steeds meer problemen met mijn kiezen en tandvlees

Author:
ingeg
Posted:
do, 11/24/2005 - 16:39
Ik heb steeds vaker pijnlijk tandvlees en er breken ook vaker stukken kies af. Ik heb veel vullingen in mijn mond. Ik begin nu het punt te bereiken dat ik het helemaal gehad heb met dat gebit en vraag me af hoe het nou ineens zo slecht kan gaan (binnen 2 jaar tijd). Ik bezoek elk half jaar de tandarts en laat alles ook goed schoonmaken (mondhygieniste). Maar ik word nu toch echt angstig om een afspraak te gaan maken omdat ik op steeds meer plekken in mijn mond gevoelig ben. Terwijl ik eerder nooit bang was. Wordt het nu gewoon allemaal te slecht dan? ik weet het niet hoor. Ik gebruik Sensodyne en dat verlicht wel iets maar het avondeten is vaak vervelend en een banaan eten kan ook heel pijnlijk zijn. Het is een zeurende pijn die zo'n 10 seconden aan blijft houden. Wat is dit? ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Soms denk ik moet ik dan maar een kunstgebit, maar, nee dat lijkt me ook niks hoor.
Geke

Geef de moed niet te snel op, een kunstgebit heeft heel erg veel nadelen. Wanneer heb je vooral pijn, bij warm en koud? Omdat je aangeeft dat het avondeten pijn doet. Dat zou kunnen duiden op een pijn in een zenuw. Zijn er bij de tandarts ook regelmatig foto's gemaakt om te controlleren of er gaatjes zijn ontstaan onder vullingen. Omdat je aangeeft dat je veel vullingen hebt, kan dat makkelijk het geval zijn. Als zo'n gaatje dicht bij de zenuw komt, kan dit een ontsteking van de zenuw veroorzaken. Als de pijn niet lang aanhoudt, een paar seconden, is de zenuw nog herstelbaar ontstoken. Als de pijn echter langer aanhoudt, is vaak een wortelkanaalbehandeling de oplossing om van de pijn af te komen. Ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend is allemaal, maar het beste is het om toch langs de tandarts te gaan en hij of zij zal dmv een koud watje kunnen testen welke kies de pijn veroorzaakt. Andere pijnen kunnen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld wortelpuntontstekingen, overbelasting van de kauwspieren door stress bijvoorbeeld.

Ik hoop dat de oorzaak van de pijn snel boven water is, heel erg veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
do, 11/24/2005 - 20:19 Permalink
ingeg

bedankt voor je antwoord. Het maakt geloof ik niet eens uit of het warm of koud is, want het eten kan ook lauw zijn en dan merk ik het net zo goed. Vandaag had ik een uurtje voor het eten mijn tanden extra gepoetst ivm het beschermlaagje wat je dan krijgt, en dat hielp wel heel erg goed. Dat ga ik dus vanaf nu elke keer doen, die tip las ik ergens. Er wordt wel in ieder geval 1x per jaar een foto gemaakt. Vorig jaar moest ik naar de kaakchirurg omdat ik toen last had van pijn bij druk, maar de chirurg kon geen oorzaak vinden. Vaag allemaal he. En inderdaad, dan wordt er getest met een stroomapparaat (brrr). Mijn tandarts pakt ook wel eens zo'n spray met iets kouds :x wat zeer doet, ik vind dat wel heel gemeen om te testen hoor. Ik heb trouwens al veel gelezen op deze site maar ik kan niet vinden wat nou bij mij van toepassing is, ik zal inderdaad met lood in de schoenen naar de tandarts moeten.
do, 11/24/2005 - 21:30 Permalink
ingeg

ik heb trouwens zelf het idee dat het alleen het tandvlees is wat zo zeer doet, kan dat? zeg maar net de rand tussen tandvlees en kies. Dus niet het kauwoppervlak.
do, 11/24/2005 - 21:32 Permalink