tandvlees

Author:
passie78
Posted:
ma, 08/28/2006 - 21:27
hallo,ik ben vanochtend bij de tandarts geweest met ontstoken tandvlees.het bleek helemaal achterin te zitten,waar 2 jaar geleden een verstandskies getrokken is.er blijkt nog een hele diepe pocket achter mijn laatste kies te zitten.deze heeft de tandarts schoongemaakt met diverse haakjes die helemaal onder mijn kies gingen,geen pretje,maar er kwam veel vuil uit.nu is er verder niet veel aan te doen zei de tandarts,behalve goed poetsen en spoelen.dit is al de tweede keer in een maand dat dit gebeurd en ik poets en spoel me suf.nu na het schoonmaken doet de kies ook wat pijn,maar dat zal wel door de haakjes van het schoonmaken komen denk ik.ik hoop dat het nu overgaat.elke keer zo schoonmaken met die haakjes is ook niet alles.of zijn er nog andere oplossingen?
Geke

Soms kan het dat door de scheve ligging van je verstandskies een deel van het bot achter je nu achterste kies verdwenen is. De kies is eruit gehaald en het bot wat ertussen zat groei eigenlijk niet meer terug en het bot rondom de verstandskies hersteld zich weer en wordt gewoon een smalle richel. Het tandvlees blijft gewoon tegen de achterste kies aanliggen zoals daarvoor, en de aanhechting van het tandvlees aan de tand ligt vlakbij het botniveau. Dus er is heel veel ruimte waar bacterien kunnen zitten en ontsteking kunnen veroorzaken. Het is dus erg belangrijk dat je het boven het tandvlees goed schoon houdt, zodat er zo weinig mogelijk bacterien doordringen onder het tandvlees. Helemaal niks is onmogelijk, daarom is het goed om het toch een keer in de 3-6mnd het door de tandarts of mondhygienist onder controle te houden, om te voorkomen dat het probleem daar erger wordt. Zelf kun je het beste goed poetsen en achter je kies flossen met een opgerold gaasje of een veter, die je steeds weer bij de was kunt doen. Dat is ook een handige oplossing die ik eens gehoord heb van iemand. Zo kun je de achterkant heel goed schoon krijgen.