Spleetje tussen voortanden

Author:
juud-tuut-tuut
Posted:
ma, 06/19/2006 - 22:26
Hoi tandarts,

Ik heb een spleetje en denk eroverom het weg te laten halen. Nu heb ik wat andere berichten gelzen over dit onderwerp, maar er worden steeds maar twee oplossingen besproken. Ik heb ook een keer gehoordt, dat je een stukje tandvlees vantussen de tanden kan halen. (dit is bij mij het geval). Is dit zo en moet je dan ook nog een beugel?

Groetjes Judith
Geke

Soms kan een hoog of laag aangelegd lipbandje of ook wel frenulum genoemd er voor zorgen dat er een spleet tussen je tanden ontstaat of aanwezig is. Als dit zo is ziet de tandarts dat wel en zal hij of zij ook aangeven dat het probleem opgelost kan worden door het lipbandje wat minder strak te maken en dus wat te laten inknippen of aanpassen vaak door de kaakchirurg. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je uitgegroeid bent gaan de tanden misschien als dit het geval is, iets minder gemakkelijk terug, soms kan dan misschien een beugel alsnog nodig zijn. Bij kinderen gaat dit vaak vanzelf weer goed staan, omdat er in dat gebit nog vanalles gebeurt. Ik neem tenminste aan dat je dit met het tandvlees bedoelt. Verder zijn er natuurlijk de oplossingen die al vaker besproken zijn, zoals orthodontie, facings of opvullen met composiet vulmateriaal.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 06/20/2006 - 10:59 Permalink
Petit

Hoi,

Ik had vroeger ook altijd een spleetje tussen mijn voortanden.
Mijn tandarts dacht dat het o.a. mogelijk door het duimen tot op latere leeftijd was gekomen.

Ik ben toen door verwezen naar een ortho, en heb toen een jaar, rond mijn 15 een slotjesbeugel gehad. Na het jaar stonden mijn voortanden weer bij elkaar. Er werd eerst nog gedacht om een spalkje te plaatsen.
Dat is uiteindelijk niet gebeurd, wel heb ik nog 2 jaar een nachtbeugel gedragen.

Inmiddels ben ik 23 en staan mijn voortanden nog steeds naast elkaar.
do, 10/12/2006 - 17:36 Permalink
Flandria

Ja dat kan een oplossing zijn om dat in te snijden... Maar misschien ook niet, dat moet geval per geval bekeken worden.

En stel dat het niet lukt: er staat je een bloeiende politieke carriere te wachten in ons land:

http://edition.cnn.com/2000/WORLD/europe/12/11/nice.agree/story.verhofstadt.reynders.jpg

http://www.vrtnieuws.be/nieuwsnet_master/versie2/francais/details/060503_DocuAsile/N_060409_patrickDewaelM_b.jpg

:smt003
vr, 10/20/2006 - 19:59 Permalink
Girlpower

De reden dat ik nu een beugel heb is vanwege dat ik een klein spleetje had bij mij 2 voortanden.Nu is het inmiddels al dicht...maar heb nog steeds een beugel...
ma, 10/23/2006 - 19:14 Permalink