pijn in voortanden

Author:
bobbert
Posted:
do, 05/04/2006 - 14:23
Hallo, al enige tijd heb ik last van pijn in rechtervoortand. Soms trekt de pijn door naar mijn rechter kiezen. Mijn tandarts heeft foto’s gemaakt, maar kon verder niets vinden. Mijn huisarts constateerde wel een ontsteking in mijn rechteroor (aan buitenkant van trommelvlies in de gehoorgang), maar dat zou volgens hem niet de pijn in mijn tanden kunnen veroorzaken. In het ziekenhuis zijn röntgenfoto’s gemaakt om te kijken of ik geen ontstoken sinussen heb, maar dat was het ook niet. (tijdens het maken van de foto’s had ik natuurlijk nergens last van). Voor mij oor heb ik druppels gehad en de pijn zakte weg, maar vandaag kwam de pijn in mijn voortanden ineens weer terug. En net als een week geleden komt en gaat de pijn. Soms een uur nergens last van en dan ineens… het is niet heel pijnlijk, maar zeurend aanwezig. Ik snap er helemaal niets van, maar word er wel een beetje nerveus van. Zeker nu ik volgende week vrijdag voor 3 weken op vakantie ga en niet weet wat er aan de hand is. wat kan dit nou toch zijn? :o
gr, Bob
Geke

Wat voor soort pijn heb je in je voortanden? Is het pijnlijk bij koud? Dan kan het zijn door een ontstoken zenuw door bijvoorbeeld overbelasting of een gaatje in je tand. Soms kan het ook veroorzaakt worden door een blootliggende tandhals (dus al het tandvlees een stukje teruggetrokken is). In het worteloppervlak lopen kleine kanaaltjes richting de zenuw die het koude signaal doorgeven en daardoor gevoeligheid kunnen veroorzaken. Als het pijnlijk is bij bijten, tikken en druk op de tand, kan het zijn dat er onder aan de wortel iets aan de hand is, zoals een wortelpuntontsteking, maar dat is niet altijd op de foto te zien. Dit kan de tandarts ook constateren door op de tand te tikken (is dan vaak gevoeliger) en door een koud watje er tegenaan te houden (deze tand reageert vaak niet in tegenstelling tot andere tanden), want als er sprake is van een wortelpuntontsteking is de zenuw vaak afgestorven. Mocht dit het geval zijn, kan het ineens erger worden, maar dat kan ook pas na een paar jaar gebeuren. Door de druk in het vliegtuig kan het ook iets gevoeliger zijn. Vraag je tandarts nog eens goed wat hij of zij denkt dat er aan de hand is en of je zo rustig op vakantie kan gaan.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
zo, 05/07/2006 - 09:39 Permalink
bobbert

Dank je voor je antwoord. de pijn wordt niet erger bij koude of warme dranken etc. Donderdag was de pijn bijna ondragelijk in mijn kiezen. ik ben vrijdag weer naar de tandarts geweest. En die tikte, voelde, keek, etc en met kou en warmte veranderde er ook niets. De pijn is waarschijnlijk het gevolg van ontstoken sinussen i.c.m. mijn ontstoken oor. Vrijdag verdween de pijn in de loop van de middag en is tot nu toe weg! ik kijk het dus nog maar even aan en neem pijnstillers mee voor de vakantie. nogmaals bedankt voor het antwoord. gr, Bob
zo, 05/07/2006 - 20:17 Permalink