splint(wat er op lijkt), hoe....

Author:
12amber
Posted:
vr, 11/18/2005 - 07:14
Ik heb al geruime tijd een splint.
Mijn vraag is, hoe kan ik deze het beste schoonhouden en overdag bewaren?
En is dat plastic 's nachts in je mond niet slechts, komt er geen bepaalde stof uit, door het knarsen?
Geke

Ik heb zelf ook een splint en ik poets hem altijd s'ochtends als ik hem uit doe en bewaar hem dan in een bakje die ervoor bedoeld is, deze is niet helemaal afgesloten. Ik weet niet of je zo'n bakje hebt, of via je tandarts kunt krijgen. Verder zet ik hem soms in een bakje met zo'n bruistablet speciaal voor kunstgebitten om hem goed schoon te maken. Je hoeft niet bang te zijn dat er gevaarlijke stoffen uitkomen door het knarsen hoor. Het is gewoon kunststof. En als je s'nachts zoveel knarst dat je hem als het ware langzaam opeet is dat ook niet echt erg, je lichaam neemt het niet op en het komt er vanzelf ongemerkt weer uit. Deze plaatjes zijn ook speciaal gemaakt voor het knarsen en bij bijna iedereen die knarst slijt hij geleidelijk weg.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 11/18/2005 - 09:28 Permalink
12amber

Bedankt voor je antwoord. Ik moet zo naar de tandarts en zal om zo'n bakje vragen. Als hij deze niet heeft, heb jij dan misschien een adres waar ik dit bakje kan bestellen? Je hoort het nog wel.
vr, 11/18/2005 - 09:42 Permalink
minique

Ik bewaar mijn splint altijd in een kopje water, ik heb het idee dat hij dan beter past als ik 'm weer indoe 's avonds...
En ik poets 'm altijd elke avond voor het slapen gaan, maar 's morgens kan natuurlijk net zo goed.

:smt006 Monique
vr, 11/18/2005 - 10:56 Permalink
12amber

Net bij de tandarts geweest, blijkt dat ik geen splint heb, maar een zachtere versie daarvan.
Ik ga volgende week weer een nieuwe bestellen, er is nu een dunnere soort, lijkt me prettiger. Ik hoop wel dat die sterk is, want anders ben ik er zo doorheen geknarst.Ik krijg hem niet vergoed :-? .
De tandarts had alleen een plastic zakje voor me.
Geke heb jij misschien een adres of zo voor zo'n bakje?
vr, 11/18/2005 - 11:50 Permalink
Lieneke

Hygiene:
De tanden en kiezen worden tijdens het dragen van de splint gedeeltelijk afgedekt. De zelfreinigende werking van het gebit vervalt dan voor een deel. Daarom is het extra belangrijk uw gebit en tandvlees goed te poetsen. Ook de splint zelf moet regelmatig goed worden schoongemaakt. Het beste kunt u dit doen door de splint van binnen en van buiten met een harde borstel en zeep te schrobben. Daarn spoelt u hem af onder koud of lauw stromend water. Gebruik nooit heet water omdat de kunsthars van de splint hierdoor kan vervormen.

Dragen
Het is de bedoeling dat u de splint draagt gedurende de nacht/overdag/als u knarst of klemt*, of verwacht dit te gaan doen. Wij raden u aan de splint niet te dragen tijdens de maaltijd, bij het sporten en tijdens telefoneren. Deze functies zijn moeilijk uit te voeren met een dergelijk apparaat in de mond.
Als u de splint niet draagt moet u hem vochtig bewaren.
Laat uw splint nooit slingeren, vooral huisdieren zijn er gek op.

Controle
U hebt afspraken voor vervolgcontrole gekregen. Tijdens deze controle wordt nauwkeurig gekeken of bij dichtbijten uw tanden en kiezen overal gelijkmatig contact op de splint maken.
Indien nodig worden door de behandelaar correties uitgevoerd. Het kan zijn dat hierbij de splint plaatselijk erg dun wordt en dat direct of korte tijd later op die plaats een gaatje ontstaat. Dit is geen probleem en zeker geen reden om de splint niet meer te dragen. U hoeft zich in dat geval ook niet eerder dan afgesproken te melden voor controle.

Dit komt uit onze infofolder uit de praktijk
vr, 11/18/2005 - 12:00 Permalink
12amber

Bedankt voor de informatie. Maar ik heb geen splint. Ik dacht zelf wel dat het een splint was. Zoals ik net las is een splint van kunsthars.
Van mij lijkt het een soort tandbeschermer die boxers ook dragen. Het is van buigzaam plastic. Hij heeft wel precies de vorm van mijn gebit.
Ik draag hem op mijn onderkaak.
vr, 11/18/2005 - 13:34 Permalink
Geke

Die slijten inderdaad heel erg snel door. Ik heb er zelf ook een gehad. Voor overbelaste kauwspieren zou dit juist tegengesteld werken zeggen ze bij ons bij ACTA (academisch centrum tandheelkunde amsterdam). Je zou er juist vermoeidere kauwspieren van krijgen dan van de hardere kunststofopbeetplaten. Ook heeft het bij echte klachten aan de kauwspieren zin om juist een dikker plaatje te gebruiken. Door het hoger dichtbijten worden de kauwspieren ook minder belast. Als je verder geen pijnlijke kauwspieren hebt door het knarsen, maakt het niet zoveel uit of het plaatje iets dunner is. Dan is alleen de bescherming al voldoende. Pijn in je kauwspieren voel je als je je kaak op elkaar klemt vaak in de buurt van je wang, voor en iets schuin voor/boven je oor.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Groetjes Geke :smt006
vr, 11/18/2005 - 13:43 Permalink