Gaatjes tússen de kiezen vullen?

Author:
Femke.N
Posted:
vr, 07/21/2006 - 17:11
Hoihoi!

Ik ben Femke en ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een vraag heb over een behandeling.

Ik ben twee weken geleden voor het eerst in 8 jaar naar de tandarts geweest. Ik ben heel erg bang voor de tandarts maar toen bleek dat mijn man's tandarts nieuwe patiënten aannam heb ik meteen een afspraak gemaakt. Anders ga ik de komende 10 jaar nog niet :-?
Ik ben namelijk als de dood voor trekken, en de laatste keer dat ik bij de tandarts was wilde hij mijn verstandskiezen trekken. Dus ben ik 8 jaar niet geweest,

Maar goed, het viel de tandarts hartstikke mee, ik had geen gaatjes en nagenoeg geen tandsteen. Oh er viel een loden last van me af. Voor de zekerheid nog even foto's maken, daar kon ik de volgende dag over bellen.

De volgende dag gebeld, bleek dat ik 4 gaatjes tussen mijn kiezen heb die dus gevuld moeten worden. Ik ben 25 maar ben nog nooit gevuld en weet dan ook niet wat ik kan verwachten.

De assistente zei dat alles in één afspraak paste (kan ik daaruit opmaken dat het zo gepiept is?)
Ze vroeg of ik verdoving wilde, maar omdat ik geen klachten heb en erg bang ben voor spuiten heb ik gevraagd of ze dacht dat het nodig was. Ze dacht van niet, en anders kon het altijd nog.
Ze vertelde nog dat er een bandje om mijn kies gelegd werd.

Nu zijn mijn vragen dus: hoe gaat het in zijn werk, tussen je kiezen vullen? En als ik nu geen pijn heb aan mijn tanden, betekent dat dan dat het boren waarschijnlijk ook niet pijn doet?
Moet er trouwens altijd geboord worden?
Hoe moet ik me dat voorstellen, dat er een bandje om de kies gelegd wordt?

Is het ook gek als ik de tandarts vraag of ik de foto's mag zien, en of hij me aan de hand van de foto's uitlegt wat hij gaat doen en waar? (hij weet dat ik bang ben)
robinson

Hiervoor gebruiken we zog. matrixbandjes , heel dun metaal.Deze worden mbv. een Tofflemire bevestigd rondom de tand waardoor een soort van mal ontstaat waarna je de tand kunt vullen.
http://www.jrrand.com/images/matrxixretainer.jpg

Aangezien je nog nooit een vulling hebt gehad zou ik het in eerste instantie zonder verdoving proberen.
En nee, is niet vreemd om te vragen of je de foto's wilt zien.
vr, 07/21/2006 - 17:38 Permalink
Tandenstoker

Aangezien je nog nooit een vulling hebt gehad zou ik het in eerste instantie zonder verdoving proberen.

Ik heb net ook het eerste gaatje laten vullen. De tandarts raadde aan om wel te verdoven, want het gaatje zat redelijk diep richting de zenuw. Ik wilde het toch zonder proberen en ik heb er niets van gevoeld. De tandarts zei dat de zenuw misschien al afgestorven was. Ik heb overigens voor het vullen ook nooit pijn gehad aan die kies. Het gaatje is tijdens een controle ontdekt. Kan het ook zijn dat mijn pijngrens hoog is (komt meer voor in de familie)? Ik heb trouwens vooraf ook 1000 mg paracet/coff geslikt. Kan dat ook meespelen?
ma, 07/31/2006 - 15:05 Permalink
peertje

als je niets gevoeld hebt en de vulling was diep is de tand niet echt gezond meer. kan inderdaad rustig aan het doodgaan zijn. Daar geen conclusies aan verbinden van de tandarst vind ik wel apart.
ma, 07/31/2006 - 15:56 Permalink
vV

ja, een controle op de staat van de zenuw (een zgn vitaliteitstest) zou op zijn plaats geweest zijn.. en eventueel een foto van de wortelpunt.
ma, 07/31/2006 - 16:35 Permalink
femm

hallo naamgenoot..

Ik heb regelmatig gaatjes gehad (helaas) ook tussen de tanden en ik merk dat die in mijn geval gevoeliger zijn dan 'gewone' gaatjes.
Zou het zonder verdoving proberen maar met de mogelijkheid te stoppen, want stel dat het wel pijn doet in jouw geval dan duurt wachten lang..
Dus gewoon goede afspraken proberen te maken zover dingen mogelijk zijn
ma, 07/31/2006 - 18:57 Permalink
Tandenstoker

ja, een controle op de staat van de zenuw (een zgn vitaliteitstest) zou op zijn plaats geweest zijn.. en eventueel een foto van de wortelpunt.

Kan ik daar alsnog om vragen? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn nu dat niet is gebeurd?
di, 08/01/2006 - 08:34 Permalink
peertje

Beste tandestoker,

Gewoon bij de volgende controle ter sprake brengen is vroeg genoeg. Kan de foto gemaakt worden. Voor een eventuele vervolg behandeling maakt het niets uit.
di, 08/01/2006 - 08:38 Permalink
Tandenstoker

Er is al afgesproken dat bij de volgende controle foto's gemaakt worden. Ik ben weer een beetje gerustgesteld. Is het op een foto altijd goed te zien of een zenuw al dood is? En wordt het dan een wkb?
di, 08/01/2006 - 10:09 Permalink
Geke

Op de foto is niet altijd te zien of de zenuw dood is, maar in veel gevallen is op de foto een zwarte vlek of vlekje onder aan de wortelpunt te zien. Deze is alleen pas op de foto te zien als hij een bepaalde grootte heeft en niet meteen. Deze zwarte vlek geeft aan dat er door een ontsteking onder aan de wortelpunt bot verdwenen is. Omdat er een bepaald deel verdwenen moet zijn, voordat het op de foto te zien is, kan het ook zo zijn dat er wel een ontsteking is en er bot weg is, terwijl het op de foto niet te zien is. Een foto geeft dus nooit 100% zekerheid. Daarom zijn er ook nog wat andere testjes om de tand of kies te testen. Zoals er een koud watje tegenaan houden, als de tand hierop reageert betekent het dat de zenuw nog vitaal is en dus niet dood. Ook kan de tand soms reageren op tikken er op, als hij dan verhoogd gevoelig is, kan dat duiden op een ontsteking aan de wortelpunt. Wacht eerst de controle volgende keer maar af, ik hoop dat je wat kunt met deze informatie.

Heel veel succes ermee en als je nog vragen hebt kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 08/01/2006 - 11:10 Permalink