succes, laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
di, 11/22/2005 - 12:38 Permalink