Nog veel pijn na wortelkanaalbehandeling

Author:
catharina
Posted:
zo, 06/25/2006 - 00:24
Heb na het afbreken van een vulling (dit meteen laten herstellen), drie keer een zenuwbehandeling moeten ondergaan. Twee weken na reparatie van de vulling begon het feest (half mei): op de foto was niets te zien, zou wel een geirriteerde zenuw of zo zijn. Dus een zenuwbehandeling. Week later (andere tandarts, en ik ging op vakantie), nog steeds veel pijn: nogmaals zenuwbehandeling. Weer vijlen en spoelen. Voor de vakantie: vulling bijgevijld en uitgeslepen. Twee weken later bij eigen tandarts, nog steeds pijn: een, naar het lijkt, zeer uitgebreide behandeling van 1,5 uur (nog net niet overgeven en in paniek geraakt, geen verdoving, wel pijn bij een bepaald kanaal) Volgens zijn zeggen was er voorheen door het kanaal heen gestoken richting gehemelte (?) Alles is nu afgerond- 22 juni. Helaas nog steeds veel pijn, kan niet eten en met de tong ertegenaan duwen is al een ramp. Drank en pillen verzachten iets, maar ik dreig nu langzaam aan gek te worden. Wat moet ik nu, wie herkent dit of weet een oplossing?? Moet ik nu weer terug?
Probleem
Geke

Als er in het verleden echt geperforeerd is in de wortel richting het gehemelte of richting een andere kant, is dit erg slecht voor de prognose van de kies. Omdat je dit niet goed kunt afsluiten en er op dat punt misschien nog bacterien aanwezig zijn. In vele gevallen als er sprake is van zo'n perforatie die niet afgesloten kan worden, blijft op dat punt ontsteking van de kies ontstaan en kan de kies daar dus pijnklachten blijven veroorzaken. Zolang het goed gaat kan het zo blijven, maar als het echt veel klachten veroorzaakt is vaak de enige oplossing de kies eruit te laten halen. Een perforatie is vaak een risico van de behandeling en kan soms erg lastig zijn te voorkomen als de wortelkanalen van een kies erg krom zijn. Ik kan me voorstellen dat dit allemaal met de vele behandelingen een schok kan zijn. Het is misschien een goed idee de tandarts te vragen naar wat hij vind van de situatie van de kies en hoe hij de toekomst voor deze kies ziet en of hij wat aan deze perforatie gedaan heeft of zou kunnen doen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 06/25/2006 - 18:38 Permalink